Heroldova síň 20. května 2023 v 20.00 h
| Dagmar Šašková – mezzosoprán Monika Knoblochová – piano-forte JOSEPH HAYDN – Anglické písně (Poutník, Pastýřská píseň), Variace f-moll (Vzpomínka, Píseň ducha, Věrnost, O, znělý hlase) HECTOR BERLIOZ – Letní noci (Villanella, Duch růže, Na lagunách, Odloučení, Na hřbitově, Neznámý ostrov)
Dagmar Šasková Mezzosopranistka Dagmar Šašková se již 20 let specializuje na barokní hudbu. Po studiu sólového zpěvu na ZČU v Plzni a JAMU v Brně vystudovala barokní zpěv v Centru barokní hudby ve Versailles. Jako sólistka spolupracuje se soubory Musica Florea, Akadêmia, Le Concert de l’Hostel Dieu, Czech Ensemble baroque, El Sol, Il Festino, Le Poème Harmonique, Harmonia sacra, La Fenice, La Reverencia, Vedado Consort, Simphonie du Marais a Les Traversées baroques. Natočila 20 CD italské, francouzské a německé barokní hudby. Pro Rok české hudby 2014 připravila pro České centrum v Paříži cyklus koncertů české hudby. V roce 2010 debutovala v roli Corisandy v Lullyho opeře Amadis (Avignon, Opéra v Massy, dir. Olivier Schneebeli). Od roku 2011 ztělesňuje roli Apollóna v Händelově Terpsichoře (Mnichovo Hradiště, Barokní divadlo v Českém Krumlově, Bernburg, dir. Marek Štryncl). Na 15 francouzských scénách ztvárnila roli Melanto v Monteverdiho Návratu Odyssea (dir. Jérôme Correas). V roce 2016 absolvovala s Centrem barokní hudby turné s oratorii M. A. Charpentiera (Avignon, Massy, Jižní Korea, dir. Olivier Schneebeli). Zazpívala si Didonu v Purcellově Dido a Aeneas (Lyon, dir. Jean Tubéry). Se souborem Akadêmia se na scéně objevila jako Musica a Messagiera v Monteverdiho Orfeovi (New Delhi, Mety, Remeš, Paříž, dir. Françoise Lasserre). Se Simphonie du Marais ztělěsnila Doris, Zaidu a Olympii v Galantní Evropě Andrého Campry (vídeňský Konzerthaus, dir. Hugo Reyne). V únoru 2019 se poprvé představila v Pařížské filharmonii v roli Aurory v opeře Il mondo alla roversa od Baldassara Galuppiho pod vedením Françoise Lasserre. V roce 2021 se představila v roli Lucie ve světové premiéře Rejchovy komické opery Gusman (dir. Jakub Kydlíček). Se souborem Les Traversées baroques (dir. Etienne Meyer) ztvárnila roli Rozumu ve scénické úpravě oratoria Triumf smrti od Bonaventury Aliottiho. S lyonským souborem Concert de l’Hostel Dieu (dir. Franck-Emmanuel Comte) uvedla ve světové premiéře oratorio Il Paradiso perduto italského skladatele Luigi da Mancia. Na Znojemském hudebním festivalu jsme ji mohli vidět s Czech Ensemble baroque v roli Anny v Haydnově oratoriu Návrat Tobiáše (dir. Roman Válek). Letos se zde objeví v roli Venuše v opeře Antonia Caldary Harmonie planet. V Paříži byla v lednu 2014 přizvána k projektu Cultures centrales, aby předala francouzským studentům svou zkušenost s českou písní. Dagmar Šašková vyučovala barokní zpěv v New Delhi, Santiagu de Chile, korejském Soulu, Lannion, Metách, Remeši, Holešově a v Brně. https://www.dagmarsaskova.com/cz/ Monika Knoblochová Po absolvování Konzervatoře v Praze, studovala cembalo na Akademii múzických umění v Praze ve třídě Giedré Lukšaité-Mrázkové a formou konzultací u Zuzany Růžičkové a zároveň muzikologii na Karlově Univerzitě v Praze. V letech 1996–98 studovala na Dresdner Akademie für alte Musik u Johna Tolla a od roku 2000 na Hochschule für Musik v Kolíně nad Rýnem ve třídě Ketila Haugsanda, kde v roce 2002 obdržela závěrečný diplom. Tato studia si v tomtéž roce obohatila tříměsíčním pobytem na Královské konzervatoři v Den Haagu ve třídě Jacquesa Ogga. V roce 2005 završila svá studia absolutoriem Mistrovské třídy pod vedením Christine Schornsheim na Hochschule für Musik und Theater v Mnichově. V roce 2011 obhájila doktorát na Akademii múzických umění v Praze. V roce 1999 získala Monika Knoblochová na mezinárodní soutěži Pražského jara 3. cenu a titul laureáta a Cenu Nadace Bohuslava Martinů za nejlepší provedení Koncertu pro cembalo a malý orchestr. V roce 2002 se stala držitelkou prestižní Davidoff Prix České republiky, v roce 2003 obdržela společně s Janou Semerádovou (barokní příčná flétna), 3. cenu a titul laureáta na „16. Grosser Förderpreiswettbewerb“ v Mnichově v kategorii historicky poučená interpretace staré hudby a v témž roce přidala ještě Cenu Společnosti Bohuslava Martinů na Mladém pódiu v Karlových Varech. V roce 2022 získala speciální ocenění mezinárodní poroty na festivalu Česká taneční platforma za hudební výkon v představení Celestial Odyssey, které se zároveň stalo jedním ze tří oceněných představení v rámci tohoto festivalu. Monika Knoblochová nahrála celou řadu kompaktních disků. Její první CD pro společnost Supraphon se souborným dílem pro cembalo B. Martinů (2005) bylo oceněno mezinárodní kritikou – 4 Diapasons d’Or, 10 Jokers a CD měsíce časopisu Crescendo, Le Monde de la Musique. V roce 2006 nahrála spolu s violoncellistou P. Nouzovským Sonáty pro violu da gamba a cembalo J. S. Bacha pro společnost Cube Bohemia. U příležitosti recitálu na mezinárodním festivalu Pražské jaro vydala na jaře 2007, opět pro Cube Bohemia, CD Invence J. S. Bacha a J. Nováka. V roce 2009 realizovala 2CD s kompletní tvorbou pro cembalo J. Temla, které vyšlo ve vydavatelství Radioservis a v roce 2012 vydala u společnosti Supraphon Sonáty pro klavír s doprovodem flétny a violoncella L. Koželuha, které v interpretaci na dobové nástroje vyšly ve světové premiéře. V roce 2014 vydala u společnosti Radioservis CD s názvem Goethe v písních, zaměřené na písňový a klavírní odkaz V. J. Tomáška. Pravidelně nahrává pro Český rozhlas jak skladby z oblasti staré hudby (v roce 2011 rozsáhlý cyklus trií L. Koželuha, na který v roce 2012 navázala triovou tvorbou V. Jírovce, Goldbergovské variace J. S. Bacha), tak i soudobou tvorbu (M. Kopelent, J. Teml, L. Sommer, I. Bláha, J. Gemrot, M. Smolka, K. Mařatka ad.) Monika Knoblochová pravidelně vystupuje jako sólistka i komorní hráčka doma i v zahraničí (Německo, Rakousko, Belgie, Francie, Polsko, Španělsko). Spolupracuje s celou řadou sólistů – Clara Nováková, Edita Keglerová, Petr Nouzovský, Jana Semerádová (duo Seraphim) ad., i souborů – Collegium 1704, Musica Florea, Orchestr Berg, Musica Aeterna ad. Její rozmanitý repertoár sahá od autentické interpretace staré hudby přes klasiku až k soudobé hudbě. Od roku 2008 pořádá v Praze vlastní koncertní řadu Hudební salón Café crème, spočívající v nových, vynalézavých dramaturgiích propojujících hudbu starou i moderní, mluvené slovo, tanec a divadlo. Od roku 2006 vede cembalovou třídu na Letní škole staré hudby v Holešově, od roku 2007 je vyučujícím cembala na Akademii staré hudby při Masarykově univerzitě v Brně a v letech 2011-2013 působila jako vyučující cembala také na Fakultě umění Ostravské univerzity. Od podzimu 2015 je vyučující cembala na HAMU v Praze.
|