RABASOVA GALERIE RAKOVNÍK7
Recenze: Monika Růžková – houslový recitál
NA GENERÁLCE BRAL VÍTĚZ VŠE

RAKOVNÍK. Venku plakalo Medardovo entreé, ale do Heroldovy síně Rabasovy galerie si pod deštníkem našla cestu šedesátka diváků, které zajímal houslový recitál rakovnické naděje Moniky Růžkové.
  Jak vysvitlo z rozhovoru uveřejněném v minulém čísle, Monika učinila první koncertní krůčky pod dohledem Jitky Suchomelové. Poté, co se jí na Pražské konzervatoři ujala profesorka Božena Kronychová, se v pátek postavila před auditorium již počtvrté.
  Program recitálu byl složen ze skladeb, se kterými Monika půjde tento týden do klání mezinárodní houslové soutěže Beethovenův Hradec v Hradci nad Moravicí u Opavy. Pro Moniku to byla jakási generálka. „V mojí kategorii budu měřit síly i s o dva roky staršími hráči, což je dost velký handicap. Postoupím-li ze přibližně čtyřiceti houslistů do druhého kola, budu spokojena. Na to myslím mám. Půjdu-li do finále mezi nejlepší čtyři, bude to vynikající,“ odhadla své ambice sedmnáctiletá Růžková.
  Mimochodem, tento školní rok je to již třetí soutěž, které se bude účastnit. Po říjnové soutěži Luise Spora ve Weimaru získala v dubnu první místo ve své kategorii a cenu za nejlepší provedení povinné skladby v celostátní soutěži Josefa Muziky v Nové Pace.
  Večera profitoval z nesevřeného, neformálního klimatu. Již na začátku, když už byli aktéři připraveni začít, se přiřítila nějaká dáma s děckem a zoufale hledala místo. Z pódia přilétl místo zloby či rozpačitosti vlídný úsměv. Přátelskou atmosféru utužila i Milada Nováková, autorka úvodního slova, která jednou předběhla pořadí repertoáru a jala se otevřít „křídlo křídla“ dřív. Opět úsměv a obvyklá upjatost komorních koncertů ta tam. Když si pak Monika ve volné chvilce první věty Mozartova Koncertu A Dur otrhala uvolněné žíně ze smyčce, když se po úspěšném provedení Kramářova Koncertu F Dur hostující Moničini spolužáci, hobojista Jiří Sejkora a klavíristka Olga Majerová, hřejivě vzali za ruce a dali si pusu, nebo když si o přestávce vystupující v klidu povídali v síni (!) se svými blízkými, cítili jste se na recitálu skvěle.
  I Monika byla s jeho průběhem spokojena. „Šíře repertoáru, který teď studuji, je obrovská. Dnes v poledne jsem ještě absolvovala závěrečné ročníkové zkoušky, proto jsem velmi unavená. Byla jsem tedy docela zvědavá, jak recitál zvládnu. Nakonec to dopadlo podle mých předpokladů. Objevily se sice nějaké maličké chybičky, ale ty se nevyhnou ani největším virtuosům. Celkově mám z vystoupení velmi dobrý pocit. Výrazně mi také pomohla přítomnost mých spolužáků,“ uvedla pro Raport Monika Růžková.
  O přestávku „taktně“ pronikaly okny z letního kina tóny skladby Winner takes it All (tedy „Vítěz bere vše“) od švédské ABBA. Monika ten večer nepochybně vítězkou byla. Sál ji odměnil potleskem a květinami za neustálé zlepšování hry, i za to, že při tom všem zlepšování nezapomněla na město, které ji k houslím přivedlo.
Raport, 11. 6. 2002