RABASOVA GALERIE RAKOVNÍK7
Dora Hájková violoncello, Kristýna Donovalová klavír
Heroldova síň
15. června 2023 v 19.00 h


Kristýna Donovalová
     Kristýna Donovalová se narodila v Praze v roce 1996 a na klavír hraje od svých pěti let. Po absolvování Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy studovala ve třídě pana profesora Ivana Klánského na pražské HAMU, kde v loňském roce získala magisterský titul. V roce 2018 strávila semestr ve španělské Seville na Conservatorio Superior de Música Manuel Castillo pod vedením prof. Andrése Carlose Manchada Lópeze.
     Má za sebou úspěchy na národních i mezinárodních klavírních soutěžích (například 2. cena z mezinárodní klavírní soutěže Bedřicha Smetany v Plzni nebo 1. cena z Concurso Internacional de Piano „Ciudad de Sevilla“) a zúčastnila se mnoha mistrovských kurzů (pod vedením Daniela Rivery, Andrey Passigliho a dalších).
     Kristýna je vášnivou komorní hráčkou. Mezi lety 2015 a 2019 byla stipendistkou Akademie komorní hudby, se kterou má za sebou úspěšné projekty u nás i v zahraničí, včetně koncertu v Berlínské filharmonii a je členkou nově vzniklého klavírního dua DeFactoDuo, které založila se svou sestrou. Jako sólistka vystoupila Kristýna například s Pražskou komorní filharmonií, s Akademickými komorními sólisty AKS nebo se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK.
     
Dora Hájková
     Violoncellistka Dora Hájková (*1996), rodačka z Prahy, laureátka soutěže Bohuslava Martinů, soutěže Leoše Janáčka v Brně a držitelka ceny Gustava Mahlera, momentálně působí jako zástupce koncertního mistra violoncell v Plzeňské filharmonii a jako pedagožka na Plzeňské konzervatoři.
     Po absolutoriu na Hudebním gymnáziu hl. m. Prahy ve třídě Hany Kočí studovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze u MgA. Tomáše Strašila. Své vzdělání zakončila na drážďanské Hochschule für Musik Carl Maria von Weber u prof. Emila Rovnera.
     Během svých studií absolvovala dvě zahraniční stáže v rámci programu Erasmus, a sice v Drážďanech a v Detmoldu, v prestižní třídě prof. Xenie Jankovic. Zároveň se pravidelně účastní masterclassů s předními osobnostmi klasické hudební scény (Jérôme Pernoo, Reinhard Latzko, Alisa Weilerstein, Miklós Perényi, Jiří Bárta, Michaela Fukačová…).
     Již ve svých šestnácti letech sólově debutovala v pražském Rudolfinu za doprovodu symfonického orchestru FOK, se kterým rovněž vystoupila jako sólistka v duu s houslistou Josefem Špačkem. Od té doby sólově spolupracovala s tělesy jako například Česká sinfonietta Radka Baboráka, Teplická filharmonie, Děčínská filharmonie, Webern Kammerphilharmonie, s nimiž i natáčela živě pro rakouskou televizní stanici ÖRF, anebo Bruno Walter Symphony Orchestra, se kterým vystoupila mimo jiné také ve „Zlatém sále“ vídeňského Musikvereinu na jubilejním koncertě ke 30. výročí Sametové revoluce. V roce 2020 natočila pro Digital Hall ČF spolu s klavíristou a ředitelem České filharmonie Davidem Marečkem Debussyho violoncellovou sonátu.
     Dora Hájková je členkou několika komorních souborů, především pak smyčcového kvarteta Quarteto Harmonico. Absolvovala orchestrální akademie České filharmonie a Symfonického orchestru FOK, a po dvě sezóny působila také v European Union Youth Orchestra.
     Dora je rovněž držitelkou ocenění z několika mezinárodních soutěží, mezi nimi například: Showcase 2022, Dotzauer International Violoncello Wettbewerb (Drážďany), David Popper International cello competition (Várpalota, Maďarsko), Talents for Europe (Dolný Kubín, Slovensko) a další. V roce 2018 byla nominována do soutěže Pražského jara. Od sezóny 2019/20 je zařazena na Listinu mladých umělců Českého hudebního fondu.
     Hraje na italské violoncello Enrico Ceruti 1869, které jí bylo zapůjčeno Národním muzeem z České státní sbírky hudebních nástrojů.

  Program:  
M. Bruch – Kol Nidrei, op.47
J. Haydn – Koncert D dur (Allegro moderato)
F. Chopin – Introdukce a Polonéza, op. 3
A. Dvořák – Klid lesa, op.68/5
A. Dvořák – Rondo g moll, op. 94
D. Popper – Koncertní polonéza, op.14
B. Martinů – Variace na slovenskou lidovou píseň, H.378
N. Boulanger – Tři kusy pro violoncello a klavír (Modére, Sans vitesse et a l’aise, Vite er nerveusement rythmé)