RABASOVA GALERIE RAKOVNK2
Recenze: Boris Krajn� � klav�r
KRAJN PODIVUHODN KRAJN
Marek Brad

  RAKOVNK. Nestv se asto, e bych reporte z koncert vn hudby pojmal jako recenze. Nyn mi vak nic jinho nezbv. Ve tvrtek toti od mstnho Klubu ptel hudby pijal pozvnku koncertovat v Heroldov sni Rabasovy galerie klavrista Boris Krajn.
  Nkoho mon na vod nud introdukn litanie umlc. U Krajnho to vak povauji za esenciln, abyste hned z potku vdli, s km mte tu est. A neho se chyte, a vm padajc brada neude neho tvrdho.
  Boris Krajn (1945) koncertoval v 35 zemch svta. Napklad tikrt v newyorsk Carnegie Hall, dvakrt v Kennedy Center ve Washingtonu, v ajkovskho sle v Moskv, londnskm Wigmore Hal, paskm sle Gaveau, v Teatro Colone v Buenos Aires, ve Venuin chrmu v Baalbecku, v ope v Sydney, Melbourne, Tokiu, Bruselu, Berln, Athnch, Torontu, Havan, Khie, Bogot, Caracasu, Johanesburgu, Mexico City, Veron, Madridu, Salzburgu nebo Vdni.
  Boris Krajn, docent AMU, byl tak mimochodem 12 let slistou Praskho komornho orchestru a osm sezn psobil jako slista esk filharmonie. Tak jaksi mimochodem premiroval Dvokv klavrn koncert na msnm turn v Jihoafrick republice (1993), na festivalu v Rouen zase o ti roky pozdji provedl cel klavrn i komorn dlo Leoe Janka. Na Praskm jaru uvedl jako eskoslovenskou premiru Age of Anxiety Leonarda Bernsteina. Konen, v roce 1999 provedl klavrn koncert . 4 Inkantace Bohuslava Martin v New Yorku s New Jersey Symphony orchestra a s Malaysian Philharmony v Kuala Lumpuru.
  Vskutku podivuhodn mu. Toho dne se vbec dly v Rabasov galerii podivuhodn vci. Z Nrodnho divadla pispchal vyperkovat koncertn kdlo ladi. I takto ostlen borec pr o Krajnm prohlsil, e je jet vt znalec nstroj ne hr (!). Krajn do Rakovnka dorazil s velkm pedstihem; od 17 hodin a prakticky do zatku koncertu hrl. Po vodnm projevu leadera KPH Radima Smkala si krajn u dve vydal od pracovnice RG program, ka, aby pr vdl, co m hrt.
  Nsledn usedl msto na klavrn stoliku na obyejnou idli s opradlem a bez not (zde si pedstavte minimln 48 vykink) uvrhl velmi slun zaplnnou s do tvrthodinovho prvanu pvabu Variace f moll Josepha Haydna. Jet e jsem se drel vstupn brny do sn (neml jsem toti spoleensk oblek a vzhledem k naehlenmu fraku umlce a hlubok vnosti okamiku jsem si netroufal prznit koncertn klima), protoe jinak bych zejm upadl a udeil se do neho tvrdho. Z oku jsem nevyel ani pi nsledujc Chopinov Fantasii f moll, Barcarolle Fis Dur a Scherzu h moll, ani kdy byl lc sn donucen k dvojnsobnmu pdavku ji bhem prvn poloviny koncertu (!).
  Punc vjimen osobnosti si Krajn drel i mimo kdeln prostor. Kdy pokad po sle vychzel ze sn, vdy se peliv podval na nramkov hodinky a pomrn uspokojen povythl obo. lovk tak nevdl, zda svj koncert chce nathnout nebo zkrtit, nebo jestli si pro legraci teba nestopuje potlesk. Vdy jet stihl poklbosit s ptomnmi dmami; nejprve je upozornil, e kvli nmu zase tak nemus utrcet na vytpn slu, pak u s noblesnm humorem glosoval vci svteln roky vzdlen jeho innosti na kdle (napklad svj nedostatek vlas).
  Status podivuhodnho mue stvrdil i o pestvku (kdy se ve foyeru pohybovali divci bez dechu a s dvakrt zvtenma oima). To toti projevil enormn zjem o zdej expozici Vclava Rabase, dychtiv loudil kle od depozite a nsledn se straliv podivil, e vstupn na nj in pouhch est korun.
  Po pestvce Krajn neslevil; jazykovou exhibic eeno naopak zdrail. Koncertn etuda Des dur Franze Liszta a pak pedevm Ravelova trojice Brka na moi, dol zvon a Alborada del grazioso naplno prokzala nepopsateln bezbehou i jeho umu.
  Krajn pedvedl nadmru podivuhodn vkon po okraj nacpan podivuhodnmi vrazovmi a technickmi prostedky (za vechny jmenuji nevdanou techniku hry lev ruky, kter basov tny proctn prezentovala takka vertiklnm pohybem nikoli nepodobnm deru v karate). Nejen e si pamatoval tak neskuten informan obshl opusy, ale jet je pednesl v tak emocionln nabitm proveden a s takovm porozumnm pro jejich mylenku, e jsem se ho stydl i vyfotit.
  Mohu zodpovdn a jet stle v oku prohlsit, e jsem ve tvrtek dky poadatelskmu sil KPH a RG vidl nejen bez diskuse nejlepho pianistu ve svm ivot, ale pedevm jsem po dlouh dob poctil obrovsk respekt ped schopnostmi lovka jako takovho. U hodn dlouho jsem nevidl lovka, kter takhle dokonale a s takovou suverenitou ovld svou prci. Tenhle pocit se slovy ned vypsat.
Raport, 16.4. 2002