RABASOVA GALERIE RAKOVNÍK6
EVA GARAJOVÁ – mezzosoprán, MIROSLAV SEKERA – klavír
Heroldova síň
13. října 2019 v 19.00 h





  Program:  
Antonín Dvořák (1841–1904) – Cigánské melodie op. 55 (1. Má píseň zas mi láskou zní, 2. Aj! Kterak trojhranec můj přerozkošně zvoní, 3. A les je tichý kolem kol, 4. Když mne stará matka, 5. Struna naladěna, 6. Široké rukávy, 7. Dejte klec jestřábu)
Leoš Janáček (1854–1928) – V mlhách č. 1, 2
Leoš Janáček (1854–1928) – Moravská lidová poesie – výběr: (1. Láska, 2. Kvítí milodějné, 3. Jabúčko, 4. Koníčky milého, 5. Vzkázání, 6. Psaníčko, 7. Lavečka, 8. Loučení)
Leoš Janáček (1854–1928) – V mlhách č. 3, 4
Vítězslav Novák (1870–1949) – Slovenské spevy – výběr: (1. Umrem ale neviem kedy, 2. Hore Hronom, 3. Nevydávaj sa ty dievča ešte, 4. Anička dušička, 5. Limbora, limbora, 6. Týnom, tánom, 7. V mikulášskej kompanii, 8. Dolina, dolina, 9. Chodzila Mariška po hrázi, 10. Anička mlynárova)

Eva Garajová
     Mezzosopranistka Eva Garajová je absolventkou Konzervatoře v Bratislavě (Ružena Illenbergerová) a Vysoké školy múzických umění v Bratislavě (Hana Štolfová-Bandová).
     Dále studovala v Osimu, (Accademia d’Arte Lirica – Mario Melani), v Buffalu (Gary Burgess) a na mistrovských kurzech u Enzy Ferrari, Julie Hamari a Christy Ludwig.
     Během svých zahraničních stáží se představila v titulní roli Lukrecie v opeře Benjamina Brittena The Rape of Lucretia a v Pucciniho opeře Suor Angelica v Greater Buffalo Opera Company. Již jako studentka VŠMU se stala členkou Komorní opery v Bratislavě a v roce 1995 debutovala jako Olga v opeře Evžen Oněgin v Banské Bystrici. V témže roce začala spolupracovat se Státní operou Praha, kde během svého působení nastudovala více než dvacet rolí světového operního repertoáru (mimo jiné Mozart – Cosi fan tutte, Rossini – Il Turco in Italia, Bizet – Carmen, Boito – Nerone, Ponchielli – La Gioconda, Janáček – Káťa Kabanová). V roce 2000 získala prestižní Cenu Masarykovy akademie umění a Cenu Gustava Mahlera Evropské unie za umění. V roce 2006 vystoupila v Bratislavě jako host galakoncertu José Carrerase se španělskými a italskými písněmi. Zúčastnila se též přípravy filmové nahrávky opery Liška Bystrouška (Deutsches Symphonie Orchester v Berlíně a dirigent Kent Nagano) a nahrávky této opery pro BBC ve spolupráci s ČT Brno (2002–2004). S Filharmonií Brno a dirigentem Sirem Charlesem Mackerrasem a znovu na festivalu Pražské jaro 2007 s Pražskými symfoniky zpívala v Glagolské mši Leoše Janáčka. Pravidelně účinkuje se špičkovými symfonickými a komorními orchestry, zejména se Slovenskou filharmonií (Beethoven, Liszt – Missa solemnis, Mozart, Verdi – Requiem, Dvořák, Rossini – Stabat Mater, Berlioz – La Mort de Cléopatre) a Státním komorním orchestrem Žilina.
     Spolupracuje i s Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a dirigentem Vladimírem Válkem (Křička – Severní noci a Stravinský – Oedipus Rex, Mahler – Symfonie č. 2), dirigentem Petrem Altrichterem (Filharmonie Brno, Slovenská filharmónia), Pražskou komorní filharmonií s dirigentem Jiřím Bělohlávkem (Beethoven – Missa solemnis). Účinkování ve skladbě Zápisník zmizelého na festivalu Autunno Musicale a Como (2002) znamenalo počátek spolupráce s klavíristou Mariánem Lapšanským.
     Dnes je Eva Garajová zařazena mezi nejvýznamnější interprety písňové literatury své generace v Česku i na Slovensku. Její nahrávky pro vydavatelství Arco Diva vzbuzují svou autentičností pozornost i na mezinárodní hudební scéně.
     V roce 2014 iniciovala založení festivalu v Karlově Studánce, kterého je uměleckým garantem a je zakladatelkou komorního cyklu Pražské múzy a Nadačního fondu Evy Garajové pro komorní hudbu.
Miroslav Sekera
     V roce 2002 se stal vítězem mezinárodní soutěže J. Brahmse v rakouském Portschachu. Již předtím získal ocenění v mnoha významných soutěžích u nás i v zahraničí, jako například: 1. cenu v soutěži F. Chopina v Mariánských Lázních, 1. cenu v soutěži pořádané HAMU (Stipendium firmy YAMAHA), 2. cenu v mezinárodní soutěži v Gaillardu ve Francii. V New Yorku obdržel cenu hudební společnosti “Salon de Virtuosi”
     Hře na klavír se věnuje od tří let, kdy jeho nevšední talent objevila vynikající pedagožka profesorka Zdena Janžurová. Současně s klavírem započal studium hry na housle. Díky umění hry na klavír a současně na housle byl vybrán do role malého Mozarta v oskarovém filmu „Amadeus“ režiséra Miloše Formana.
     Hře na oba nástroje se věnoval až do svého přijetí na Pražskou konzervatoř, kde se rozhodl pouze pro studium hry na klavír. Byl přijat do třídy profesorky Evy Boguniové. Po celou dobu studií též navštěvoval třídu profesora Martina Ballýho. Dále pokračoval Na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze u docenta Miroslava Langera. Studium dokončil v roce 1999, jako nejúspěšnější student.
     V roce 2006 mu bylo firmou Multisonic za podpory Nadace Českého hudebního fondu vydáno sólové CD s díly J. Brahmse, D. Scarlattiho, M. Moszkovského. Pro soudobého bostonského hudebního skladatele Josepha Summera nahrál v USA pět CD, které vydaly nahrávací společnosti Albany Records a Navona Records.
     Sekera navštívil jako sólový i komorní hráč prestižní pódia, zejména ve Vídni (Wien Konzerthaus, Musikverein), ve Washingtonu (The Kennedy Center), v Tokiu (Opera City Concert Hall) a mnoha dalších městech po celém světě. Pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem. Již podruhé vystoupil jako sólista se symfonickým orchestrem FOK pod vedením dirigenta Jiřího Kouta. K jeho stálým uměleckým partnerům patří houslista Josef Špaček, se kterým nahrál CD pro firmu Supraphon, mezzosopranistka Dagmar Pecková, či hornista Radek Baborák. V roce 2016 debutoval ve Dvořákově síni pražského Rudolfina v rámci cyklu “Světová klavírní tvorba”. Minulý rok vystoupil na klavírním festivalu R. Firkušného.