RABASOVA GALERIE RAKOVNÍK2
Recenze: Lucie Zejfartov�, Dagmar Du�dov� a Gum Ho Shin
POVEDENÝ MEZINÁRODNÍ VOKÁLNÍ VEÈÍREK
Marek Bradáè

  RAKOVNÍK. Pozoruhodný koncert pro soprán a basbaryton hostila ve ètvrtek veèer Heroldova síò Rabasovy galerie. V repertoáru se skvìly pøedevším ukázky z operních dìl.
  Ètvrteèní komorní veèer mìl tøi hlavní protagonisty. Pro nì platí jednoduchá rovnice „aè mladí, velmi šikovní a úspìšní“. Staèí, když si ve struènosti prolétneme jejich vizitkami.
  Sopranistka Lucie Zeifartová, mimochodem jediná Èeška ze trojice vystupujících, se mùže pochlubit relativnì nejmenším množstvím úspìchù. Tato studentka HAMU mùže za patrnì nejprestižnìjší považovat devítku pøedstavení originálního nastudování Mozartovy Figarovy svatby v rámci Zomeropera Alden Biesen v Belgii (Lucie zde zosobnila Zuzanku) a ztvárnìní role Amora v opeøe Dafne od Marca di Gagliana na Barokním festivalu ve Valdicích.
  To klavíristka Dagmar Dužïová, pùvabná Slovenka, která mistry hlasu po celý veèer doprovázela, je pøeci jen jiné eso. V souèasnosti pùsobí jako korepetitorka na Royal Scottish Academy of Music and Drama v Glasgow. Mezi její nejvìtší interpretaèní úspìchy mùže nepochybnì øadit jak spolupráci s Alexandrem Stìpanovem, profesorem hry na klarinet na Petrohradské konzervatoøi, nebo korepetitování na mistrovských hodinách britských umìlcù tak zvuèných jmen, jako jsou barytonista Sir Thomas Allen, violoncellista Robert Cohen, kontrabasista Thomas Martin nebo klavírista Malcom Martineau. Tìžko øíci, jak to všechno stihne, ale k tomu všemu Dagmar ještì pùsobí jako korepetitorka Bratislavského akademického sboru a skotských sborù Glasgow School´s Choir a North Lankashire Voices.
  Jediný mužský úèastník veèera disponuje obdobnì lichotivým renomé. Jihokorejský basbarytonista Gum Ho Shin se prodral na mezinárodní scénu dík studiu na glasgowské akademii. Již bìhem nìj získal øadu prestižních studentských ocenìní. Pro debut na profesionální operní scénì mu byla souzena Belgie, pøesnìji Zeifartové dobøe známý festival v Alden Biesen. Ostatnì, Gum je Luciin „dobrý známý“ i na pódiu. Zatímco ona zpívala Zuzanku, on Figara. Gum má však v rukávu ještì jeden trumf; jeho zatím posledním angažmá bylo ztvárnìní role Imperial Commisioner Bonze v slavném kousku Madame Butterfly. Nikoli jedinkrát, nýbrž bìhem ètyømìsíèního turné po USA a ve spolupráci s London City Opera.
  Z výše uvedeného je patrné, jak kvalitního pøednesu se ve ètvrtek Heroldova síò doèkala. Pohøíchu, poèet obecenstva a prázdných židlí se skoro blížil pomìru 50:50, ovšem ani umìlce, ani „zbylé“ publikum to v nièem nerozhodilo.
  První polovinu koncertu si každý pìvec poctivì držel své sólové úseky. Gum se nejprve pøedstavil v pìtidílném „lovesongu“ Dichterliebe Nìmce Roberta Schumanna, aby poté pøedal žezlo Lucii. Ta, po Nìmcovì „strnulém popu“, pøinesla svìží závan osobitého lyrismu, vycházejícího z norské lidové písnì, v podobì ètveøice písní minicyklu Morgentau od Edwarda Hagerupa Griega.
  Návrat do teplé èásti Evropy si dvìma italskými písnìmi vybral opìt Gum. Slunný jih pøipomnìla i Lucie, a to árií Serpiny z opery La Serva Padrona od pøedèasnì zesnulého pøedstavitele tzv. neapolské školy, Giovanni Battista Pergolesiho. Tìsnì pøed pøestávkou tento vrchol ranì komické opery vystøídal Jihokorejec høejivou èeskou klasikou, dvojicí Biblických písní Antonína Dvoøáka. Lucie pak první polovinu definitivnì uzavøela dvojdílnou ukázkou z cyklu V národním tónu.
  Kdyby nìkdo pøišel do sínì až na druhou polovinu, byl by v šoku. Zatímco ta první se nesla v obvyklém „komorním“ duchu, hned v úvodu druhého skoèila Lucie Gumovi do náruèe! Mohl za to duet Figara a Zuzanky, ve kterém oba protagonisté rozjeli v rámci možností i originální herecké etudy. Obecenstvo šílelo.
  Po árii se pak doèkal jak Richard Wagner (Tannhäuser), tak Giuseppe Verdi (Síla osudu), Giuseppe Puccini (Turandot) i náš Antonín Dvoøák (jak jinak, Rusalka). Duet z Mozartovy opery Don Giovanni pak velice povedený mezinárodní vokální veèírek završil.
Raport, 2003