Rabasova galerie v Rakovníku Malá síň RG 14. května–červen 1989 vernisáž 14. května 1989 v 10.00 h
| Obrazy Karla Boháčka jsou zvláštní; plochá krajina, těměř všude pole. Jen tu a tam je v mocných vrstvách písčité půdy vyplavená strž, a někde zvětralé pískovcové skalky. Řídké selské lesíky tečkují po stráních podivné ornamenty. Je to jednoduchá neromantická krajina a stejně prostí lidé při žních, při práci v zahradách, v lese a na bramborových polích. Svět umělce, který měl na vybranou a volil návrat do svého rodiště. Zvolil si osud opomíjeného, život chalupníka a předčasnou smrt. Není sice tak často na očích veřejnosti jako jeho vrstevníci, nevryl se do paměti jako oni svým zralým dílem, to nemohl již vytvořit. Zůstává především pověst o jeho inspirativním uměleckém postoji v převratné době, kdy vrcholil boj o naši politickou, národní emancipaci v narůstající krizi vedoucí k světové válce a vlně socialistických revolucí. V prvním desetiletí našeho století, když přišel studovat na Akademii do Prahy se naše kultura otevírá všem myšlenkovým proudům východu, severu i západu Evropy. Základním požadavkem bylo i přes zavazující úkol dovršení národně obrozeneckých snah, rozloučit se s minulostí, pracovat nově a jinak. Umění hledalo nové prameny. Nově se zhodnotily podněty exotických mimoevropských kultur, primitivní formy lidového tvoření, nové metody otevřely cestu k dosud nevyužitým hloubkám lidského podvědomí. Vedle sebe se rozvíjí internacionální secese a doznívá impresionismus, mládež prochází lekcí severského expresionismu a nadšeně přijímá francouzský kubismus, stále velmi silné je symbolistické hnutí a pod vlivem obnovovaných romantických nálad odchází hledat novou náplň své tvorby v těsném kontaktu s přírodou a lidmi na venkově další pokolení umělců. K. Boháček, V. Rabas, V. Rada, V. Sedláček a další, kteří vytvořili jádro obrozené Umělecké Besedy čerpali ze života venkova programově. Potom co jejich úsilí dostalo sociální přízvuk, stalo se jedním z určujících prvků celé naší kultury nejméně až do padesátých let. Nejpřitažlivější částí Boháčkova díla jsou pastelové krajiny z posledních let života. Figurální kompozice jsou charakteristické pro rané období a dobu těsně po válce kdy na něho silně doléhaly existenční a zdravotní obtíže. Na slibný rozběh před válkou po letech v zákopech a lazaretech na frontě obtížně navazoval. Byla to léta pochyb a hledání. V podstatě žánrové scény se pokoušel zatížit hlubším symbolickým obsahem. Velkoryse komponované a barevně jemné obrazy nezapřou poučení J. Preislerem. Jsou však „selsky“ prosté. Již v době svého vzniku byly víc než pouhý příslib a dodnes jsou hodnotnou součástí naší výtvarné kultury.
1. | | O-510 Smrtka | ol., pl. | 46 ´ 55 cm | (1925) | 2. | | O-835 Žně | temp., pap. | 35 ´ 49 cm | (1922) | 3. | | O-1274 Tři ženy v krajině | pastel, pap. | 42 ´ 42 cm | | 4. | | K-85 Tři dívky v lese | akv., pap. | 35,3 ´ 42,5 cm | (1918) | 5. | | K-1123 V lese | akv., pap. | 20 ´ 27 cm | | 6. | | K-1132 Žena v šátku | pastel, pap. | 32 ´ 23,7 cm | | 7. | | K-1135 Česající se žena | akv., pap. | 20,3 ´ 15,8 cm | | 8. | | K-1145 Řezání janovce | akv., pap. | 8,5 ´ 10,2 cm | | 9. | | K-1146 Lámání kamene | akv., pap. | 23,5 ´ 19 cm | | 10. | | K-1167 Na bramborách | křída, pap. | 18,5 ´ 22,5 cm | | 11. | | K-1170 Na bramborách | křída, pap. | 18,5 ´ 22,5 cm | | 12. | | K-1177 Na bramborách | křída, pap. | 18,5 ´ 22,5 cm | | 13. | | K-1172 Na bramborách | křída, pap. | 18,5 ´ 22,5 cm | | 14. | | K-1197 Na bramborách | křída, pap. | 18,5 ´ 22,5 cm | | 15. | | K-1182 Ženy v zahradě | křída, pap. | 15 ´ 20 cm | | 16. | | K-1183 Ženy v zahradě | křída, pap. | 15 ´ 20 cm | | 17. | | K-1184 V lese | křída, pap. | 18,5 ´ 22,5 cm | | 18. | | K-1193 Přátelství | uhel, pap. | 45,5 ´ 58 cm | | 19. | | K-1184 Žně | uhel, pap. | 45 ´ 58 cm | | 20. | | K-1230 Ležící děvče | tužka, pap. | 8,3 ´ 10,2 cm | | 21. | | K-1231 Odpočívající dívky | tužka, pap. | 8,3 ´ 10,2 cm | | 22. | | K-1268 Tři dívky | komb. tech., pap. | 35 ´ 43 cm | | Všechna díla jsou zapůjčena z majetku Středočeské galérie v Praze. Katalog vydalo Okresní muzeum a galérie v Rakovníku v nákladu 200 výtisků, autor textu V. Zoubek, fotografie H. Jarošová. Povoleno SKNV v Praze – o 320 003 989. Vytiskly Tiskařské závody n. p. Rakovník
|