RABASOVA GALERIE RAKOVNÍK46
Heroldův rakovník 2007
CAMERATA BOHEMICA
dirigent Gudni A. Emilsson
Kulturní centrum
26. září 2007 v 19.00 h





  Program:  
Edvard Hagerup Grieg – Svita ve starém stylu, „Z časů Holbergových“ (Preludium. Allego vivace, Sarabande. Andante, Gavotte. Allegro musette, Air. Andante religioso, Rigaudon. Allegro con brio)
Viktor Ullmann – Smyčcový kvartet (úprava pro smyčcový orchestr)¨ (Allegro moderato, Rondo, Finale. Allegro vivace e ritmico)

  Přestávka  
Franz Schubert – Smyčcový kvartet d moll, „Smrt a dívka“ (úprava G. Mahlera pro smyčcový orchestr) (Allegro, Andante con moto, Scherzo. Allegro molto, Presto)

     Dnešní koncert zahajuje půvabná Svita z pera norského skladatele Edvarda Hagerupa Griega (1843–1907). Grieg pocházel z norského Bergenu a studoval v Lipsku. Po studiích se vrátil do rodného Norska a záhy se stal uznávaným skladatelem nejen doma, ale i v celé Evropě. Mezi jeho nejznámější skladby patří Klavírní koncert a moll či hudba k Ibsenově hře Peer Gynt. Významné místo v jeho tvorbě zaujímá též Svita ve starém stylu „Z časů Holbergových“, která vznikla na počest 200. výročí narození norského dramatika Ludwiga Holberga. Grieg zvolil formu staré barokní taneční svity. Skladba byla původně napsána pro klavír a teprve později instrumentována pro smyčcový orchestr.
     Naopak skladby Viktora Ullmanna (1898–1944) se na koncertních pódiích objevují méně často. Tento rodák z Těšína studoval kompozici ve Vídni ve třídě Arnolda Schönberga. Své první významné působiště nalezl v Praze v Novém německém divadle jako sbormistr, korepetitor a později i dirigent. Jako kapelníka jej pak osud zavedl do Ústí nad Labem a do Curychu, kde se seznámil s novým filosofickým směrem, s antroposofií, která sehrála v jeho životě významnou roli a promítla se i do jeho opery Pád Antikrista. Před 2. světovou válkou se opět vrátil do Prahy a působil jako pedagog, hudební kritik, spolupracovník rozhlasu i pražských hudebních spolků. Během války pak byl jako Žid transportován do Terezína, kde se spolu s dalšími hudebníky a skladateli podílel na chodu hudební sekce „spolku pro volný čas“. V Terezíně pak vzniká např. jeho opera Císař z Atlantidy a 3. smyčcový kvartet, který je zařazen do dnešního programu. Viktor Ullmann byl nakonec roku 1944 zavražděn v Auschwitzu, řada jeho skladeb se po válce ztratila a jako skladatel byl téměř zapomenut.
     Na závěr dnešního programu je zařazena úprava velice známého smyčcového kvartetu Franze Schuberta (1797–1828), autora, který strávil většinu svého tvůrčího života ve Vídni a proslul zejména jako skladatel písní a písňových cyklů. Smyčcový kvartet d moll „Smrt a dívka“ vznikl roku 1824 a je nazvaný podle stejnojmenné písně, která je v něm citována. První věta je napsána v sonátové formě a její závěr již připravuje náladu věty druhé. Druhá věta je pak jádrem celého kvartetu a tvoří ji téma s pěti variacemi písně Smrt a dívka. Samotná píseň vznikla již v únoru 1817 a je vystavěna jako dialog vyděšené dívky a smrti, která přináší klid a mír. Schubert svou skladbu slyšel pouze při neveřejném provedení v bytě svého přítele Josepha Bartha. K prvnímu veřejnému provedení díla došlo až po Schubertově smrti, roku 1833.
     Michal Matzner a Jana Kvochová
     
Gudni A. Emilsson – dirigent
     Emilsson je vítězem mnoha národních a mezinárodních soutěží, včetně 1. ceny v Bielu ve Švýcarsku a 2. ceny soutěže Masterplayers v Luganu. V tomto roce obdržel také prestižní cenu nadace LIND na Islandu. Je též držitelem ocenění nadace Herberta von Karajana v Salzburgu a Richarda Wagnera v Bayreuthu.
     Je stálým hostem takových orchestrů, jakými jsou např. Stuttgart Philharmonic, Nürnberg Symphony Orchestra, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Iceland Symphony Orchestra a dalších.
     Vystupoval například na festivalech v lipském Gewandhausu, Pražském jaru, Luxemburgu.
     Pořádá a účastní se dirigentských kurzů v Německu, Řecku a Švýcarsku.
     Od roku 1998 je uměleckým šéfem Tübingenského komorního orchestru, se kterým za dobu jeho působení podnikl 67 turné po celém světě.
     Od roku 2005 je uměleckým šéfem orchestru Camerata Bohemica v Praze a od toho samého roku přijal místo šéfdirigenta Thailand Philharmonic Orchestra v Bangkoku.
     Nahrál mnoho snímků pro rádia a TV po celém světě.
     
Komorní orchestr CAMERATA BOHEMICA
     vznikl na jaře roku 2002. Umělecký vedoucí souboru Tomáš Strašil pozval ke spolupráci vynikající hudebníky, členy stabilních pražských kvartet, trií a jiných komorních souborů, aby doprovodili jeho sólové koncerty. Brzy se ukázalo, že vzniklé hudební těleso je natolik kvalitní, že by byla škoda přisuzovat mu na koncertech pouze doprovodnou roli. Orchestr dnes pravidelně spolupracuje s německým dirigentem Gudni A. Emilssonem a dalšími světovými sólisty. Má za sebou již řadu úspěšných koncertů doma i v zahraničí a neustále rozšiřuje svůj bohatý repertoár, který sahá od baroka až po současnost.