obrazy | ||||||
Rabasova galerie v Rakovníku Wintrova síň 12. dubna–29. května 1992 vernisáž 12. dubna 1992 v 10.00 h Výstavu uvede RNDr. Pavel Trpák Na kytaru zahraje Zdeněk Dundr Sonátu G dur Niccolo Paganiniho Výstava je věnována Mezinárodnímu dni Země 24. dubna Tvář za maskou, 1989 Hnízdo nad řekou, 1986 Ptáček pro samotáře, 1989 Protipóly, 1989 Výkřik na poušti, 1987 Obětiny, 1989 Muži v krajině, 1988 Chvilka v lese, 1988 Jitřní balada, 1991 Kuňkání žab, 1989 Keltská krajina, 1990 Víla z Ohře, 1990 | Jedním z těch, kteří nemohli mlčet k stále se zvětšujícím utrpením biosféry byl i František Foltýn. Zvláště za situace, kdy před jeho očima byla postupně krajina jeho mladosti obětována fikci neustálého boje s přírodou, jakožto podmínky rozvoje socialistické společnosti. Boje, v němž umlkl hlas lidství a kde účelové hodnocení přírody zplodilo nebetyčnou pýchu popírající dobrotu Božího stvoření, neboť člověk se stal sám stvořitelem, aby si poté stvořil ekologickou a morální krizi, v níž se po skluzavce konzumního života pomalu propadal do propasti beznaděje a prázdnoty. Zobrazená ekologická reálie je vlastně svědectvím, či zprávou o stavu Země české v rovině výtvarné transkripce. A tak se vlastně na každém obraze odehrává v jádře stejný děj – zápas technosféry s biosférou, jenž je v poslední tvorbě rozšířen na zápas s kulturou. Znakové zobrazení biosféry je vyjádřeno výsečemi krajiny, různými krajinnými prvky, které na rozdíl od starších děl nejsou již uzavírány do skleněných koulí, ale difundují volně do prostoru obrazu, nebo konkrétními rostlinami, živočichy, či přírodními artefakty. Technosféru ve Foltýnově pojetí symbolizují geometrické konstrukce, vyjadřované pomocí přímek, ale i různých kubusů, betonových a plastových monster, v jejichž dutinách žije totalitně organizovaná společnost spolu s dožívajícími fragmenty kulturního dědictví otců a dědů: Číselný kód zboží jenom umocňuje vyjádření současného stavu, kde krizi hodnot odpovídá stupeň narušení přírody. Tento vnější model pak dokreslují a precizují shluky agresívních postaviček, které vykonávají vlastně nejdříve násilí na přírodě, aby pak vykonávaly násilí na člověku samém. Takovéto vidění technosféry kontrastuje s řádem a poklidem krajin menhirů, křížů, posazených do jakési prakrajiny. V řádu času, kdy člověk byl součástí přírody a životem svým se z ní nevyděloval, se k nám vracejí víly, ale ne jako pohádkové bytosti, nýbrž strážkyně čistoty matky Země a jejích dětí. V proměně jejich tváří se zrcadlí utrpení stvoření a mnohde se krása jejich těl ztrácí pod abstrakcí negace přírody, a tak se ztráta těla v rovině abstrakce stala obrazem osudu člověka vyjadřovaným zničením tváře přírody. Autor se tak vlastně vrací ke svému abstraktnímu dílu z 60. let. Použití této expresní abstrakce dává dílům jinou dimenzi a působivost. Oproti starší tvorbě se zde objevuje celá řada nových znakových podobenství. Vedle motivu Krista a lotrů se objevila tvář lesního muže. Ne fauna, ale ducha lesa, jehož utrpení zobrazované v rovině středověkého mučednictví je vlastně obžalobou za umírající lesy Krušných hor, Krkonoš, Jizerských a Orlických hor. Jeseníků… Jaká je to proměna středověkého symbolu nespoutanosti a plodivosti přírody známého z rukopisu krále Václava IV. Obdobně se objevují tváře s maskou, z níž konkrétní oči, ústa vypovídají o duševním náboji muže, chlapce či dívky. Tyto tváře anonymního lidství jsou proměněny barevnou expresí až v atributy bezpráví. Proto není náhodou, že do skleněné koule se dostalo kulturní dědictví. Tak se vlastně z roviny vnějšího modelu dostává do vnitřního modelu nejen poselství o osudu českého člověka, ale i o osudu jeho kultury na pozadí osudu přírody. Na znakové proměně posledních děl se podílí i Foltýnova reálie. Svoji svébytnost má snová jihočeská krajina, v níž k přírodě a k Bohu není daleko, ukazuje, že pro staronové kvality života nám zbývá dosud pěšina. Z obrazů jako by čišely lidské hodnoty, jako je pokora, skromnost, láska, tvořivá a přírodu šetřící práce, smysl pro oběť, altruismus a úcta k životu. Snad proto dominuje nejen obrazu, ale i lidem. A tak nám připomíná, že k obratu vztahu člověka k biosféře, k rodné zemi, je možno dojít ze svobodné vůle. Stále máme možnost uznat přírodu za rovnocenného partnera v naší životní pouti, přiznat jí právo na svébytný rozvoj. To znamená přijmout místo životního modelu otrokáře model správcovství a péče. S tím souvisí i nutnost eliminace účelového hlediska, podle něhož je příroda soubor předmětů určených k uspokojování potřeb společnosti. Jen tak dojde k okamžiku, kdy bude lidskému pobytu na Zemi vrácena dějinná dimenze a člověk životem mezi Božím stvořením ztratí svoji samotu a beznaděj. RNDr. Pavel Trpák F. K. FOLTÝN (František Foltýn) * 8. 10. 1937 v Kněžpoli, okres Uherské Hradiště Studium UMPRUM Uherské Hradiště Ateliér a bydliště: Býchory 45, 280 00 Kolín ÚČAST NA VÝSTAVÁCH: 1962 – Divadlo Kolín 1965 – Muzeum Kolín 1966 – Výstava mladých, Brno – Středočeští výtvarníci, Kladno – Středočeští výtvarníci, Moskva 1967 – Nová jména, Praha – Svět v nás, Praha – Nové cesty II, Gottwaldov – Jeden okruh volby, Písek – Nové věci, Praha 1968 – 25 malířů a sochařů, Praha – Mezinárodní bienále, Bratislava – Mladí čs. výtvarníci, Berlín – Nová figurace, Praha 1969 – Setkání, Uherské Hradiště 1970 – Středočeští výtvarníci, Praha 1981 – Jiná jména české malby, Dobříš 1982 – Foltýn – Rajdl, Roztoky u Prahy 1985 – Kolínští výtvarníci, Kolín – Středočeští výtvarníci, Mladá Boleslav 1986 – Ze sbírek muzea v Kolíně, Kolín 1989 – Salon středočeských výtvarníků, Praha 1990 – Středočeští výtvarníci, Jindřichův Hradec 1991 – Výtvarníci dětem, Praha, Albatros – Středočeští výtvarníci, Hostivice – Všeobecná čsl. výstava, Praha SAMOSTATNÉ VÝSTAVY: 1964 – Kolín 1966 – Kolín 1967 – Kutná Hora – Špálova galerie, Praha 1978 – Turnov 1980 – Kolín – Státní zámek Duchcov 1981 – Kutná Hora – Poděbrady – České Budějovice 1982 – Turnov 1983 – Humpolec 1984 – Příbram 1985 – Český Brod – Třeboň – Zámek Staré Hrady – VÚMCH Praha 1986 – Prachatice – Boskovice 1987 – Chomutov – Galerie V. Kramáře, Praha – Kolín 1988 – Mladá Boleslav – Bílina 1989 – Čáslav – Třeboň – Most 1990 – Kladno – Zámek Staré Hrady – Čimelice – Státní zámek Duchcov 1991 – Praha ÚKDŽ – Turnov – Mladá Boleslav VEŘEJNÁ OCENĚNÍ: Cena SKNV za malířské dílo v roce 1967 ZASTOUPENÍ VE SBÍRKÁCH: Národní galerie Praha, Ministerstvo kultury, Praha, Ministerstvo životního prostředí ČR, kancelář presidenta republiky, Středočeská galerie, Praha, Muzeum v Kolíně, v soukromých sbírkách doma, v SRN, Francii, Belgii, Holandsku, Švýcarsku, Anglii, Kanadě, Itálii. | |||||