| ||||||
UPĂŤR SVÉ FOTKY ZACHRAĂ’UJE VTIPEM Marek Bradáè RAKOVNĂŤK. Jistì si vzpomĂnáte na pøĂval fotografickĂ˝ch vĂ˝stav, kterĂ˝mi loni Rabasova galerie doslova zahltila svĂąj prostor na rakovnickĂ© radnici. No vidĂte, po 37. vĂ˝stavì mĂstnĂho fotoklubu Amfora a fotografickĂ© kolekci VzpomĂnky na Afriku Miluše SchmalzovĂ© se v tĂ©to „nudlièce“ ve ètvrtek objevily dalšà snĂmky – nynĂ z pøĂstroje Václava UpĂra KrejèĂho. Ve stejnĂ˝ den, tedy ve ètvrtek, to nebyla jediná rakovnická vĂ˝stava, která vplula do života. V Petrovcovì sĂni Muzea TGM zahájily svou vĂ˝stavnĂ pouÂť obrazy malĂøe JiøĂho Šrámka. Tìm se však budeme vìnovat až v pøĂštĂm èĂsle. Pøednost dostaly fotografie známĂ©ho rakovnickĂ©ho rodáka, populárnĂho bavièe Václava UpĂra KrejèĂho. Jelikož tohoto veselĂ©ho chlapĂka s „krvesajnou“ pøezdĂvkou zná takøka celĂ˝ národ, spokojĂme se pouze s miniaturnĂ vizitkou a s veršovánkou, kterou jej pøedstavil Jaroslav Odehnal, UpĂrĂąv speciálnĂ vernisážnĂ host. UpĂr se narodil 13. øĂjna 1955. Jak se sám pod svĂ˝m autoportrĂ©tem v sĂni vyznává, vystudoval Vysokou školu života a „fotit zaèal už jako malĂ˝. Tedy, myslel si že fotĂ. Vystrkoval na všechny nahĂ˝ zadeèek a volal: všichni se usmĂvejte, vyletĂ ptáèek.“ VidĂte a pøitom UpĂrovi opravdovĂ˝ ptáèek vyletìl až skoro o pĂąl stoletĂ pozdìji. Tato rakovnická vĂ˝stava je totiž jeho Ăşplnì prvnĂ fotografickou vĂ˝stavou v životì. „UpĂr, marná sláva, to je prostì hlava! Zná ho snad každá Nána, jako Cimrmana! A všichni jenom èumĂ, co on umĂ! Je jak z gumy. (Â…) Je to slavnĂ˝ spisovatel, herec, komik, zpìvák, mim – kdekdo si všim, že on je všĂm: vynálezce, cestovatel, básnĂk, z RakovnĂka chasnĂk! (Â…) Ovládá i fotoaparát. A jak! Staèà jeden cvak a vyletĂ z nìj pták…“ hlaholil pøi veršovanĂ©m proslovu žoviálnĂ Odehnal. Nechme nynĂ reprodukce chvalozpìvĂą a pøejdìme k pøiblĂženĂ náplnì vĂ˝stavy. Pokud nepoèĂtáme zmĂnìnĂ˝ autoportrĂ©t, UpĂr se chlubĂ tøiaètyøicĂtkou snĂmkĂą. ŽádnĂ˝ nepoøĂdil ve svĂ© domovinì. Všechny si totiž vyžádala Halina Pawlovská pro svĂąj èasopis ŠastnĂ˝ Jim. UpĂr tedy jezdil, psal svĂ©ráznĂ© cestopisy a pøi tĂ©to pøĂležitosti dokumentoval, co vidìl, na kinofilm a (prĂ˝) obyèejnĂ˝ fotoaparát. Ostatnì, celá jeho snaha byla zvìènìna i v publikaci Cestopisy, jejĂmuž podepisovánĂ se od ètyø do pìti odpoledne (kvĂąli nesrovnalostem ve startovnĂ hodinì na pozvánkách) vìnoval. PohlĂžĂme-li na nejprve nápaditost prezentace, pak vyzdvihnìme, že UpĂr se rozhodnì neopakuje. Jeden formát støĂdá druhĂ˝, velikostĂ i koneènĂ˝ch výøezĂą zvìtšenin je vskutku pøehršel. Tu je paspartovanĂ˝ snĂmek solitĂ©rem, tu má „bratøĂèka“, tu je s nìkolika prostøĂhán až do novĂ©ho geometrickĂ©ho obrazce. Pokud se blĂže zamìøĂme na obsah a øemeslnou zdatnost jejich zpracovánĂ, už tak jásat nelze. Na rovinu si øeknìme, že UpĂr nenà žádnĂ˝ skvìlĂ˝ fotograf. Dokonce, zruènostĂ jej strèà do kapsy vìtšina AmforákĂą. Jeho snĂmky jsou mĂsty rozostøenĂ© – což vystupuje na povrch s každou zvìtšeninou – kompoziènì ne zrovna originálnĂ a barevnì nudnĂ©. Neodbytnì se takĂ© dere na svìt myšlenka, že po odstranìnĂ všech krás, kterĂ© pøed autorem vystavìly jinĂ© ruce, toho na UpĂrovĂ˝ch snĂmcĂch nezbude mnoho. Ovšem, do karet zajĂmavosti a diváckĂ©ho Ăşspìchu mu hraje nìco jinĂ©ho. Pøednì, RakovnĂk mnoho slavnĂ˝ch rodákĂą zrovna nemá a když na nìj ona „slavná“ hrstka nezapomĂná a vracĂ se (jako právì UpĂr), jeho spoluobèanĂ© se mu dokážà laskavì odvdìèit. Dalšà nespornĂ˝ – a patrnì nejvìtšà – benefit, kterĂ˝m UpĂr-fotograf oplĂ˝vá, je vtip. Ten na radnici projevuje pøedevšĂm ve formì komentáøù svĂ˝ch produktĂą. SĂ©rii „dovolenkovĂ˝ch“ fotek s Michalem Nesvadbou (bĂ˝valĂ˝m partnerem z Mim Tria) znatelnì osvìžujĂ doušky typu „vynález pro pøeplnìnĂ© pláže“ (snĂmek UpĂra s Michalem vtìsnanĂ˝ch na dvou lehátkách na sobì), nebo „chytánĂ lelkù“ (dvojice s ïábelskĂ˝m vĂ˝razem a sĂÂťkami na hmyz v rukou). UpĂrĂąv humor však nenĂ jen bøitce komentujĂcĂ, nĂ˝brž dokáže bĂ˝t i poetickĂ˝. NapøĂklad sĂ©rii snĂmkĂą z Benátek uvádĂ takto: „ChodnĂk je spĂš vodnĂk. Kurvy to tu nemaj´ lehkĂ˝. MusĂ umìt plavat, když šlapouÂ… vodu. LidĂ© si pøed vlastnĂm prahem nezametou. V oknì sedĂ rybáø. Má nahozeno a chytá… Z vedlejšĂho okna žena vylila škopĂk. Trocha špĂny plave na vodì, ale kukavĂąz nejede…“ Už bylo øeèeno, že oè vĂce je na vĂ˝stavì vtipu slovnĂho, o to mĂ©nì fotografickĂ©ho. Ovšem nìkterĂ© kousky pøeci jen prokazujĂ, že se legraci podaøilo procpat i do zábìru. Ty se vesmìs opĂrajĂ o kombinaci dvou elementĂą a jejich vĂ˝znamovĂ© èi tvarovĂ© žertovnĂ© kolize. Tøeba velkoplošnĂ˝ snĂmek Pisa a Pisa, kde slavná šikmá vìž mĂøà do rozkroku ženy, nebo snĂmek dcery Klárky nazvanĂ˝ UV podprsenka, kde (budoucĂ) intimnĂ partie dìvèátka halĂ sluneènĂ brĂ˝le. Poutavì též vyznĂvá Amerika – symboly, kde nad vlajĂcĂmi státnĂmi zástavami USA pøelĂ©távajĂ volnĂ ptáci, opìtovnĂ˝ fĂłrek na fotce Jedna sopka èinná, druhá neèinná, kterĂ˝ stavĂ do kontrastu vulkán a ženskĂ˝ klĂn, nebo Porno, s exotickou kvìtinou, jež vypĂná ohromnĂ˝ šlahoun jakoby do „vagĂny“ rozeklanĂ©ho vrcholu vegetacĂ porostlĂ© hory. Shrnuto a podtrženo, ohromujĂcĂho umìnĂ si v radnici od UpĂra neužijete. Jeho vĂ˝stava má ovšem svìžĂ, vtipnĂ˝ náboj, kterĂ˝ jejĂ prohlĂdku uèinĂ pøĂjemnou širokĂ© škále veøejnosti. Raport, 4. 3. 2003 |