| ||||||
KERAMICKÉ OBRAZY MARTY TABERYOVÉ PROBOUZEJÍ NĚŽNOU NOSTALGII Marek Bradáč RAKOVNÍK. Šedesát děl významné persóny české keramické tvorby, jednasedmdesátileté krásné dámy Marty Taberyové, ve čtvrtek s úspěchem zpřístupnila ve svých výstavních síních ve Vysoké ulici Rabasova galerie. Jméno olomoucké rodačky Marty Taberyové je v oboru opravdovým pojmem. Patří k zakladatelské generaci keramiků, která už v 60. letech šířila slávu našeho umění po celém světě. Vypočítávat autorčiny tvůrčí úspěchy by vydalo na několik odstavců. Proto zájemcům doporučujeme se v tomto ohledu spolehnout na katalog výstavy. Pokud tedy ještě nějaké zbudou. Její rakovnickou výstavou totiž RG sklidila (ostatně jako při jiných prezentacích keramiků) obrovský ohlas veřejnosti; ve zcela zaplněné síni se totiž sešli nejen milovníci výtvarného umění jako takového, ale i – pro Rakovník tak typičtí – keramičtí odborníci. Taberyová se představuje spíše komorními formáty, ke kterým se v poslední době odklonila od kompozic monumentálních rozměrů, zasazovaných do současné architektury (jen do konce roku 1996 paní Marta realizovala na 147 reliéfních stěn osazených do omítky). Když se řekne „keramika“, většina lidí si představí nějaké „vázičky“. Stejně laické oko by ale po projití kolekce hovořilo o shlédnutí „obrazů“. A do jisté míry by mělo pravdu. Taberyová se ukazuje právě s koncepcí klasického barevného rámovaného díla. Ony laikem očekávané „vázičky“ ale nepomíjí. Mistrně vybroušené tvary z „plátna“ vystupují jako reliéfní prvek. Zatímco podkladové plochy drsní, vrásní a spíše tlačí do druhého plánu (často simulací skutečné struktury plátna), jemné titulní motivy většinou vyhlazuje a leští. Ať už je to tvář slunce, koruna stromu, plody ovoce v misce, vejce v míse, nebo postavička (kašpárek, panenka, kočička, tajemná paní, loutka, apod.), díky této povrchové úpravě z celku opticky vystupují ještě více, než ve skutečnosti. Trojrozměrný dojem autorka umocňuje citlivým využitím barev. „Ačkoli barva v keramice bývá velký technologický problém, Marta Taberyová zúročuje dlouholeté zkušenosti, které jí umožňují vyjadřovat se keramickým obrazem s bohatou škálou barevných tónů a modulací. Nemyslete si, to není jako u malířů olejů, kteří barvu na paletě jednoduše namíchají a je to. Nicméně ostřílená keramička příliš překvapení po vytažení díla z pece nezažívá. Ona už prostě ví, co a jak,“ nechal se slyšet během slavnostního proslovu při vernisáži ředitel RG, akademický malíř Václav Zoubek. Právě dokonale vyvážené odstíny barev, ruku v ruce s dominující tématikou krajin a zátiší, určují celkové nostalgické, sentimentální, vyznění děl. Taberyová se straní „silných“ témbrů; naopak dává přednost něžné růžové, jemně hnědé, okrové, krémové či barvě slonové kosti. Jedinou výjimkou je do očí bijící sytá modř mořských vln (čtveřice „mořských děl“). Ona nostalgie u některého pozorovatele může vyvolat asociace jemné kýčovitosti. Ovšem celková tvůrčí vytříbenost, snoubící kvalitu zpracování s tématickou invencí, všechny negativní pocity zahání do ústraní. Na závěr dodáváme, že dvě třetiny děl Taberyové jsou na prodej. Jejich cena se pohybuje od 5500 korun za drobounké dílko Malá hnědá komoda s květinou po 33 000 korun za velkolepý, více jak půlmetrový Karneval či Žardiniéru s květy a drapérií. Raport, 22. 10. 2002 |