RABASOVA GALERIE RAKOVNÍK53
Heroldův rakovník 2007
Collegium 1704
Václav Luks
Heroldova síň
9. září 2007 v 19.00 h





  Program:  
CAPRICCIO STRAVAGANTE
Arcangelo Corelli (1653 – 1713) – Sonata č. 3 Op. 5 C dur (Adagio, Allegro, Adagio, Allegro)
Alessandro Poglietti (? – 1683) – Tocatta sopra Cassedio, di Philippsburgo
Francesco Antonio Bonporti – Invenzione g moll, op. 10
Arcangelo Corelli – Sonata Op. 3 V, d moll (Grave–Andante , Allegro , Largo , Allegro )

  Přestávka  
Heinrich Ignaz Franz Biber (1644 – 1704) – Sonata representativa , (Kroměříž 1669) (Allegro, Nachtigal, CuCu, Fresch, Die Henn & Der Hann , Die Wachtel , Die Katz , Musqetir Mars , Allemande)
Antonio Vivaldi (1678 – 1741) – Sonata „La Follia“ Op. 1 No. 12

COLLEGIUM 1704
     Soubor Collegium 1704 byl založen v roce 1991 a v uplynulých letech se soustředil na objevování a uvádění především hudby středoevropských regionů Čech, Moravy, Saska, Bavorska a Rakouska. Doposud pouze hudebním vědcům známý repertoár upoutal zaslouženou pozornost a byl představen publiku při koncertech nejen v České republice, ale i v zahraničí (např. Německo – Schleswig-Holstein Musikfestival, Uckermärkische Musikwochen, Arolser Barockfestspiele, Rakousko – Internationale Barocktage Stift Melk, Pražské jaro atd.). Řada koncertů byla zaznamenána nebo „live“ přenášena různými evropskými rozhlasovými stanicemi jako ÖRF (Rakousko), Deutschland Radio Berlin, Radio France, Český rozhlas 3 – Vltava a EBU (Evropská asociace rozhlasových stanic).
     
     
     S velkým ohlasem se setkala u mezinárodní odborné kritiky (Diapason, Repertoire, Concerto, Fonoforum, Harmonie) nahrávka H. Albicastro – Concerti a quattro op. 7 (Pan Classics), kterou Collegium 1704 realizovalo v roce 2001 ve spolupráci se souborem Collegium Marianum. V roce průběhu roku 2005 provedl soubor u příležitosti výročí 320 let od narození J. S. Bacha nejdůležitější duchovní díla tohoto autora v rámci projektu Bach – Praha – 2005. Mimořádnou pozornost vzbudilo především provedení Bachovy Mše h moll na mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro (www.bach-praha-2005.com).
     Na nejnovějším CD pro vydavatelství Arta records, které získalo ocenění časopisů Harmonia a Diapason, jsou zaznamenány cembalové koncerty Jiřího Antonína Bendy.
     V roce 2007 vystoupí Collegium 1704 společně s Collegiem Vocale 1704 na festivalech jako Dresdner Festspiele, Festival de Sablé nebo Festival de la Chaise-Dieu a Zelenkova Missa Votiva a bude v létě 2007 zaznamenána pro francouzské hudební vydavatelstvím ZIG-ZAG Territoires. Dále je plánována spolupráce s The New York Baroque Dance Company, Theatre de l´incredule a režisérem Benjaminem Lazarem a realizace operních projektů ve spolupráci s dirigenty, jako je např. Renée Jacobs.
     
Václav Luks (1970)
     po studiích na Konzervatoři v Plzni a na Akademii múzických umění v Praze své hudební vzdělání dovršil na Schole Cantorum Basiliensis ve třídě J. A. Böttichera a J. B. Christensena (obor historické klávesové nástroje). Jako sólista nebo člen různých komorních souborů vystoupil na řadě významných pódií v celé Evropě i v zámoří – Salzburg, Zürich, Davos, Barcelona, Paříž, Varšava, Berlín, Drážďany, Praha, Mexico City. Pravidelně je zván ke spolupráci s předními evropskými orchestry specializujícími se na interpretaci historické hudby – Akademie für Alte Musik Berlin, La Cetra Basel – a spolupracuje s různými rozhlasovými stanicemi, např. ČR 3 – Vltava, Deutschland Radio Berlin, DRS, ÖRF, Radio France, a hudebními vydavatelstvími, jako je Supraphon nebo Pan Classics.
     Ještě během svého studia založil Václav Luks soubor Collegium 1704 (1991) specializující se pod jeho vedením na provádění děl staré hudby. S tímto souborem realizoval vysoko oceňovaný projekt BACH – PRAHA – 2005, z něhož zmiňme úspěšné provedení Mše h moll na Pražském jaru 2005 nebo Janovy pašije v cyklu FOK v Praze. Společně realizované nahrávky děl H. Albicastra (Pan Classic), J. D. Zelenky (Supraphon) či J. A. Bendy (Arta) byly oceněny domácí i zahraniční kritikou – Concerto, Fonororum, Diapason, Harmonie.
     Kromě koncertní činnosti se Václav Luks intenzivně věnuje studiu hudebních historických pramenů Čech, Rakouska a Německa, kulturních vazeb ve středoevropském regionu a studiu pramenů hry generálbasu (basso continuo) na klávesové nástroje doby baroka. V letech 1996–1999 vyučoval generálbas na AMU v Praze a v letech 2001–2003 vyučoval na Vysoké hudební škole Felixe Mendelssohna-Bartholdy v Lipsku. Je zván do porot mezinárodních soutěží (Schmelzer-Wettbewerb Melk).