Rabasova galerie v Rakovníku Heroldova síò 27. záøí 2001 v 19.30 h
| Lenka Filipová flétna Jan Niederle klavír J. S. Bach Solová suita BWV 1013 (výbìr), Bourée, Corrente J. S. Bach, A. Silotti Chorální preludium a moll F. Schubert Variace e moll Trockene Blumen E. Bloch Hebrejská rapsodie C. Saint Saëns Labu B. Martinù Adagio, Adagio A. Arutunjan Expromnt
Lenka Filipová Lenka Filipová se narodila v Prachaticích 10. 9. 1978. Ji od útlého dìtství projevovala velké hudební nadání a od pìti let hrála na klavír a od esti let na flétnu. V devíti letech získala první místo na soutìi tehdejích LU v nejmladí kategorii a jako dvanáctiletá získala také první místo v kategorii nejvyí. Ji jako desetiletá se zúèastnila nìkolika flétnových kursù a vdy se aktivnì úèastnila závìreèných koncertù co je v tomto vìku mimoøádný výkon, jak psychický tak fyzický. Lenka Filipová zaèala svá konzervatorní studia v Èeských Budìjovicích a ve druhém roèníku odela na Praskou Konzervatoø do tøídy prof. Frantika Malotína,jednoho z nejvýznamnìjích protagonistù moderní francouzské flétnové koly. Pro zajímavost je moné uvést,e vzhledem ke zcela ojedinìlým fiziognomickým flétnovým dispozicím pouil prof. Fr. Malotín právì ji témìø z devadesáti procent do svého nejvýznamnìjího pedagogického poèinu a tím je Metodika flétnové hry Osvojila si profesionální návykiy francouzké flétnové koly a v této dobì poloila zájklady svému mimoøádnì rozsáhlému reperteoárovému bohatství, které je velkým pøíslibem do budoucna. Lenka Filipová má mimoøádnì rozvinutou hudební pamìt a to ji umoòuje nastudovat ohromné kvantum materiálu ve velmi krátké dobì co v souèasném hudebním svìtì je velkým pøíslibem pøedevím pro koncertní èinnost a v neposlední øadì také pro úspìné výkony na mezinárodních soutìích. Lenka Filipová je ve svém mladém vìku ji pøipravena reprezentovat èeskou hudební kulturu na té nejvyí úrovni. Velice pravidelnì se úèastní mnoha mistrovských kursù a v souèasné dobì je umìlecky i inelektuálnì pøipravenna na vstup do kolotoèe mezinárodních flétnových soutìí. Lenka Filipová má za sebou debut na podiu Dvoøákovy sínì praského Rudolfina kde podala zcela frenetický výkon,dále pak solové recitály ve významných praských síních a koncerty na dalích domácích a zahranièních scénách.Velice dùleitým faktem ve vývoji této mladé umìlkynì je ohromná íøe jejího repertoáru,který zahrnuje vechna ánrová období a dalo by se øíci,e stìejní repertoár má ji nastudovaný, napøíklad její koncertní veèery s klavírem obsahují dvacetdva rùzných recitálových programù a flétnových koncertù je schopna ihned hrát kolem patnácti. Vzhledem k tak irokému repertoáru a v tak mladém vìku Lenka Filipová nezùstává pouze u studia takzvanì ovìøeného repertoáru,ale vyhledává kompozice souèasných autorù, které velice èasto také premiéruje. V roce 2000 absolvovala stìejní vystoupení ve Smetanovì síni Obecního domu v Praze,kde pod vedením Bohumila Kulínského provedla Mozartùv flétnový koncert è.1. Prof. Dr. Jaromír Køí (autor je hudební pedagog a publicista) Jan Niederle Jan Niederle se narodil 24. 4. 1972 v Praze v umìlecky situované rodinì. Na klavír zaèal hrát ve ètyøech letech a kompozici se vìnuje od deseti let. V útlém dìtství se projevoval jako zcela Výjimeèný pianistický talent a sám jsem byl svìdkem jeho neuvìøitelného výkonu v deseti letech na jeho prvním celoveèerním koncertu v Praze. Repertoár Niederleho je smìøován na okruh skladatelù, kteøí jsou nejblíe jeho estetickému hudebnímu cítìní. Jedná se o Beethovena, ve kterém vyniká jeho preciznost a zároveò ohromná dravost interpretaèního projevu. Ji nìkolikrát provedl s orchestrem vech pìt Beethovenových koncertù. Niederle proel velice intenzívní technickou kolou klavírní hry. Jedná se o tzv. Lisztovskou metodu klavírní hry. Studoval ji u vynikající pianistky a pedagoky ruského pùvodu Nelly Akoplan a Jaromíra Køíe. Vzhledem k technickým monostem inklinuje také k vrcholnì virtuózním dílùm Liszta, Chopina, Rachmaninova, Skrjabina, Ravela atd. Zvlátní místo v jeho repertoáru zaujímají Busoniho transkripce dìl J. S. Bacha. V jeho podání je Bach-Busoni opravdu úasným umìleckým záitkem a svìtem. Jsem pøesvìdèen, e Niederle je jedním z nejvýraznìjích talentù souèasnosti. Doba jeho výrazného vstupu na nejvìtí pódia je otázkou krátkého èasu. V oblasti skladatelské je jeho talent neménì výrazný. Jeho kompozice se vyznaèují mimoøádnou originalitou a sdìlností jeho kompozièního projevu. ánrovì se orientuje pøedevím na klavírní hudbu, ale má také jiná instrumentální díla (napø. flétnové, houslové a violoncellové). Jeho díla byla provedena jím samým pøedevím v zahranièí s velikým úspìchem u publika. Na premiérové provedení stále èeká jeho ètyøvìtý klavírní koncert s orchestrem. Jedná se o zatím jeho nejvýraznìjí dílo. Jeho kompozièní styl vychází z dìl Skrjabina a Ravela a je tøeba zmínit zcela ojedinìlý pøístup k tomuto stylu skladby. Niederle dokazuje, e i v tzv. klasických hudebních formách je stále moné objevovat nové skladatelské pøístupy a také oslovovat publikum. Prof. Dr. Jaromír Køí (autor je hudební pedagog a publicista)
|