RABASOVA GALERIE RAKOVNÍK98
HR 2014, Rakovnický komorní orchestr, Magistrae Raconenses, Karlovarský pěvecký sbor, Petra Perla Notová, Michaela Kapustová, Jan Rezek
kostel sv. Bartoloměje
28. září 2014 v 19.00 h


Rakovnický komorní orchestr


Magistrae Raconenses


Karlovarský pěvecký sbor


Petra Perla-Notová


Michaela Kapustová


Jan Rezek
Petra Perla-Notová – soprán
Michaela Kapustová – mezzosoprán
Rakovnický komorní orchestr
Karlovarský pěvecký sbor
Jan Rezek – dirigent

  Program:  
Giovanni Battista Pergolesi – Stabat Mater (Stabat Mater dolorosa, Cujus animam gementem, O quam tristis et afflicta, Quae moerebat et dolebat, Quis ast homo, Vidit suum dulcem natum, Eja mater fons amoris, Fac ut ardeat cor neum, Sancta Mater, istud agas, Fac ut portem Christi mortem, Inflammatus at accensus, Quando corpus morietur, Amen)
František Xaver Brixi – Varhanní koncert (Allegro moderato, Adagio, Allegro assai)

Petra Perla-Nôtová – soprán
     Studium operního zpěvu absolvovala na VŠMU v Bratislavě u prof. V.Stracenské. Vokálně dále spolupracovala na kurzech u prof. J. Nesterenka, prof. E. Bláhové a L. Baricové. Ještě během studia byla oceněna v rakouské soutěži Sommer-akademie 2. místem a v Mezinárodní pěvecké soutěži M. Š. Trnavského 3. místem. V současné době studuje u americké sopranistky Nancy Henninger. Po ukončení školy v r. 2001 byla angažována v SND Bratislava, kde debutovala v roli Anniny – Noc v Benátkách v režii L. Vaculíka. Publiku se dále představila v Mozartovských rolích jako Papagena a později jako Pamina v Die Zauberflöte, Zerlina v Don Giovannim v režii J. Bednárika, který ji poté obsadil do role Clorindy v La Cenerentola. O rok později se s velkým úspěchem představila opět v jeho režii jako Marie v La fille du Regiment. Tentýž rok spolupracovala s režisérkou Z. Gilhus na barokní opeře Alcina, kde ztvárnila titulní roli. Dále se představila jako Musetta v La Bohéme, Oscar v Un Ballo di Maschera, Niece v Peter Grimes, Esmeralda v Prodané nevěstě, První žínka v Rusalce atd. V roce 2002 byla obsazena do role Sophie v opeře Werther v Divadle J. K. Tyla v Plzni. V režii bratří Formanů se r. 2003 poprvé představuje pražskému publiku jako Felicie v La Belle et la Bête. V pražském Národním divadle následně hostuje v rolích jako Esmeralda v Prodané nevěstě a Jano v Její pastorkyni v režiích J. Nekvasila. Od roku 2006 přijímá nabídku angažmá v Národním divadle Praha, kde se s velkým ohlasem představuje v roli Noriny v Don Pasquale. Následuje turné po Japonsku jako Susanna v Le nozze di Figaro. Poté přicházejí další role – Lénio v Řeckých pašijích, Barče v Hubičce, Musetta v La Bohéme. Roli Servilie ztvárnila v  úspěšné inscenaci La clemenza di Tito, kterou režírovali slavní Ursel a Karl-Ernst Herrmannovi. V roce 2010 nově nastudovala roli Paminy v inscenaci Die Zauberflöte pro DJKT Plzeň, s touto rolí též vystupuje i ve Státní opeře Praha. Pro divadlo DJKT Plzeň v roce 2011 nastudovala roli Gildy v inscenaci Rigoletto slavného kontroverzního maďarského režiséra Róberta Alföldi. V tomto roce také nastudovala pro Národní divadlo Brno roli Susanny v inscenaci Le nozze di Figaro pod vedením režisérky Annette Jahns a dirigenta Caspara Richtera. Pro Slovenské národní divadlo v Bratislavě ztvárnila v operetě Die Fledermaus roli Rosalindy. V roce 2012 nově nastudovala roli Adiny v L´elisir d´amore a zazářila i jako Gilda na vyhlášeném Mezinárodním hudebním festivalu Český Krumlov. V lednu 2013 hostovala s Národním divadlem Praha na turné po Japonsku jako Susanna v inscenaci Le nozze di Figaro. V květnu 2013 excelovala v premiéře opery Rigoletto v roli Gildy v Košickém státním divadle a na podzim pak ve stejné roli ve Slovenském národním divadle, tentokrát pod taktovkou Friedricha Haidera. Začátkem roku 2014 se představila v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích jako Micaela v opeře Carmen. Její rozsáhlá koncertní činnost ji zavedla do Rakouska, Německa, Švýcarska, Itálie, České republiky, Maďarska, Slovenska. Spolupracovala s významnými dirigenty, jakými jsou Asher Fish, Jiří Bělohlávek, Heiko Mathias Förster, Mario de Rose, Alessandro De Marchi, Oliver Dohnányi, Jiří Kout, Jaroslav Kyzlink, Peter Feranec a další. Z diskografie lze připomenout zejména nahrávku soundtracku k filmu The Magic Flute pro kanadskou Sullivan Home Entertainment.
Michaela Kapustová – mezzosoprán
     Mezzosopranistka Michaela Kapustová, sólistka Národního divadla v Praze, narozená v Brně, je absolventkou Pražské konzervatoře ze třídy prof. Yvony Škvárové. Největšího ocenění dosáhla na podzim r. 2009 na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech, a to hned v několika kategoriích. V oboru opera získala 3. cenu a v oboru píseň taktéž 3. cenu. Dále pak obdržela Cenu Společnosti Antonína Dvořáka za nejlepší interpretaci písně A. Dvořáka – Dejte klec jestřábu a Zvláštní cenu Divadla J. K. Tyla v Plzni. Rovněž se stala laureátkou mezinárodní soutěže o Cenu Leoše Janáčka (EMCY), obdržela 1. cenu na Soutěžní přehlídce konzervatoří České republiky v Pardubicích a 1. cenu na Mezinárodní soutěži Pražský pěvec. Už za studií se účastnila mistrovských kurzů u Petera Dvorského v Jaroměřicích nad Rokytnou a byla vybrána na sérii koncertů pořádaných JHD pro nejlepší účastníky Burzy mladých zpěváků. V divadle debutovala rolí Rosiny v Lazebníku sevillském v Divadle J. K. Tyla v Plzni a poté následovaly další role – v Národním divadle Brno, v Národním divadle v Praze, v Jihočeském divadle České Budějovice a v divadle v Ostravě. Absolvovala také řadu koncertních vystoupení např. s PKF – Prague Philharmonia, Plzeňskou filharmonií, Komorní filharmonií České Budějovice a také s Talichovým komorním orchestrem. Vystoupila též na slavnostním zahajovacím koncertě ke 200. výročí založení Pražské konzervatoře v Rudolfinu a podnikla též úspěšné pěvecké turné po Itálii. Za rok 2010 byla nominována na cenu Thalie za mimořádný jevištní výkon v roli Angeliny v opeře La Cenerentolla v divadle Brno. V roce 2012 úspěšně absolvovala turné ve Velké Británii v rámci Glyndebourne on Tour 2012 v roli druhé žínky. S  Národním divadlem v Praze vystoupila v lednu 2013 na japonském turné v inscenaci Figarovy svatby v roli Cherubina.
Rakovnický komorní orchestr (RKO)
     Původně byl založen v 60. letech panem O. Pihrtem po rozdělení Rakovnické opery na jednotlivé soubory (orchestr, sbor, činohra). V 70. letech po odchodu dirigenta jej vedl 8 let dirigent Radim Smýkal. V 80. letech obnovil činnost orchestru jako amatérského tělesa učitel hudební školy dirigent Petr Suchomel a orchestr se jmenoval Heroldův komorní orchestr. Jeho členy byli učitelé ZUŠ, nejlepší žáci a bývalí žáci hudební školy. Postupně přicházeli do orchestru další hráči z Kladna, Krušovic, Roztok, Nového Strašecí. Na podzim r. 1991 byl založen Rakovnický komorní orchestr a uměleckým vedoucím se stal profesor Jaroslav Čech. Od r. 1994 jej vedl opět pan Radim Smýkal, tehdejší ředitel Základní umělecké školy v Rakovníku, a to až do své smrti. Krátce u orchestru působil jako dirigent i Miloš Bok. V současnosti orchestr vede dirigent Jan Rezek. RKO se zabývá především barokní hudbou, ale stejně tak i moderní hudbou (Hradecký, Laburda) a nebojí se ani úprav oblíbených klasických nebo současných skladeb (C. Saint-Saens, Morricone atd.)
Karlovarský pěvecký sbor (KPS) byl založen v roce 1961 nově jmenovaným dirigentem Karlovarského symfonického orchestru Josefem Herclem. Ten stál v jeho čele plných 30 let. Cíleně orientoval sbor na spolupráci s orchestrem a postupně nastudoval řadu náročných titulů českých i světových klasiků – díla kantátová, oratorní, mše a samozřejmě i skladby soudobých skladatelů. Po Josefu Herclovi převzali vedení sboru postupně Zdeněk Janda, dirigent KSO (1986–1994), prof. Jiří Štrunc, hudební pedagog a dlouholetý sbormistr Dívčího pěveckého sboru při SPgŠ (1994–2001), Miloš Bok, skladatel, varhaník, pedagog (2002–2011), Andrea Plachá (2012). Od ledna 2013 je sbormistrem Jan Rezek. KPS spolupracuje i s dalšími symfonickými orchestry a pěveckými sbory, stejně jako se sólisty našich předních operních scén. Ročně připraví na tři desítky koncertů, včetně nejžádanější České mše vánoční Jakuba Jana Ryby. Sbor mnohokrát úspěšně reprezentoval českou hudbu a sborový zpěv také v zahraničí (Německo, Francie, Rakousko, Dánsko, Lotyšsko aj.)
Jan Rezek – dirigent
     (*1982), karlovarský rodák se hudbě věnuje již od svých 6 let, kdy se začal učit na violoncello. Záhy začal koncertovat doma i v zahraničí. Obor violoncello vystudoval na Pražské konzervatoři u prof. Vladana Kočího. Po úspěšném absolvování studia violoncella pokračoval studiem dirigování. To absolvoval ve třídě prof. Hynka Farkače. Byl zakládajícím členem komorního orchestru Quattro, hostoval nebo byl členem v různých orchestrech (KSO, Česká studentská filharmonie, Solisti di Praga, Česká komorní filharmonie a další). Stále aktivně koncertuje a věnuje se především hře komorní a orchestrální, příležitostně i sólové. Nahrával pro Český rozhlas i pro Českou televizi. Již během studia dirigování vedl symfonické orchestry, sbory i komorní tělesa (Pražský filmový orchestr, komorní ženský sbor Charmoné, Rakovnický komorní orchestr a další). Pražský filmový orchestr vedl 2 roky jako šéfdirigent, během této doby získal například zlatou cenu na soutěžním festivalu Young Prague, řídil zahajovací koncert na mezinárodním filmovém festivalu Febiofest ad.  Absolvoval několikrát mistrovské kurzy v Brněnském městském divadle. V roce 2012 založil Rock chamber orchestra, jehož první koncert byl 3. 3. 2012 při jeho absolventském vystoupení. Po dokončení studií získal místo dirigenta v Plzeňském divadle J. K. Tyla v souboru operety a muzikálu, kde nastudoval díla Růže z Argentiny a Footloos. Kromě orchestrů se i nadále věnuje sbormistrovské činnosti. Od roku 2013 je sbormistrem Karlovarského pěveckého sboru. Dále řídí Sbor Prvního českého gymnázia v Karlovýcg Varech. Spolupracuje i s dalšími hudebními tělesy a sbory. Koncertuje doma i v zahraničí (Anglie, Německo, Polsko, Rakousko, Kypr, Lotyšsko, Lucembursko, Belgie, Francie, Švýcarsko a další).