RABASOVA GALERIE RAKOVNÍK2
Tomáš Strašil – violoncello, Barbora Krištofová-Sejáková – klavír
Heroldova síň
11. února 2010 v 19.30 h




Tomáš Strašil – violoncello
Barbora Krištofová-Sejáková – klavír

  Program:  
Antonín Dvořák – Klid lesa pro violoncello a klavír op. 68
Antonín Dvořák – Rondo g-moll pro violoncello a klavír op. 94
Leoš Janáček – Pohádka pro violoncello a klavír (Con moto, Con moto, Allegro)
Bohuslav Martinů – Variace na Rossiniho téma
Johannes Brahms – Sonata e-moll pro violoncello a klavír op.38 (Allegro non troppo, Allegretto quasi Menuetto, Allegro)

Tomáš Strašil
     se narodil 15. ledna 1971 v Praze. Už od raného dětství projevoval hudební nadání; v pěti letech se začal věnovat hře na violoncello, nejprve na LŠU Voršilská u prof. J. Pražáka, později na konzervatoři v Praze ve třídě prof. JUDr. P. Sádlo. Ve studiích pokračoval na pražské AMU pod vedením doc. R. Lojdy. Během posledního ročníku konzervatoře působil jako tutti hráč v Brucknerorchestru v Linci. Po přijetí na AMU (1991) absolvoval během studia řadu kurzů u osobností jako jsou: A.Ariscuren, M. Roche, P. Wiespelway, A. May, F. Smetana, E. Rattay, J. Chuchro a další. Je držitelem čestných uznání ze soutěží o cenu Beethovenova Hradce a finalistou soutěže Prix Mercury – Semmering 1994.
     V letech 1994 – 2000 působil Tomáš Strašil jako koncertní mistr Sukova komorního orchestru. Ve spolupráci s Josefem Sukem a SKO natočil své debutové CD s violoncellovým koncertem C dur Josefa Haydna. Jako sólista i komorní hráč brzy začal vystupovat na stěžejních festivalech a spolupracoval s významnými českými i zahraničními orchestry (Severočeská filharmonie Teplice, Gifu symphony orchestra, Filharmonie Hradec Králové, Musici di Praga, Sukův komorni orchestr ,Thailand philharmonic orchestra, Komorní orchestr ND, Praga Camerata a další). Do roku 2000 vyučoval violoncello na Teplické konzervatoři. Pro Český rozhlas natočil komorní skladby A. Dvořáka pro violoncello a klavír.
     Tomáš Strašil se soustavně věnuje nejen sólové, ale také komorní hře.
     S příchodem nového tisíciletí opustil svůj post na místě koncertního mistra SKO a věnuje se plně sólové, komorní a pedagogické činnosti; od roku 2000 předává své zkušenosti mladým violoncellistům jako profesor violoncellové hry na Konzervatoři v Praze. Intenzivne se zajímá také o starou hudbu a spolupracoval s cembalistkou Monikou Knoblochovou na konzertech barokní a moderní hudby. V roce 2002 sestavil malý komorní orchestr Camerata Bohemica, kde zastává funkci stálého sólisty a uměleckého vedoucího.V roce 2003 navázal spolupráci s klavíristkou Barborou Sejákovou a houslistkou Danou Oerterovou v Triu Bergerettes.V této době stál spolu s Vítězslavem Černochem,Danou Truplovou a Vilémem Kijonkou u zrodu souboru Kubelík kvartet. Je častým hostem nahrávacích studií a lektorem domácích i mezinárodních kurzů.
     Violoncellista hraje střídavě na nástroje signované: „Pietro Zanetto di Brescia 1686“ a „Andreas Carolus Leeb fecit Viennae 1818 No. 3“, jako barokní používá nástroj českého anonyma z 18. stol. a moderní hudbu provozuje na nová violoncella mistra Radka Herouta(2003 a 2007).
Barbora Krištofová-Sejáková
     (*1978) začala s hrou na klavír v sedmi letech u Jaroslavy Čapkové. Absolvovala Pražskou konzervatoř (1998) a AMU (2002) u prof.Emila Leichnera. V roce 2009 dokončila doktorské studium na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Studovala také na Hochschule der Künste v Berlíně u prof. László Simona a na Hudební univerzitě Mozarteum v Salzburku ve třídě prof. Hanse Leygrafa.
     Spolupracovala s řadou významných pianistických osobností (Nelly Akopian, Avner Arad, Joseph Banowetz, Lazar Berman, Donald Currier, Peter Efler, Sorin Enachescu, Walter Fleischmann, Douglas Humpherys, Eugen Indjic, Elena Lapitzkaja, Teresa Manasterska, Anne Queffélec, Peter Roggenkamp, Avi Schönfeld, Adam Wodnicki ad.), účastnila se mnoha mistrovských klavírních kurzů v České republice i v zahraničí a několikrát obdržela též stipendium (USA, Francie).
     Na svém kontě má řadu cen z klavírních soutěží, přičemž mezi nejdůležitější patří 1. cena z Česko-japonské soutěže 1996, účast ve finále mezinárodní čtyřkolové soutěže v italské Pescaře 1998, 2. cena z mezinárodní klavírní soutěže na Festivalu de Bourgogne 1999 či 1. cena ze Soutěže Bohuslava Martinů 1999. Roku 2001 získala 3. cenu na Mezinárodní klavírní soutěži Ignáce Jana Paderewského v Bydgozsczi (Polsko) a s Triem Bergerettes vyhrála Soutěž Bohuslava Martinů. Celkem již pětkrát obdržela na různých soutěžích cenu za nejlepší interpretaci skladeb Bohuslava Martinů.
     Barbora koncertuje doma i v zahraničí (Finsko, Francie, Island, Německo, Nizozemí, Polsko, Rakousko, USA), jako sólistka vystoupila na prestižních hudebních festivalech: 1999 a 2001 Festival de Bourgogne, 2001 European Piano Forum v Berlíně, 2004 Concentus Moraviae, 2005 The Kuhmo Chamber Music Festival ve Finsku a 2006 Beethovenovy dny v Karlových Varech, 1996 – 2006 6× Festival Bohuslava Martinů. Působí též jako komorní hráčka – Trio Bergerettes (Barbora Krištofová Sejáková – klavír, Daniela Součková – housle, Tomáš Strašil – violoncello), spolupráce s dechovými nástroji. V roce 2003 byla zařazena na Prémiovou listinu mladých interpretů. Nahrává pro Český rozhlas a Českou televizi, vystupuje v živém vysílání.