Slovensko národopisné studie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rabasova galerie v Rakovníku Malá síň RG červenec–září 1986 Jizba v Ponikách Mladý zeť Žena v kožuchu | „Vstoupit pod trámový strop čistého srubu, vonícího smolnými vůněmi staletých kmenů, vyzrálých do tvrdosti spěže, znamenalo vstoupit do bezpečí, jaké jen domov může člověku dát. Na chudobné Kysúci, jako na slunné a hrdé Detvě, nebo v zeleném korytu Rimavské Baně, v dvorci ušlechtilého starce Dianišky v starém Tisovci v stínu vysoké temné hradby hor, či pod strmým skaliskem orlího Talafúsova hnízda v Muráni, nebo až nahoře na Polhoře, v dočista pohansky režné a dřevěné věkovité dědině dřevorubců, či až v Polvonce pod Červeným Kamenem, kde z rázu vyšívek a úboru žen v rohatých čepcích i příznačného nářečí tě ovane dalekým, dalekým východem, nebo zase po letech na rozloučenau u Zacharovců v zavátých Ponikách (ach Jano, ach Zuzo – „Slovenská nevěsto“ kolik je vám, kolik je vás, když v devatenáctém roce jste se sobášili) všude, všude, týž svět poctivé vlídné pohody, kotvící v oduševnělé kráse a jadrné pravosti prostředí, vlídné tvářnosti spravedlivého života slovenského člověka i jeho smyslu pro osobitou kulturu společenského vrozeného mu taktu srdce.“ Citovaná slova Václava Rabase, napsaná při příležitosti výstavy Martina Benky v Praze v roce 1954, jsou vyznáním jeho lásky ke Slovensku. Hluboký a upřímný vztah umělce k této krajině se zrodil v roce 1919, kdy se český malíř poprvé setkal s krásou zdejší přírody, lidových zvyků a barevností krojů, s nimiž výrazně kontrastovaly těžké sociální podmínky života prostého lidu. V tomto roce totiž nastoupil Václav Rabas na žádost ministerstva národní obrany šestiměsíční vojenskou činnou službu, aby zde, společně s jinými malíři, dokumentoval výtvarnými prostředky místa bojů čs. vojáků v období první světové války. Vznikl tak cyklus obrazů s krajinářskou tématikou ze západního a středního Slovenska, z něhož část byla představena veřejnosti v loňském roce. Na svých cestách Slovenskem však malíř z vlastní iniciativy zachycoval i motivy, odrážející život slovenského lidu v jeho různých podobách a projevech. Jsou to především výjevy zobrazující lidové kroje, interiéry chalup, pracovní činnost mužů i žen, ale i slavnostní příležitosti, odehrávající se ve vesnickém prostředí. Nynější výstava kreseb a akvarelů dokládá ve výběru právě tuto stránku jeho tvorby. Každý exponát současné výstavy představuje především cenný hmotný doklad, vyprávějící nejen o dnes již zaniklém patriarchálním způsobu života slovenského venkava z konce prvního desetiletí dvacátého století, ale je i ukázkou osobního vztahu malíře k tomuto prostředí. Přesto není snadné charakterizovat stručně, výstižně a jednoznačně tyto národopisné studie z hlediska výtvarného. Profesionální kvalita vystavených prací je velmi různá, nebot malíř neměl čas, vzhledem ke krátké době pobytu, na propracování celkové kompozice ani jednotlivých detailů. Některé studie vyvolávají spíše dojem, že jsou to jen přípravné skici pro pozdější zpracování tématu, k němuž se již po návratu domů nevrátil. Nehledě na tuto skutečnost vyzařuje z nich autorův intenzivní prožitek reality i snaha o co nejvěrnější zaznamenání neopakovatelné atmosféry slovenského lidového prostředí, tak odlišného v této době od života venkovského lidu v Čechách. Ve vystaveném cyklu studií zřetelně vidíme i umělcův pronikavý pozorovací talent, jeho citový zájem o všední osudy prostých venkovanů, ale i jemu vlastní lidsky hlubokou soudružnost s vyobrazenými postavami. Díky tomuto rysu Rabasova umění proměňuje se celý soubor kreseb a akvarelů v pozoruhodný dobový sociální dokument mající podobu nelíčené reportáže o slovenském venkově v roce 1919. A právě toto umělecké pojetí určuje i výtvarný význam těchto prací. Nelze je proto z umělecko-teoretického hlediska hodnotit jen na základě profesionální kvality jednotlivých výtvorů, ale pouze jako celek, tvořící osobitý umělecký doklad inspirovaný krásou slovenských lidových zvyků a obyčejů. Z tohoto důvodu zaujímají národopisné studie ze Slovenska důstojné místo v rozsáhlé a rozmatnité tvorbě národního umělce Václava Rabase. Dagmar Finková
Všechny exponáty jsou zapůjčeny z majetku Vojenského muzea v Praze Výstavu uspořádala Rabasova galérie ve spolupráci s Vojenským muzeem v Praze. Katalog vydalo Okresní muzeum a galérie v Rakovníku v nákladu 300 výtisků. Text napsala Dagmar Finková. V textu byl použit výňatek ze stati Václava Rabase „Chvála světa Martina Benky“ poprvé uveřejněné v čas. Nový život, Praha, 1954, č. 3. str 269–270. Povolil SKNV v Praze pod č. 0320007686 – Vytiskly Tiskařské závody n. p. Praha, provoz 64 Rakovník – 9494 86 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||