Rabasova galerie v Rakovníku Národní galerie v Praze Malá síň RG 19. května–konec června 1985 vernisáž 19. května 1985 v 10.00 h
| V profilu výtvarného díla Josefa Čapka se v určitém časovém období výrazně prosuzuje i grafika. Zprvu jako volný grafický list, záhy i jako grafickou technikou provedená knižní obálka a ilustrace, provází Čapkovu malbu přibližně v létech 1913–1926. První Čapkovy grafické listy, nepočítáme-li ojedinělé tisky časnější, vycházející z názorové orientace Skupiny výtvarných umělců. Navazují například Bracquova a Picassova kubismu, chápaný však jen jako východisko osobitě utvářeného projevu. Čapkova malba a grafika spěje ve válečných létech k úhrnnému zjednodušení a expresivnímu vyhranění formy, naplněné smyslem pro poesii všedního života a zároveň citlivostí k sociálním problémům doby a zvláštní atmosféře domácího prostředí. Čapek tak předjímá nástup českého umění po roce 1918, které řešilo tyto otázky v různých programových seskupeních, jako byla sociální skupina Umělecké besedy a Devětsil, nebo mladá generace grafiků ze Švabinského školy. Čapkovy grafiky, kromě několika leptů a nevelkého počtu litografií, jsou provedeny linořezem. V něm našel Čapek techniku, která svojí jednoduchostí a výrazností nejlépe odpovídala jeho výtvarnému cítění a byla blízká otázkám obrazové výstavby, zejména vztahu objemu a světla. Linoryt v knižní grafice pak splňoval i požadavky moderní funkčnosti. Čapkova grafická tvorba narůstala ve válečných letech počtem i významem. Vznikala paralelně s malbou, jejími náměty a komposičními řešeními, ilustracemi se dotýkala umělecky blízkých projevů literárních. Pozornost jí věnoval zejména S. K. Neumann. který už v r. 1910 zařadil dva Čapkovy linoryty do svých Sešitů erotických a v r. 1915 umístil Čapkovu litografii jako frontispic své sbírky básní Bohyně, světice, ženy. V létech 1918–19 pak poskytl ve svém časopise Červen místo pro publikování grafik a kreseb nejen Čapkovi, ale i jeho druhům ze skupiny Tvrdošíjní – Špálovi, Hofmanovi e Zrzavému. V Červnu uveřejňuje Čapek i své první grafické ilustrace, doprovod k Apollinairovu Pásmu v překladu svého bratra Karla. Čapkovu grafickou tvorbu válečných let, k níž patří i řada Koupání a varianty námětu Námořník s výrazným zjednodušením a geometrizací formy, dovršuje v r. 1918 vydání Alba deseti grafických listů. Šest linořezů a čtyři litografie tu postihují tehdejší Čapkův námětový repertoár, sahající od expresívního, sociálně chápaného motivu Žebráka a Žebravých dětí až k tiché intimitě Toilety a Chlapce se svítilnou. Několik listů z následujících let (Piják, Prosebník a d.) poukazuje zesíIením sociáIně kritické noty na dobovou situaci. Po r. 1920 se Čapkova grafika soustřeďuje téměř jen na knihu. Poslední grafickou ilustrací jsou linoryty k Apollinairovu Kacíři a spol. z r. 1926. Čapek však dál navrhuje knižní obálky, hlavně pro nakladatelství Aventinum, a pokračuje v ilustraci kreslené. Dvě barevné litografie dětských her z r. 1935 jsou už jen ojedinělou prací, bližší malbě a kresbě než grafice. Josef Čapek byl jako grafik samoukem. Nevytvářel technicky perfektní sběratelské listy ve smyslu ustálené představy. Grafika pro něho byla experimentem, časově podmíneným prostředkem umělecké výpovědi, který se uzavřel jakmile přestal být aktuální. Dokladem tvůrčí svobody, ale i pocitu občanské sounáležitosti, s níž volil své výrazové prostředky, je karikaturní kresba druhé poloviny třicátých let. V době fašistického ohrožení se Čapek vzdaluje námětovým okruhu dětských motivů a publikuje cyklus burcujících karikatur Diktátorské boty. Jeho dílo se uzavírá početným souborem kreseb a obrazů – cyklusy Oheň a Touha, umělecky silným gestem protestu proti válečnému násilí.
Jana Wittlichová Literatura (o grafice – výběr): Čapek K., Úvod Alba desti grafických listů Josefa Čapka (Praha, Veraikon 1918) Kotalík J., Knižní obálky Josefa Čapka. V knize Josef Čapek a kniha (NSČVU, 1959) Slavík J., Grafika Josefa Čapka (čas. Umění 1977/1) Katalog výstavy „Josef Čapek“, Národní galerie 1979 (J. Kotalík, J. Slavík, J. Opelík) Životopisná data: 23. 3. 1887 narozen v Malých Svatoňovicích; 1901–03 odborná škola tkalcovská ve Vrchlabí; 1904–10 Uměleckoprůmyslová škola v Praze; 1910–11 pobyt v Paříži a krátce ve Španělsku; první závažnější malby; 1911–12 člen Skupiny výtvarných umělců, redaktor jejího časopisu Umělecký měsíčník; 1912–14 člen SVU Mánes; 1916 první kniha bratří Čapků Zářivé hlubiny a jiné prózy; 1917–39 novinář a kreslíř v Národních listech (do 1921) a Lidových novinách; 1917 první samostatná kniha Lelio; 1918–21 člen skupiny Tvrdošíjní; 1920–21 první jevištní návrhy (R. U. R.); 1923–27 období převážně sociální malby; od 1929 člen Umělecké besedy, přispívá do jejího časopisu Život; 1928–32 období námětů z českého venkova; 1934 účast na Mezinárodní výstavě karikatur v Praze; 1937–39 období politické karikatury a cyklů Oheň a Touha; 1939–1945 internace v koncentračních táborech; zemřel v dubnu 1945 v Bergen–Belsenu; 1945 v červenci výstava in memoriam v Umělecké besedě v Praze
1. | | Dívčí torzo | linořez | 120 ´ 69 mm | 1916 | 2. | | Námořník | linořez | 161 ´ 77 mm | 1916 | 3. | | Koupání | linořez | 95 ´ 100 mm | 1916–17 | 4. | | Prodavač kohoutků | linořez | 212 ´ 142 mm | 1917 | 5. | | Děti pod lampou | linořez | 166 ´ 144 mm | | 6. | | Podoba z biografu | linořez | 254 ´ 165 mm | | 7. | | Žebravé děti | linořez | 246 ´ 165 mm | | 8. | | Žebrák | linořez | 227 ´ 180 mm | | 9. | | Toileta | litografie | 245 ´ 190 mm | | 10. | | Před zrcadlem | litografie | 245 ´ 179 mm | | 11. | | Chlapec se svítilnou | litografie | 250 ´ 177 mm | | 12. | | Chudá žena | litografie | 242 ´ 187 mm | | 13. | | Prosebník | linořez | 280 ´ 132 mm | 1919 | 14. | | Žebračka | linořez | 280 ´ 105 mm | 1918 | 15. | | Ilustrace: G. Apollinaire, Pásmo | linořez | 110 ´ 60 mm | 1917 | 16. | | Ilustrace: G. Apollinaire, Pásmo | linořez | 110 ´ 60 mm | 1919 | 17. | | Ilustrace: G. Apollinaire, Pásmo | linořez | 110 ´ 60 mm | 1919 | 18. | | Žebrák | linořez | 244 ´ 132 mm | 1919 | 19. | | Harmonikář | linořez | 172 ´ 100 mm | 1919 | 20. | | Ilustrace: F. Jammes, Román zajícův | linořez | 90 ´ 70 mm | 1920 | 21. | | Ilustrace: F. Jammes, Román zajícův | linořez | 90 ´ 70 mm | 1920 | 22. | | Frontispis: S. K. Neumann „Sen o zástupu zoufajících“ | linořez | 164 ´ 145 mm | 1921 | 23. | | Ilustrace: B. Reynek, Rybí šupiny | linořez | 140 ´ 100 mm | 1922 | 24. | | Ilustrace: B. Reynek, Rybí šupiny | linořez | 140 ´ 100 mm | 1922 | 25. | | Piják | linořez | 210 ´ 172 mm | 1924 | č. 5–12 z Alba deseti grafických listů, Praha, Veraikon 1918 Všechny exponáty zapůjčila Národní galerie v Praze. Výstavu uspořádala Rabasova galerie v Rakovníku ve spolupráci s Národní galerií v Praze. Katalog vydalo Okresní muzeum a galerie v Rakovníku v nákladu 300 výtisků. Text katalogu napsala Jana Wittlichová. – Povolil SKNV v Praze pod č. j. kult. 911/85 0320004585 – Vytiskly Tiskařské závody n. p. Praha, provoz 64, Rakovník – 7400 85
|