RABASOVA GALERIE RAKOVNÍK7
APERTUS ANSEMBLE
Heroldova síň
26. září 2021 v 19.00 h






Tomáš Kopáček – klarinet
Pavel Ciprys – viola
Jakub Dvořáček – klavír

  Program:  
Gabriel Fauré (1845–1924) – Trio op. 120 (Allegro, ma non troppo, Andantino, Allegro vivo)
Arthur Honegger (1892–1955) – Sonatina pro klarinet a klavír (Modéré, Lent et soutenu, Vif et rythmique)
Max Bruch (1838–1920) – 8 kusů op. 83, výběr (II. Allegro con moto, VI. Nocturne, VII. Allegro vivace, ma non troppo)
Darius Milhaud (1892–1974) – Sonáta č. 1 pro violu a klavír (Entrée, Francaise, Air, Final)
Jean Françaix (1912–1997) – Trio (Prelude. Largo , Allegrissimo, Scherzando, Largo, Largo)

APERTUS ANSEMBLE
     Ačkoliv je komorní soubor APERTUS ANSEMBLE na poli komorní hudby novým uskupením, je složený z renomovaných hráčů, jejichž hudební záběr je velice široký napříč rozličnými žánry i obory.
     
Tomáš Kopáček
     Tomáš Kopáček je sólo klarinetistou České filharmonie. Vystudoval Pražskou konzervatoř v letech 1986–1992 u prof. Jiřího Stárka a Pavla Chramosty. Na Hudební akademii múzických umění studoval u prof. Jiřího Hlaváče (1992–1996). Zásadní vliv na rozvíjení jeho hry měl jeho otec, Jaroslav Kopáček (Česká filharmonie, České noneto, člen saxofonové sekce Karla Krautgartnera). Pod jeho vedením začal pronikat do specifičnosti klarinetové hry jak v oblasti klasické hudby, tak jazzu. Ve hře na klarinet se snaží obsahem navázat na českou klarinetovou školu a zohlednit ji novým estetickým i technickým požadavkům.
     Jako student Pražské konzervatoře získal 1. cenu v Soutěži konzervatoří České republiky. V roce 1989 byl oceněn v mezinárodní rozhlasové soutěži Concertino Praga a následně vybrán Hindemithovou nadací k účasti na mistrovských kurzech ve švýcarském Vevey (prof. Hans Deinzer). V roce 1992 byl substitutem Mezinárodního orchestru mladých Gustava Mahlera. Během studia na Hudební akademii múzických umění v Praze zvítězil v soutěži o stipendium Evropské hudební nadace Yamaha (YMFE) pro rok 1994. Byl pozván k sólovému účinkování na Hochschule für Musik ve Vídni a Guildhall School v Londýně. V letech 1994–1996 působil jako sólo klarinetista Pražské komorní filharmonie pod vedením Jiřího Bělohlávka.
     Jako sólista spolupracoval s Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Komorním orchestrem Národního divadla, Pražským komorním orchestrem. Pro Český rozhlas premiérově natočil skladby 20. století (M. Ištván, V. Kalabis, A. Berg) a na dalších CD se prezentoval jako sólista či komorní hráč (Supraphon, Cryston). Je členem komorního souboru Okteto českých filharmoniků.
     Věnuje se okrajově i jazzové hudbě. Na Mezinárodním jazz­ovém festivalu v Přerově (1988) získal zvláštní cenu poroty jako sólista. Karel Velebný si ho poté přizval ke spolupráci s jazzovým souborem SHQ. Jako sólista se představil v jazz­ovém trojkoncertu Alexeje Frieda (SOČR), spolupracoval s Rudolfinum Jazz Orchestra (M. Svoboda), Swing Bandem Ferdinanda Havlíka. Je zakládajícím členem a uměleckým vedoucím souboru Czech Philharmonic Jazz Band, pro který rád komponuje či vytváří jazzové úpravy.
     
Jakub Dvořáček
     Jakub Dvořáček vystudoval klavír, skladbu a dirigování na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze a dále skladbu na HAMU u prof. Ivany Loudové. Je pedagogem a korepetitorem na Pražské konzervatoři a Konzervatoři Jaroslava Ježka. Jako pianista přechází mezi hudbou klasickou (Trio con brio s violoncellistou Janem Kellerem a flétnistou Petrem Veverkou, spolupráce s Kühnovým smíšeným sborem) i jazzovou (Noční optika, Czech Philharmonic Jazz Band). Jeho skladatelská práce sahá od jazzových kompozic pro Noční optiku nebo Concept Art Orchestra (Antinomy pro big band) přes hudbu komorní (Idiot – klavírní trio podle Dostojevského, dechový kvintet Minotaurus), symfonickou (Hudba zašantročená do samomluvy – pocta V. Holanovi), vokální (Missa  ostinata pro smíšený sbor a jazzové trio, pašijová kantáta Slova) nebo scénickou (melodram Kat na text F. Dürrenmatta, Píseň písní v divadle Minor, V melounovém cukru pro Divadlo Nablízko).
     
Pavel Ciprys
     Violista Pavel Ciprys absolvoval konzervatoř v Brně a Janáčkovu akademii múzických umění ve třídě profesora Ladislava Kyseláka.
     Je laureátem mezinárodní hudební soutěže „Beethovenův Hradec“, stipendistou Nadace český hudební fond a držitelem ceny fondu Leoše Janáčka za mimořádné studijní výsledky.
     Své interpretační umění rozvíjel v mnoha komorních souborech se zaměřením od renesanční hudby po hudbu soudobou. V letech 1997–2005 působil jako vedoucí viol Symfonického orchestru Českého rozhlasu.
     Je dlouholetým členem smyčcového kvarteta Apollon, se kterým absolvoval více než osm set koncertů doma i v zahraničí a se kterým se podílel na natočení patnácti CD a několika desítek nahrávek pro Český rozhlas, Českou televizi i pro řadu zahraničních společností.
     Pavel Ciprys se prezentuje též na poli sólovém, a to jak činností koncertní, tak i nahrávací, kde pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem. V roce 2007 mu vyšlo jeho debutové CD Viola Incognita a v roce 2012 komplet violových duet Karla Stamice, který natočil spolu se svým profesorem Ladislavem Kyselákem.
     Od roku 2006 je členem České filharmonie na pozici prvního zástupce vedoucího skupiny viol.