RABASOVA GALERIE RAKOVNÍK1706
Recenze: Džbán
Sochy u Křížového pramene
(sks)

V sobotu 14. srpna dopoledne proběhla v pavilonu Křížového pramene na mariánskolázeňské kolonádě vernisáž výstavy soch asi 20 autorů, kteří se v několika předchozích letech zúčastnili mezinárodního sochařského sympozia Džbán v Hředlích u Rakovníka. Výstavu zahájil ředitel Rabasovy galerie v Rakovníku pan Václav Zoubek: „Džbán je kopec asi 50 km severozápadně od Prahy,“ vysvětlil název sympozia i výstavy. „Je zvláštní tím, že se v něm zachovala malá vrstva třetihorního moře v podobě kamene, kterému se říká opuka. Staví se z něj odedávna krásné domy. Asi před 10 lety jsme se dohodli, že každý rok pozveme do Hředlí, což je vesnička poblíž kopce, hned vedle Krušovic, 5–6 sochařů, kteří z opuky vytvoří své představy. Těch ročníků bylo až do letoška osm. Nashromáždilo se určité množství soch, které jsme se rozhodli vystavit během Chopinova festivalu v Mariánských Lázních. Vždyť sympozium je pro výtvarníky totéž, co pro hudebníky festival a jejich díla vznikají z podobných podnětů.“ – Ředitel rakovnické galerie pak poděkoval přítomné paní starostce Mariánských Lázní Mgr. Ellen Volavkové, že po dohodě s Léčebnými lázněmi, a. s., umožnila realizaci výstavy. Za podporu poděkoval rovněž přítomným představitelům Rakovníka. Velký dík patřil panu Pellerovi, řediteli firmy Spongilit, jež z opuky vyrábí různé stavební články, uplatňované v současné architektuře a jež sochařská sympozia podporuje. Organizátory Chopinova festivalu zde zastupoval majitel umělecké agentury Aroko pan Kořán. – Výstava potrvá do 29. srpna.
Mariánskolázeňské listy, 19. 8. 1999