RABASOVA GALERIE RAKOVNÍK24
Jitka Čechová - Romantický klavír
Heroldova síň
19. dubna 2012 v 19.30 h


Jitka Čechová
Jitka Čechová – klavír

  Program:  
Fryderyk Chopin – Mazurky op. 30 (c moll č. 1, h moll č. 2, Des dur č. 3, cis moll č. 4)
Robert Schumann – Sonáta g moll op. 22 (So rasch wie möglich, Andantino, Scherzo. Sehr rasch und markiert. , Rondo. Presto.)

  Přestávka  
Bedřich Smetana – Koncertní etuda C dur , výběr z Lístků do památníku, Allegro capriccioso
Franz Liszt – Mephisto valčík č. 1

Jitka Čechová
     
     Po studiu na konzervatoři v Praze (prof. Novotný) pokračovala ve svém hudebním vzdělávání na Akademii múzických umění v Praze (prof. Toperczer). Velký vliv na rozvoj její hudební individuality měla postgraduální studia u Eugena Indjice v Paříži a Vitali Berzona ve Freiburgu. Další zkušenosti sbírala na mistrovských kurzech R. Kehrera ve Výmaru, E. Indjice a L. Bermana v Piešťanech.
     Jitka Čechová získala titul laureáta v řadě mezinárodních soutěží.
     Jako sólistka je velmi vysoko ceněna kritikou v mnoha evropských zemích a také v zámoří (Jihoafrické republice, Jižní Americe či Japonsku), kde spolupracuje s významnými orchestry (Symfonický orchestr FOK, Symfonický orchestr SWR, Jihoněmecká filharmonie Konstanz, Bamberští symfonikové, Pražská komorní filharmonie, Mnichovští symfonikové, Symfonický rozhlasový orchestr Montevideo, Symfonický orchestr Durban) a vystupuje se sólovými a komorními programy. Je pravidelně zvána na velké hudební scény a festivaly (Pražské jaro, Graz, Paříž, Alte Oper Frankfurt, Baden-Baden, Bodensee Festival, Český Krumlov, Moravský podzim, Edinburgh, Bamberg, Janáčkův máj, Ticino Musica).
     Komorní hudba je pro Jitku Čechovou jednou z nepostradatelných složek její hudební identity. Jako pianistka Smetanova tria se této činnosti věnuje s plným emotivním zaujetím, podpořeným brilantní technickou vybaveností jejího sólistického zázemí. V duchu společenství Smetanova tria spolupracuje v komorním duu se svými triovými partnery (Jana Vonášková-Nováková – housle, Jan Páleníček – violoncello) a vystupuje v rámci kombinovaných programů tria také sólově.
     Těžiště repertoáru Jitky Čechové představují díla českých autorů – B. Smetany, A. Dvořáka, L. Janáčka, B. Martinů. Dílo B. Smetany bylo náplní jejích 2 koncertů v rámci světoznámého festivalu ve skotském Edinburghu. Zdeněk Lukáš jí mj. věnoval svůj 3. klavírní koncert, který premiérovala s obrovským úspěchem na turné po Německu se Symfonickým orchestrem Südwestfunku.
     Jitka Čechová natočila řadu nahrávek u firem Intercord, BMG, Lotos, Cube. V současnosti realizuje pro vydavatelství Supraphon kompletní nahrávku klavírních děl Bedřicha Smetany (7 CD), která sbírá ocenění významných hudebních kritiků a časopisů v tuzemsku i zahraničí – Diapason, Répertoire, International Record Review, Harmonie.
     
     KRITIKY – výběr
     „..Rozsáhlé zkušenosti Jitky Čechové a její cit pro tento repertoár jsou patrné z celého alba. Kombinace rytmické spontaneity a jemné reflexe naplňuje tato poměrně drobná díla neobyčejnou hloubkou dosahující výšin výmluvnosti v prchavých tónech Třech poetických polek, Op. 8. Jitka Čechová rovněž dobře zvládá harmonickou náročnost Smetanovy hudby – poslechněte si, například, Rapsodii z op. 5. Skvěle natočené CD dobře zapadá do vynikající série Smetanových skladeb.“
     „...Předvedla skvělou techniku i všechny jemné finesy líbivě rozevlátého skladatelčina koncertu s takovou bravurou, jakou typ tohoto romantického díla vyžaduje a jež se od něj očekává. Stali jsme se tak svědky brilantního výkonu, umocněného navíc bezproblémovou souhrou klavíru se Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK řízeným s přehledem Zdeňkem Mácalem…“
     Hudební rozhledy 6/09, Hana Jarolímková
     
     „…Elektrizující provedení Jitky Čechové nutí k novému a svěžímu poslechu Smetany. Její extrémní technická brilance v chromatizmech a pozoruhodné změny nálad činí z této nahrávky jedno z nejmarkantnějších a nejpoutavějších provedení děl B. Smetany (…) Čechová bez námahy chrlí gejzíry not, zachovává absolutní čistotu hudební linky a vyzařuje nesmírnou energii obzvláště v burácivých oktávách výbušného závěru. Stejně tak se oddává delikátní práci s detaily a čeřivým arpeggiatům Koncertní etudy gis moll „Na břehu mořském“, v níž přináší naprosto okouzlující obraz turbulence a nekonečného pohybu moře…“
     International Record Review, Peter Quinn, 02/2006
     
     „…Čechová předkládá verzi hodnou jedné z nejlepších v oblasti této překvapivě bohaté hudby a její interpretace je v každé frázi plná poezie (...) Dokonalá nahrávka, která pro své mnohé kvality stojí za objevení tohoto neprávem opomíjeného repertoáru…“
     5 Diapasonů, Diapason, Francie, Philippe Simon, 02/2006
     
     „…Explosivní technika Jitky Čechové (…) je ohromující…“
     Répertoire, Francie, 02/2006
     
     „...S obrovskou energií, důrazem na bohaté vnitřní členění a na velkolepý gradační tah závěrečné plochy. (...) s plným nasazením jak technickým tak básnivým i v nejobtížnějším repertoáru.“
     Hudební rozhledy, Praha