RABASOVA GALERIE RAKOVNK2
Recenze: Jarmila Mal�tov� � malovan� sochy
RELIFN PERKY PLN SYMBOLICK NHY
Marek Brad

  RAKOVNK. Nebv zvykem, aby se jeden a t umlec objevil ve stejn vstavn sni v tak krtkm asovm horizontu jako Jarmila Maltov. Prezentace jejch dl ve vstavn sni Rabasovy galerie na radnici vak m i po sotva tlet pestvce sv nleit opodstatnn. Cyklus jejch malovanch relif vyperkovanch drahokamy oplv originalitou i kvalitou emeslnho zpracovn.
  
  Dvaasedmdestilet sochaka, absolventka PF UK a kyn Karla Lidickho a Cyrila Boudy, se ve vstavn sni na radnici se svou tvorbou poprv pochlubila v zvru roku 2000. Jej npl tvoily pedevm trojrozmrn plastiky a sochask kresby, avak ji tehdy pan Maltov na sebe upozornila drobnmi relifnmi pskovcovmi sokami.
  Jak vylil editel RG Vclav Zoubek, asi rok pot se vlastn nhodou setkal spracemi sochaky znovu tentokrte mu ukzala svou nejnovj tvorbu na vzorku ptomnm vkufru vozu. Byl to krsn relif vyzdoben malbou a drahm kamenem. Na pn autorky reagoval editel pregnantn; dky tomu se ve tvrtek 29. kvtna Maltov po sotva tlet pauze mohla vrtit na msto inu, aby za asistence pomrn slunho potu pihlejcch (kter vak nepekraoval dchatelnou normu) veejn prezentovala svou nejnovj kolekci.
  Vn hraje zmnnou cestou krlen drobn relif jednoznan prim. Trojrozmrn sochy clen upozadila; na radnici vystavuje pouh ti kusy Zrozen tvaru, Proda a Mkk tvary. Avak ani tyto pskovcov skulptury nenechv vprodn krse dv znich obdarovala barvou metodou polychromie. Ladem pan Jarmila nenechala leet ani kresby. Jeliko estice tmaticky kopruje hlavn relifn podl vstavy, nechme jejich atmosfru vysvitnout ne.
  Jak je patrn zjednatictky vystavench relif, Jarmila Maltov se m dl vce no do nrue svta duchovnch sil. Obrac se khodnotm, na kter dve pespac, nyn tikajc i rovnou digitln hodiny nemaj vliv. Reflektuje jak majesttnost prody, kter ji vharmonick dokonalosti obklopuje v pozemskm mtku, tak bezbehost vesmru a energi znj proudcch.
  Zprostedkovatelem on reflexe je j dvn vtvarn symbol ulechtilosti a mtick symboliky drah kmen. Ten nechv tajupln ukotven vrozmrov drobnm, takka dvourozmrnm relifu. Barevn stdm pskovec toti jen mrn brzd vrypy, take svmi jemnmi proporcemi bud nadmru mrumilovn dojem. Pmo do nho nebo do jeho okol, kter zvrazn malbou vsytch (nejastji pastelovch) odstnech, pak zasad vybrouen kmen jako symbol nehynouc, ist dominanty prodnch sil.
  Ten se pak stv jakousi umleckou ten na relifnm dortu. erve on pomysln teinky ovem nen barevnm jedinkem. Maltov uv krom ervenho karneolu i ir kil, zelen malachit i modr acht, co j pin dostaten pestr vyjadovac spektrum symboliky. Exklusivitu a jakousi nadpozemskou vlunost kamene pak zdrazn zlatou i stbrnou fli; vtchto honosnch rukavikch jej pak pskovec dr vnru.
  Harmonick efekt pak sochaka podtrhuje sladnm celkovho balen podkladovou plochu i rm zasklench kvdk srelifem vdy nech precizn korespondovat spevaujc barevnou nladou okoln krajiny relifu.
  Pestoe se pi prohldce nkdo patrn neubrn pocitu jistho stereotypu, nebo formtov i koncepn jsou si dla velmi podobn, a pestoe nkomu nemus imponovat jejich pli nn, a naivn vyjadovac rtorika, originalita npadu a emesln kvalita jeho ztvrnn vak takka urit budou vhodnocen dominovat. Navc je mon nechat oi odpoinout na osobit kresb i voln plastice, take se k relifnm perkm vdy rdy vrt.
Raport, 2003