Rabasova galerie v Rakovníku Výstavní síně RG 18. února–28. března 1999 vernisáž 18. února 1999 v 16.00 h
| Malovat není těžké pro toho, kdo to neumí...
Edgar Degas Malíř není moderní proto, že maluje aktuální téma! Není tradiční proto, že se drží historických scén. Není pornografický, protože maluje akty. Přilba nedělá hasiče...
Georges Roualt ...Je to Tvé vidění světa z jakéhosi „archaického“ hlediska, tak jak je vytvářen vesmírnými silami, energiemi, hmotami, vidíš v něm stále se projevující prasílu, která uhnětla jeho planety, kameny, moře, stromy, krajiny ... ta „paleolitická“ síla se projevuje i v některých Tvých malých plastikách z přírodnin, ve Tvých cestách za takovými živly jako je moře, mraky, skály, kameny, hory a lesy, vesnice a lidé, hrající si se smrtí jako toreadoři...
Emil Juliš, básník z katalogu k výstavě ...jeho jednotlivé listy, které předtím věnoval především krajinám a městům, mu umožnily jeho tvůrčí typus. Obecně by se dalo říci, že tvořivě rozvíjí principy Pařížské školy... Veselý je bytostný lyrik, který viděnou skutečnost přetavuje do přeludné, snové, oblačné, někdy až zázračně lehké a čisté podoby, v níž nezůstává nic z její tíže, nic z její naléhavosti či odpudivosti; ne nadarmo se jeden z cyklů jmenuje přímo Sny.
Josef Hlaváček, teoretik úvodní slovo k výstavě ...Tak vznikla řada neobyčejně bezprostředních při tom však komposičně promyšlených kreseb, neobyčejného kultivovaného přednesu. Vedle těchto prací vzniklých přímo na místě, vrací se Veselý k jihofrancouzské tématice i po návratu domů v kompozicích složitějších a promyšlenějších, vzniká tak cyklus Corrida, bezprostředních a dramatických, evokujících atmosféru býčích zápasů. Toto téma je zajisté výtvarně zajímavé a přitažlivé, ale na druhé straně nesmírně obtížné. Vedle Goyi a Picassa je těžké obstát. Domnívám se, že Z. Veselý obstál dobře, aniž bych ho chtěl srovnávat s těmito velikány. Z. Veselý se stále vrací k těmto motivům, aby osvědčil českost svého výtvarného projevu a názoru...
prof. Stanislav Novotný, Chrudim úvodní slovo k výstavě ...Sledujeme-li vývoj Zdeňka Veselého zaujme nás syntetické myšlení, které v sobě spojuje malířský a grafický cit v jedinou hodnotu. Z estetického hlediska se to projevuje například v citlivém smyslu pro valér v psychologické charakteristice figur, zejména v epických námětech, dále v postupném změkčování kontury, linie, která zůstává podstatným rysem grafiky. Dalším pozoruhodným rysem výtvarného cítění je autorův vytříbený smysl pro literární druh a žánr. Nevytváří nijaké paralely, které by jen doprovázely literární předlohu, nýbrž naučí čtenáře výtvarně myslet v duchu literárního obsahu a formy... Zdeňku Veselému se daří vytvářet osobitý svět, který je v dialogu se světem literatury...
Miroslav Klivar, teoretik z katalogu k výstavě Veselý je mnohostranný umělec, který se v minulosti představil na celé řadě výstav u nás i v zahraničí. Přesto, že je znám především jako grafik, zdá se, že grafika i malba jsou mu dvěma neoddělitelnými způsoby vyjádření, které se vzájemně podmiňují a významově obohacují. Krajinomalba tvoří v díle Zdeňka Veselého významnou tematickou oblast, ve které dovede najít cestu k uplatnění čistého výtvarného výrazu. Ve vývojovém kontinuu vychází tato tvorba z té větve malířského přednesu, který vyrůstá z oné heroické epochy moderního malířství, vyznačující se odklonem od impresivního pojetí krajiny k soustředění se na podstatné významové znaky.
Jan Nízký, teoretik z katalogu k výstavě ...Svět do ateliéru vchází jako mýtus a Veselý tímto světem jako mýtem prochází. V jakém smyslu to mluvím o mýtu? Mýtus je u Veselého přítomem především jako protiklad rozumového chápání světa a jeho dějů. Rozum vše vykládá beze zbytku. V mýtu se stává základním to utajené, to v pozadí, to příšeří, z něhož jen tu a tam něco zahlédáme. ...Odedávna mělo k mýtu blízko právě umění, z něhož pak nejvíce umění výtvarné a v něm zase tendence romantisující. Přiznání k těmto směřováním čteme jasně z Veselého cyklů Máchovských variací, které nám jasně napovídají, proč se v současné mnohotvářné situaci výtvarného umění postavil právě tam, kde stojí: k projevu, jenž optickou skutečnost respektuje ne proto, aby ji reprodukoval, ani proto, aby ji zneužil jako znak pro skutečnosti jiné, ale hlavně proto, aby ji dovedl do souvztažností, v nichž teprve vydává počet o světě, jak ho Zdeněk Veselý vidí: o světě mýtu.
Josef Hlaváček, teoretik úvodní slovo k výstavě ...náhle se vynořuje podsaditý vousáč z Teplic, je avizován básníkem Julišem, takže to má svoji váhu, ale avizují ho i drobné grafické listy, na nichž je neživá příroda hnízdem přírody živé a celek je snový, veskrze snový, teprve potom se znenadání, jak se sluší a patří, objevil, rozbil stan a mizel a objevoval se se svým vozítkem, neboť na stráni vyrůstal táborák a ten si žádá své už předem a jeho žár pak teprv a přitom pořád zbývá dost páry na zvídavost vědět třeba i o tom, co dosud není, totiž o muzeu Otokara Kubína zvaného Coubine v Boskovicích, a být při tom dychtiv dočasného cíle, jímž tehdá byl jihomoravský pozůstatek moře, totiž Pálava, ale ta jižní Morava je spjata i se soudkem červeného vína, jenž je zase spjat s naším objektem tak, že si jej vysluhoval každoroční manuální pomocí na vinobraní kdesi u Hustopečí... ...Vzpomínám si, jak byl Zdeněk Veselý před lety fascinován, když se doslechl, že v Boskovicích je stálá expozice díla Otakara Kubína, a že v témže areálu je i možnost pořádat výstavy. Přímo zahořel vášní vystavovat v sousedství svého Mistra: dnes – v době velkého splňování snů – se mu jeho touha splňuje.
Ludvík Kundera, básník (z promluvy na zahájení výstavy v Praze) ...Od sklonku padesátých let sleduje proměny podkrušnohorské krajiny Zdeněk Veselý. Byl prvním severočeským malířem, který se věnoval pohnutým událostem dělnického hnutí, střelbě do dělníků u duchcovského viaduktu (1931), mostecké stávce (1932), katastrofě na dole Nelson (1934). V monumentálních dílech věnovaným těmto událostem však tvoří krajina jen pozadí centrálních figurálních výjevů. Dramatický osud hornických obcí v okolí Teplic jej přiměl k práci na cyklu Mizející krajiny. Jedním z jeho obrazů jsou Moravany z roku 1978. Veselého trvalá inklinace k dramatickému výrazu zde našla své vnitřní zdůvodnění...
Jiří Dolejš, teoretik (z publikace Krajinomalba severních Čech) ...Nevyhovuje mi uzavřít se do určitého projevu, rukopisu či formy nebo metody a té podřídit tvorbu, ta byla ostatně inspirována mnoha tématy. Proto nutně se musí lišit moje krajiny z Provence, Skandinavie či krajiny z Podbezdězí. Jinak by nebyly pravdivé. Ale nemyslím si, že bych se ztrácel za motivem. Provence, a další témata malovala jedna a táž ruka. A pokud si historici umění budou chtít dát práci, pak na to přijdou také. ...Takové osudové nesetkání bylo s panem Coubinem-Kubínem. Znal jsem ho z doby svých studií, a když jsem v šedesátém devátém roce pobýval na jihu Francie, jel jsem za ním do Simianu u Aptu. Nenašel jsem ho. Ten den, 17. října 1969, jak jsem se později dozvěděl, umíral v nemocnici v Marseille. Doufám, že se naše „setkání“ uskuteční letos na podzim na zámku v Boskovicích, kde bude vystavovat kresby z Provence. ...Nepovažuji se za tak starého, aby mi příslušelo udílet rady. Ale přesto: u nás se každá mladá generace asi vyznačuje chvatem, jakým chce zaujmout místa svých předchůdců. Ve Francii jsem kupříkladu zaznamenal, jak si generace předávají a přijímají tu štafetu v kumštu; totiž zcela plynule. Minulá generace má dostatek času vyslovit vše, čím je povinována ke generaci nastupující. Ta má pak na co navazovat a rozvíjet. Nemyslete si, že je tam nějaká selanka. Ale je tam samozřejmostí být slušný a tolerantní k druhým. Cítíte, že se u nich neodehrává vývoj „odezdikezdi“. Tenhle pocit jsem neměl vždycky v tuzemských poměrech. Snad pro tyto jistoty je Francie stále „Mekkou“ umění. A pak si myslím, ten chvat, se kterým se mnozí snaží vyrovnat světu, nutně poznamenává kvalitu tvůrčích činů. Nehledě na to, že honba za něčím, co tady kolem už bylo, vyjde stejně na prázdno. Jenomže si aktéři namlouvají, že jsou světoví. Vím, že v dnešní době asi pokora není moderní. Ale nevztahuje se to na pokoru před přírodou, dějinami a dílem minulých generací. Pravdou je, že čím víc člověk zná a ví, tím je skromnější a méně se staví na odiv. Přesvědčila mne o tom prostota velkých lidí.
(z rozhovoru autora s J. D. pro časopis Dialog v roce 1990) Zdeněk Veselý Narodil se 9. 6. 1932 ve Svitavách, žije v Teplicích v Čechách. Akademii Výtvarných umění v Praze, po studiích u prof. M. Holého, K. Hladíka a V. Silovského absolvoval v r. 1959. Samostatné výstavy: 1963 – Chrudim 1964 – Varnsdorf 1965 – Vídeň a Ústí nad Labem 1969 – Se`quret, Francie 1970 – Most, Teplice, Ústí n. Labem 1972 – Karlovy Vary, Chrudim, Duchcov 1973 – Zrenjanin, Subotica, Baška Topoli – Jugoslavie 1974 – Duchcov 1976 – Ústí nad Labem, Dvůr Králové, Duchcov, Teplice 1977 – Ústí nad Labem 1979 – Duchcov 1980 – Děčín 1982 – Most, Praha, Litoměřice, Olomouc 1990 – Boskovice 1992 – Teplice 1994 – Marienburg SRN 1996 – Gera SRN Zúčastnil se řady kolektivních výstav, získal ceny a odměny za grafiky a ilustrace, je zastoupen ve sbírkách v Československu i v zahraničí (USA, Francie, Jugoslavie, Bulharsko). Zúčastnil se sympózií v České Lípě, Železné Rudě, na Lipně, v Úštěku, v zahraničí Se`quret, Ečka, Sozopol, Kazanlak, Stražica.
1. | | Casares | olej | 29 ´ 22,5 cm | 1997 | 2. | | Ulička v Andalusii | olej | 30 ´ 19,5 cm | 1997 | 3. | | Port Banús | olej | 29 ´ 21 cm | 1997 | 4. | | Canselada | olej | 25 ´ 26 cm | 1997 | 5. | | Z Andalusie | olej | 30 ´ 21 cm | 1997 | 6. | | Costa del sol | olej | 30 ´ 21 cm | 1997 | 7. | | Arena v Rondě | olej | 28 ´ 21 cm | 1997 | 8. | | Casa Monte mayor | olej | 46,5 ´ 39,5 cm | 1997 | 9. | | Zima v Teplicích | olej | 51 ´ 43 cm | 1993 | 10. | | Bruggy | olej | 70 ´ 50 cm | 1996 | 11. | | Ulička v Bruggách | olej | 70 ´ 50 cm | 1996 | 12. | | V Srdově | olej | 70 ´ 50 cm | 1997 | 13. | | Krajina s mrakem | olej | 68 ´ 57 cm | 1990 | 14. | | Céligny | olej | 70 ´ 50 cm | 1994 | 15. | | Bruggy II. | olej | 70 ´ 50 cm | 1996 | 16. | | Amsterodamský motiv | olej | 70 ´ 50 cm | 1996 | 17. | | Červené střechy | olej | 80 ´ 61 cm | 1990 | 18. | | U nás | olej | 70 ´ 50 cm | 1990 | 19. | | Pod mrakem | olej | 50 ´ 40 cm | 1990 | 20. | | Červené střechy II. | olej | 50 ´ 35 cm | 1990 | 21. | | Anatomie lesa I. | olej | 40 ´ 54 cm | 1990 | 22. | | Anatomie lesa II. | olej | 60 ´ 40 cm | 1990 | 23. | | Anatomie lesa III. | olej | 60 ´ 40 cm | 1990 | 24. | | Z Vysočiny II. | olej | 50 ´ 40 cm | 1989 | 25. | | V Němčičkách | olej | 50 ´ 35 cm | 1990 | 26. | | Do vinic | olej | 80 ´ 61 cm | 1990 | 27. | | Pod vinicemi | olej | 80 ´ 61 cm | 1990 | 28. | | Finka I. | olej | 43,5 ´ 32 cm | 1998 | 29. | | Finka II. | olej | 44 ´ 33 cm | 1998 | 30. | | Finka III. | olej | 44 ´ 33 cm | 1998 | 31. | | Osuna | olej | 50 ´ 40 cm | 1998 | 32. | | V Estěponě | olej | 50 ´ 40 cm | 1998 | 33. | | V zeleni | olej | 39,5 ´ 27,5 cm | 1998 | 34. | | Do Azohii | olej | 32 ´ 32 cm | 1998 | 35. | | Finka v horách | olej | 32 ´ 32 cm | 1998 | 36. | | Zimní dvůr | olej | 34 ´ 20 cm | 1997 | 37. | | Zimní dvůr II. | olej | 47 ´ 43,5 cm | 1993 | 38. | | Zimní dvůr III. | olej | 47 ´ 43,5 cm | 1993 | 39. | | První sníh | olej | 47 ´ 43,5 cm | 1993 | 40. | | Večer přichází | olej | 47 ´ 43,5 cm | 1993 | 41. | | Čas adventu | olej | 47 ´ 43,5 cm | 1993 | 42. | | Malhostice I. | olej | 47 ´ 43,5 cm | 1993 | 43. | | Malhostice II. | olej | 47 ´ 43,5 cm | 1993 | 44. | | Bílý dvůr | olej | 48,5 ´ 38 cm | 1990 | 45. | | El Saladillo | olej | 65 ´ 50 cm | 1998 | 46. | | Zelená krajina | pastel | 31 ´ 22 cm | 1998 | 47. | | Mrak | pastel | 36 ´ 22 cm | 1998 | 48. | | Bretaňský motiv | pastel | 28 ´ 21 cm | 1994 | 49. | | Vjezd do vsi | pastel | 29 ´ 21 cm | 1998 | 50. | | Ze Středohoří | pastel | 28 ´ 20 cm | 1997 | 51. | | Bretaňský motiv II. | pastel | 28 ´ 21 cm | 1995 | 52. | | Cadaques I. | pastel | 39 ´ 31 cm | 1998 | 53. | | Cadaques II. | pastel | 36 ´ 31 cm | 1998 | 54. | | Z Rondy | pastel | 38 ´ 31 cm | 1998 | 55. | | Ze Šumavy | pastel | 29,5 ´ 23,5 cm | 1998 | 56. | | Krušné hory | pastel | 29 ´ 23 cm | 1997 | 57. | | Na horách | pastel | 29 ´ 22,5 cm | 1998 | 58. | | Růžová v Cadaques | pastel | 29 ´ 21 cm | 1998 | 59. | | Modravo | pastel | 34 ´ 24 cm | 1998 | 60. | | Před deštěm | pastel | 34 ´ 24 cm | 1998 | 61. | | Od Vražkova | pastel | 41,5 ´ 31 cm | 1998 | 62. | | Z Malagy | pastel | 27,5 ´ 19,5 cm | 1998 | 63. | | Motiv z Rondy | pastel | 50 ´ 34 cm | 1998 | 64. | | V zeleni | enkaustika | 25 ´ 26 cm | 1995 | 65. | | Na jaře | enkaustika | 36 ´ 21 cm | 1997 | 66. | | Pobřeží | tempera | 50 ´ 40 cm | 1998 | 67. | | Corrida II. | tempera | 62 ´ 50 cm | 1985 | 68. | | Corrida III. | tempera | 62 ´ 50 cm | 1985 | 69. | | Útesy | tempera | 70 ´ 33 cm | 1998 | 70. | | Na hranicích | komb. tech. | 60 ´ 51 cm | 1998 | 71. | | Na Mníšku | komb. tech. | 60 ´ 51 cm | 1998 | 72. | | Pařížská kavárna | kvaš | 38,5 ´ 28 cm | 1975 | 73. | | Corrida | křída | 45 ´ 35 cm | 1998 |
|