Heroldova síň 18. května 2024 v 20.00 h
| Vanda Šípová – soprán Barbora de Nunes-Cambraia – mezzosoprán Radka Dědičová – klavír Antonín Dvořák – Biblické písně: „Hospodin jest můj pastýř“, Biblické písně: „Zpívejte Hospodinu píseň novou“, Cigánské melodie: „Když mne stará matka“, Cigánské melodie: „Struna naladěna“, Moravské dvojzpěvy: (A já ti uplynu, Veleť, vtáčku, Dyby byla kosa nabróšená, Prsten, Zelenaj se, zelenaj, Zajatá, Neveta) Giuseppe Verdi – Rigoletto – árie Gildy „Gualtier Maldé“ Georges Bizet – Carmen – Seguidilla W. A. Mozart – Figarova svatba – duet Hraběnky a Zuzanky „Sull’aria“ Giacomo Puccini – La bohème – árie Musetty „Quando m’en vo“ Camille Saint-Saëns – Samson a Dalila – árie Dalily „Mon coeur“ Jacques Offenbach – Hoffmannovy povídky – duet Barkarola Antonín Dvořák – Rusalka – árie Rusalky „Měsíčku na nebi“ Georges Bizet – Carmen – Habanera Léo Delibes – Lakmé – Květinový duet
VANDA ŠÍPOVÁ Koloraturní sopranistka Vanda Šípová je sólistkou Národního divadla a Státní opery v Praze, kde zpívá v představeních Sternenhoch, moderní opeře Ivana Achera (na motivy známého fantaskního románu Ivana Klímy), kde zazářila jako Helga, hlavní ženská postava a i díky jejímu výkonu se o této inscenaci mluvilo jako o události roku 2018 (prostřednictvím portálu Opera Vision byl záznam tohoto představení zprostředkován milovníkům opery doslova na celém světě) a současně v úspěšném představení Ples v hotelu Savoy, kde i podle mezinárodních kritik výtečným způsobem ztvárnila náročnou roli hlavní ženské postavy Madelaine. Dále vystupuje v divadlech v Plzni, Liberci, Brně a Ostravě. Ve svém repertoáru má náročné operní role svého oboru, např. Gildu v Rigolettovi, Královnu noci v Kouzelné flétně, Donnu Annu v Donu Giovannim, Musettu v Bohémě nebo Ofélii v Hamletovi. Její muzikalita jí umožňuje úspěšné účinkování i v jiných moderních operách, např. v Národním divadle v opeře E. Křenka Jonny spielt auf. V listopadu 2019 společně s Českou filharmonií provedla ve světové premiéře písňový cyklus mladé skladatelky Jany Vöröšové Písně Vrbovýho proutku pro soprán a orchestr. Absolvovala Pražskou konzervatoř a své pěvecké umění zdokonalovala a stále zdokonaluje pod vedením Václava Zítka, Gabriely Beňačkové, Vladimira Chernova a v současné době pracuje s Christinou Vasilevou. V hudebních recenzích bývá Vanda Šípová ceněna pro svou muzikálnost, dokonalou pěveckou techniku a suverénní přednes i v nejnáročnějších partech, stejně jako její výrazné herecké nadání. Občasné odskoky do světa činohry (Městská divadla pražská, ND Brno, Studio hrdinů) tak pro ni nejsou jen prostou manýrou, ale svébytnou součástí jejího uměleckého života. Barbora de Nunes-Cambraia Pěvkyně Barbora de Nunes-Cambraia, nominovaná na Cenu Thálie 2016 za titulní roli Carmen, je jedinečná svým specifickým, těžko zařaditelným typem hlasu zvaným Falcon, který se vyznačuje mezzosopránovou barvou a tessiturou typickou pro dramatický soprán. Název oboru odkazuje k francouzské sopranistce Cornélii Falcon (1814-1897), která se proslavila svou temnou barvou hlasu a sopránovým rozsahem. Barbora de Nunes-Cambraia získala hudební vzdělání na Pražské konzervatoři, Konzervatoři Plzeň a na řadě mistrovských kurzů doma i v zahraničí (mj. Masterclass José Cury v roce 2016 či Dagmar Peckové v roce 2012). Své vzdělání si doplnila studiem jazyků na Univerzitě Karlově. Vystupuje pravidelně po celé republice, absolvovala turné po Brazílii, Japonsku, Thajsku, Izraeli, Francii, Německu, Rakousku, Polsku, ad., spolupracuje se světovými a českými dirigenty a orchestry, objevuje se na českých i zahraničních divadelních scénách. V květnu 2023 debutovala na Barokním hudebním festivalu v Markraběcí opeře v Bayreuthu, kde se představila jako Ottavie v Monteverdiho opeře Korunovace Poppey v nastudování Divadla J. K. Tyla v Plzni. Spolupracuje s hudební vědkyní Anjou Bunzel, jejíž ojedinělé projekty obohacují hudební kulturu po celém světě. Vystoupila v rámci nich v roce 2023 v Salcburku a ve Vídni. O pořad „Hudební salóny v 19. stol. v Čechách – ženy skladatelky“ projevil zájem Český rozhlas, kde tento program Barbora de Nunes-Cambraia natočila a byl vysílán v březnu roku 2022. Nahrála několik kompaktních disků: v roce 2009 Amor eterno s operními áriemi 19. a 20. století a Umění milovati s hudbou současného skladatele Zdeňka Zahradníka; v roce 2011 Písně Almy Mahlerové – záznam koncertu v pražském Obecním domě pod vedením dirigenta Zdeňka Mácala a za doprovodu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK; v roce 2015 A Tribute to the Jewish Soul s Schulhoffovou Symfonií pro alt a orchestr Menschheit a Mahlerovými Písněmi o mrtvých dětech (pod taktovkou Alfonsa Scarana se vystřídala Moravská filharmonie Olomouc a Severočeská filharmonie Teplice). V roce 2017 symfonickou fantazii Žítkovská bohyně na profilovém disku soudobého skladatele Jana Vičara Cesta k slunci; a v témže roce písňový cyklus The Magic Wheel of the Zodiac soudobé australské skladatelky Margaret Brandman. Dále profilové CD s áriemi a písněmi natočené v říjnu 2018 ve Vídni. Nejnovějšími přírůstky v její diskografii jsou autorská CD soudobého skladatele Josefa Vejvody Versi Santi z roku 2021 a Déjà vu z roku 2022. Kromě Carmen ztvárnila Gluckovu Alceste (Alceste), Rosinu (Lazebník sevillský), Neris (Medea), Královnu Gertrudu (Hamlet), Idamanta (Idomeneo), Ottavii (Korunovace Poppey), Fenenu (Nabucco), Káču (Čert a Káča), Olgu (Evžen Oněgin), Kateřinu (Řecké pašije), Cherubína (Figarova svatba), Ježibabu a Cizí Kněžnu (Rusalka), Paní Quickly (Falstaff), Maddalenu (Rigoletto), Třetí dámu (Kouzelná flétna), Malinu (Voják a tanečnice), Dinah (Tři přání aneb vrtkavosti života), Maru (Noc plná světla), Ernestinu (Příležitost dělá zloděje), Prince Orlofského (Netopýr), Wandu (Polská krev), Boulotku (Modrovous J. Offenbacha) a další. Nastudovanou má Dalilu (Samson a Dalila). Od září 2015 úspěšně působí jako pedagog sólového zpěvu na Konzervatoři v Teplicích. Vedla Mistrovské kurzy na konzervatoři v izraelském Akku. Radka Dědičová Klavíristka Radka Dědičová, rodačka z Rakovníka, patří díky svému mimořádnému harmonickému cítění, vynikající úhozové technice a citu pro souhru k vyhledávaným pianistům a korepetitorům své generace. Hudební vzdělání získala na konzervatoři v Teplicích a v Praze ve třídě prof. Jana Novotného. Již během studií se úspěšně zúčastnila několika národních a mezinárodních soutěží. Po absolventském koncertu, kde provedla skladby Jaroslava Ježka, začala vyučovat na Základní umělecké škole v Rakovníku hru na klavír, kde se současně intenzivně věnuje korepetici a komorní hře. Své vzdělání si doplnila na řadě mistrovských kurzů doma i v zahraničí, mimo jiné u světově proslulého klavíristy prof. Ivana Klánského. Pravidelně vystupuje po celé republice, absolvovala turné po Rakousku, Francii, Německu, Anglii, chystá se na koncertní vystoupení v Brazílii a Spojených státech amerických. Spolupracuje s předními pěvkyněmi naší i světové operní scény, kupř. sopranistkou Karolínou Plickovou, Vandou Šípovou a mezzosopranistkou Barborou de Nunes-Cambraia. Účastní se projektu „Hudba v salónech v 19. století“ hudební vědkyně Anji Bunzel, jejíž programy obohacují hudební kulturu po celém světě. Společně s Vandou Šípovou a Barborou de Nunes-Cambraia v rámci tohoto projektu vystoupila v Salzburku, Vídni a v Praze. V září 2023 spolu s Barborou de Nunes-Cambraia natočila ve Vídni live nahrávku písní Eduarda Hanslicka, která má vyjít v roce 2024 na CD pod záštitou Österreichische Akademie der Wissenschaften Wien. Radka Dědičová bývá na koncertech i soutěžích oceňována za vynikající doprovod a stává se vyhledávanou korepetitorkou.
|