Rabasova galerie v Rakovníku Wintrova síň 11. července–29. srpna 1996 vernisáž 11. července 1996 v 15.30 h
| Jiří Anderle narozen 14. 9. 1936 v Pavlíkově u Rakovníka, grafik, malíř, ilustrátor. Studoval AVU v Praze (1955–61, A. Pelc, V. Silovský). Tvůrčí podněty rozšířila osmiletá spolupráce s Černým divadlem Jiřího Srnce v 60. letech, která mu umožnila poznání moderního umění ve světových sbírkách (Klee, Dubuffet, Ernst, Wols). V intencích expresivní abstrakce vzniká 1962–64 groteskně pointovaný obrazový grafický i kreslířský cyklus Vesnické tancovačky. Traumatickou vizi reality prohlubují další cykly: Hlavy (1964–65), Bez kůže (1965–67), jejichž grafické provedení v suché jehle a mezzotintě se stane vůdčím výrazovým prostředkem dalšího desetiletí. V cyklech Komedie (1967–69), Perspektivy (1969–73), Hry (1973–75), Interiéry (1979) navazuje Anderle imaginární rozhovor s obrazy starých mistrů a v janusovské dvojakosti dobra a zla, krásy a ošklivosti, mládí a stáří a vytváří působivé podobenství lidského osudu. V letech 1969–73 působil jako asistent u J. Trnky a Z. Sklenáře na VŠUP v Praze, kde inspiroval jeden z nejpůvodnějších proudů české imaginativní grafiky 70. let reprezentované tzv. Sklenářovou školou. Figurální podoba Commedie dell'Arte, která se stala jeho celoživotním tématem i jeho „staromistrovsky“ brilantní, jakoby rentgenově prosvětlená kresba, přitahovala fantazií nejmladší generace a současně otevřela jeho autorovi cestu na mezinárodní scénu, kde se stal jedním z nejcitovanějších grafiků. Kurtoázní náměty provází tvorba s humanistickou tematikou. Grafický list Krutá hra pro člověka (1975) byl označen za nejangažovanější protiválečný list své doby. V Apokalyptické genetice, vystavené na individuální expozici Lublaňského bienále 1982 vytvořil grafické podobenství zrůdných mozků připravujících zánik světa. Proti zlu světa se obrací v kresebně svrchovaných a fantaskně zanícených grafikách i obrazech cyklu Commedia dell'Arte (1985) vycházejících z Horatiova citátu „Střež se ptát na to, co bude zítra“ a jejichž motiv vtěluje do díla Apassionata humana, která po listopadové revoluci vytvořila základ k 80ti kresleným ilustracím knihy Esej o slově V. Havla (1990). Dosud uspořádal 86 samostatných výstav.
Nová encyklopedie českého výtvarného umění, Academia 1995
1. | | Commedia dell'Arte | kresba tuší | 58 ´ 41 cm | 61/1987 | 2. | | Commedia dell'Arte | kresba tuší | 58 ´ 41 cm | 70/1987 | 3. | | Commedia dell'Arte – Tanec na špičkách | kresba tuší | 58 ´ 41 cm | 63/1987 | 4. | | Commedia dell'Arte | kresba tuší | 58 ´ 41 cm | 65/1987 | 5. | | Commedia dell'Arte – Jedlíci | kresba tuší | 58 ´ 41 cm | 87/1987 | 6. | | Commedia dell'Arte | kresba tuší | 58 ´ 41 cm | 66/1987 | 7. | | Commedia dell'Arte – Bubeník | kresba tuší | 58 ´ 41 cm | 69/1987 | 8. | | Commedia dell'Arte | kresba tuší | 58 ´ 41 cm | 73/1987 | 9. | | Commedia dell'Arte – Násilí | uhel | 58 ´ 41 cm | 298/1987 | 10. | | Commedia dell'Arte – Shrbený hřbet | kresba tuší | 58 ´ 41 cm | 72/1987 | 11. | | Commedia dell'Arte | kresba tuší | 58 ´ 41 cm | 75/1987 | 12. | | Commedia dell'Arte | kresba tuší | 58 ´ 41 cm | 71/1987 | 13. | | Commedia dell'Arte – Pokus o překročení vlastního stínu | uhel | 58 ´ 41 cm | 359 b/1987 | 14. | | Commedia dell'Arte – Příprava na skok hlavou proti zdi | uhel | 58 ´ 41 cm | 362/1987 | 15. | | Commedia dell'Arte – Ublížení | uhel | 58 ´ 41 cm | 370/1987 | 16. | | Commedia dell'Arte – Figura | uhel | 58 ´ 41 cm | 369/1987 | 17. | | Commedia dell'Arte – Prosba | uhel | 58 ´ 41 cm | 337/1987 | 18. | | Commedia dell'Arte – Deptání | uhel | 58 ´ 41 cm | 303/1987 | 19. | | Commedia dell'Arte – Pohlazení | uhel | 58 ´ 41 cm | 308/1987 | 20. | | Botticelli a Simonetta | tužka, akvarel | 38,5 ´ 57 cm | 27/1979 | 21. | | Perly Simonetty Vespucci | tužka, běloba | 41 ´ 56 cm | 1974 | 22. | | D Aprés Pollaiuolo č. 2 | tužka, běloba | 88 ´ 125 cm | 1980 | 23. | | | kombinovaná technika | 91 ´ 64 cm | 38/1994 | 24. | | | kombinovaná technika | 92 ´ 64 cm | 39/1994 | 25. | | | kombinovaná technika | 70 ´ 50 cm | 125/1994 | 26. | | | kombinovaná technika | 70 ´ 50 cm | 134/1994 | 27. | | | kombinovaná technika | 70 ´ 50 cm | 121/1994 | 28. | | | kombinovaná technika | 70 ´ 50 cm | 120/1994 | 29. | | | kombinovaná technika | 70 ´ 50 cm | 114/1994 | 30. | | | kombinovaná technika | 70 ´ 50 cm | 113/1994 | 31. | | | kombinovaná technika | 70 ´ 50 cm | 118/1994 |
|