Rabasova galerie v Rakovníku Malá síň RG květen–srpen 1982
| Národního umělce Václava Rabase (1885–1954) známe především jako malíře. Vešel do povědomí širokého okruhu milovníků výtvarného umění svými obrazy krajin ze západního cípu středních Čech, chmelařského kraje, Rakovnicka. Tady, v rodných Krušovicích žil a vytvořil celé svoje dílo. Výběr z jeho nejlepších maleb je nyní vystavován v centru oblasti kde vznikly, v Rakovníku ve stále expozici životního díla V. Rabase Rabasovy galerie. Ve výstavní síni Rabasovy galerie je pro návštěvníky připravena výstava v níž je představen jako grafik. Potom, co vo roce 1909 publikoval kritický článek o tehdejších poměrech na pražské Akademii výtvarných umění byl Václav Rabas nucen studium na této škole přerušit a tepúrve za dva rok mu profesor Max Švabinský v nově otevřené greafické speciálce umožnil je dokončit. Ziskem tohoto jinak formálního studia si odnesl hlubokou znalost grafických technik. A od té doby vedle díla malířského roste i jeho dílo grafické. Neveliké počtem, ale Rabasovu tvorbu rozšiřující o polohy jemo monumentalizujícímu pojetí se vymykající. Vystavený soubr je uveden listy z druhého desetiletí našeho století. Vznikaly příležitostně na okraji Rabasova malířského snažení. S náměty: od portrétu přes drobné žánrové záběry z domova nebo bojiště I. světové války až po první verzi symbolické rozsévačky a alegorické akty „Žní“ jsou realizovány širokou paletou grafických technik, dokazují technickou jistotu, ale zároveň se přesvědčujeme o původu jeho tehdejších alegoricko symblických kompozic v podnětech skutečnosti a doby. Středem celé výstavy je zajisté cyklus dřevorytů věnovaný matce. Motiv matky je v Rabasově díle velice závažný a v přeneseném významu jím v ustálených znacích obrazech rodinné legendy prochází od samých začátků až k lunetám souboru „Píseň míru“ jako symbol domova nebo země v nejširším smyslu. První list „Na sklonku dní“ přináší znovuhlavní téma obrazu „Vzpomínka na matku“ z roku 1914. Je to souhrn vzpomínek na dětství zosobněný maminkou, bytostí, se kterou malíře poutá nejhlubší pouto. S dalším posunem významu reálného východiska, které vysvětlil ve stati sám „Statečné srdce“ v r. 1938 se setkáváme v listu „Dvojí břímě“. Motiv těhotné rozsávačky, který Rabas opakoval ve stejnojmenné plastice, pozdější suché jehle i obraze „Stará je matka Zem“ z roku 1950 přechází od osudu jediněčné osoby až k metaforickému vyjádření přírodního děje. „Rozsévačka“, symbol naděje věčné obrody, nejhojněji zpracovávaného figurálního motivu v jeho díle čitelnými portrétními rysy nám připomene původní podněty ve skutečnosti. V dynamické kompozici dřevorytu „V svém království“ námětem žní se vracíme zpět k základu celé Rabasovy tvorby, ke krajině, v níž později nalezl nejplnější vyjádření představ světa.
1. | | K 32 254 Krušovická krajina I. | akvarel | 47 ´ 68 cm | | 2. | | K 34 504 Krušovická krajina IV. | akvarel | 40,8 ´ 61,7 cm | | 3. | | R 15 348 Orání v holé krajině | suchá jehla | 253 ´ 331 mm | | 4. | | R 15 349 Dvojí břímě | suchá jehla | 215 ´ 301 mm | | 5. | | R 15 350 Rozsávačka | suchá jehla | 236 ´ 155 mm | | 6. | | R 15 353 Babička | suchá jehla | 335 ´ 240 mm | | 7. | | R 15 354 Dvojportrét | mezzotinta | 207 ´ 256 mm | | 8. | | R 15 358 Turgeněvův motiv | suchá jehla | 216 ´ 289 mm | | 9. | | R 15 359 Cesta se stromořadím | suchá jehla | 200 ´ 275 mm | | 10. | | R 15 360 Dva holé stromy v krajině | suchá jehla | 240 ´ 317 mm | | 11. | | R 15 361 Výslužka z přátelského večera šedesátin V. Rabase | suchá jehla a vernis mou | 146 ´ 210 mm | | 12. | | R 15 362 Útěk do Egypta | suchá jehla | 175 ´ 248 mm | | 13. | | R 15 384 Stromy | litografie | 412 ´ 529 mm | | 14. | | R 23 495 Měsíčná noc | lept s akvatintou | 330 ´ 385 mm | | 15. | | R 23 496 Z vojny | suchá jehla a akvatinta | 200 ´ 305 mm | | 16. | | R 23 763 Dvojí břímě | dřevoryt | 410 ´ 550 mm | | 17. | | R 23 766 Rozsévačka | dřevoryt | 529 ´ 408 mm | | 18. | | R 23 767 Žně | dřevoryt | 364 ´ 329 mm | | 19. | | R 24 761 Slovácké děvče | dřevoryt | 438 ´ 305 mm | | 20. | | R 126 813 Ve svém království | dřevoryt | 383 ´ 465 mm | | 21. | | R 126 814 Na sklonku dní | dřevoryt | 585 ´ 451 mm | | 22. | | R 149 781 Svačina | suchá jehla | 317 ´ 293 mm | | Všechna díla jsou z majetku Národní galerie v Praze.
|