Rabasova galerie v Rakovníku Výstavní síň na radnici 19. října–3. prosince 2000 vernisáž 19. října 2000 v 16.00 h
Jarmila Malátová, sochařka nar. 13. 4. 1931 v Praze
Adresa: | | Hradešínská 16 101 00 Praha 10-Vinohrady tel: 73 23 04/71 74 37 31 | Studia: UK Praha pedag. fakulta prof. K. Lidický, C. Bouda absolutorium 1953
| „Nejde mi ani tak o formu, jako o výraz,“ sdělila mi Jarmila Malátová, autorka těchto pozoruhodných plastik a kreseb. Nemohla to říct výstižněji. Záleží jí totiž na tom, aby její díla neměla na diváka pouze estetický vliv (ten tu ovšem silně působí, například malé pískovcové sošky připomínají ušlechtilé šperky), ale aby její tvorba přinášela určité sdělení, konkrétní myšlenkové impulzy. Většina těchto poselství vypovídá o cestě spojené s nadějí. Sochy a kresby, jinak dva zásadně odlišné výtvarné okruhy, se při realizaci autorčiny vize příliš neliší svým pojetím. Otevření nové cesty často symbolizuje začátek dne – svítání, úsvit, ve kterém se sílící světlo vlní jako sloupy jasných plamenů (jen v ojedinělé kresbě jakoby ohnivých, připomínajících skrytou moc zla). Naději můžeme vytušit také z náznaku oblak stoupajících do výšin, ale především z přírodních motivů. Jsme svědky probuzení a růstu rostlin, jejich úponků a listů, rozvíjení květů od oblých poupat po otevírání okvětních plátků. Vyjádření myšlenkového záměru a jeho výtvarného pojetí umožňuje umělkyni dokonalá práce s materiálem. U drobnějších plastik jej v naprosté většině tvoří pískovec, který je ostatně pro zamýšlený účin nejvhodnější. Pro kresby používá Jarmila Malátová obvykle kombinovanou techniku, která jí skýtá nejvíce výtvarných možností. Zajímavé však je, že při vší lyričnosti a kouzelně snovém výrazu jde nepochybně o sochařské kresby, které plně respektují plastický objem tvarů a vyhýbají se všem neurčitě prázdným plochám. Rostlinné motivy v plastikách a kresbách Jarmily Malátové se někdy jakoby slučují s lidskými tvářemi. Nejčastěji jde o dívčí tváře a postavy, vytvořené s velkou vnímavostí a procítěností (představují v autorčině díle i zcela samostatnou kapitolu). Pro svůj mladý půvab se opět stávají symbolem naděje. Mimoděk nás může napadnout, že tyto plastiky a kresby se svým názorem blíží uměleckým dílům vzniklým před řadou století a tvořícím součást proslulých, podnes obdivovaných staveb středověku. V důmyslné kompozici na nich bývaly spojovány lidské tváře i postavy s bohatou vegetací listů, květů a plodů. Byla tak znázorněna neoddělitelná jednota světa přírody a lidí. Pouze v této jednotě může v lidech vzniknout pozitivní vztah k životu, což je skutečnost, která je i v našem dnešním světě velmi aktuální.
PhDr. Anna Bauerová Účast na výstavách: 1962 Kolektiv deseti, Alšova gal. Praha 1962 Výstava 3. OP SČSVU, Praha 1963 Výstava 3. OP SČSVU, Praha 1965 Výstava KO SČSVU v Krakově 1965 Výstava k výročí ČSSR, Praha 1966 Výstava mladých v Brně 1967 I. Pražský salón, Praha 1970 Výtvarní umělci k výročí ČSSR, Mánes, Praha 1971 II. Pražský salón, U Hybernů, Praha 1975 Výtvarní umělci k výročí ČSSR, Mánes, Praha 1976 Žena v současné tvorbě, Galerie U Řečických, Praha 1979 Výtvarní umělci dětem, Mánes, Praha 1980 Výtvarní umělci k výročí ČSSR, Mánes, Praha 1985 Výtvarní umělci k výročí ČSSR, Mánes, Praha 1987 Malíři a sochaři – členové SČVU, Mánes, Praha 1988 Pražský salón, Bruselský pavilon 1989 Bienále komorní plastiky, Trenčín 1990 Čes. komorní plastika, Mánes, Praha 1991 Art club, Burgwedel, SRN 1992 Grafika a komorní plastika, Karolinum, Praha 1993 Inter – Kontakt – Grafik, Souč. české sochařství, Mánes, Praha 1996 Socha v myšlenkách St. a Nov. zákona, Strahovský klášter, Praha 1999 Týnské dvorky 1999 Salon obce architektů 2000 Salon Litoměřice Samostatné výstavy: 1960 Příbram, Dobříš 1968 Praha, Divadlo E. F. Buriana 1969 Praha, Týdny v atelieru, Voršilská 1987 Praha, galerie Zlatá lilie 1990 Praha, galerie Centrum 1994 Žďár nad Sázavou, konvent kláštera 1995 Litoměřice, galerie Salva guarda 1996 Poděbrady, galerie Ludvíka Kuby 1999 Plzeň, galerie X centrum 1999 Semily Realizace v architektuře: 1975 „Rodina“ – Kladno, pískovec; Památník rev. hnutí v Českých Budějovicích, komplex. exter. řešení; 1978 reliéf do sport. haly v Kladně, um. kámen; reliéf pro kult. dům v Táboře, pískovec; 1979 plastika pro krematorium v Českých Budějovicích, pískovec; 1980 dětské sousoší pro mateřskou školu v Kutné hoře, pískovec; 1982 reliéf pro obřad. síň v Lounech, opuka; dětské sousoší pro Západočeskou galerii Klenová, mramor; 1983 reliéf pro sport. halu v Kouřimi, um. kámen; 1984 „Rodina“ - sídliště Lužnice - Tábor, pískovec; 1987 plastika „Lužnice“ - sídliště Tábor, pískovec; 1989 paměť. deska K. Konrádovi, Louny, bronz; plastika „Plamen“ pro rozptylovou louku hřbitova v Nymburce, pískovec; 1991 plastika pro rozptylovou louku hřbitova v Lounech.
1. | | Soustředění | pískovec | 18 ´ 24 ´ 30 cm | | 2. | | Prométheus | pískovec | 20 ´ 18 ´ 20 cm | | 3. | | Děťátko spící | pískovec | 18 ´ 22 ´ 11 cm | | 4. | | Torzo barokní | pískovec | 27 ´ 14 ´ 17 cm | | 5. | | Archaická hlava | pískovec | 12 ´ 14 ´ 11 cm | | 6. | | Myšlenka | pískovec | 16 ´ 9 ´ 9 cm | | 7. | | Něžné torzo | pískovec | 40 ´ 8 ´ 16 cm | | 8. | | Torzo | pískovec | 17 ´ 8 ´ 11 cm | | 9. | | Touha | pískovec | 14 ´ 9 ´ 10 cm | | 10. | | Odhodlání | pískovec | 13 ´ 9 ´ 7 cm | | 11. | | Architektura tvaru | pískovec | 30 ´ 8 ´ 8 cm | | 12. | | Rovnováha | pískovec | 21 ´ 14 ´ 9 cm | | 13. | | Něžná | pískovec | 17 ´ 17 ´ 9 cm | | 14. | | Žena | pískovec | 22 ´ 16 ´ 18 cm | | 15. | | Akt | pískovec | 23 ´ 55 ´ 6 cm | | 16. | | Oddanost | pískovec | 15 ´ 19 ´ 11 cm | | 17. | | Básník | pískovec | 10 ´ 8 ´ 7 cm | | 18. | | Kompozice | pískovec | 18 ´ 13 ´ 10 cm | | 19. | | Hravá | pískovec | 17 ´ 11 ´ 10 cm | | 20. | | Dívka | reliéf, pískovec | 19 ´ 18 ´ 11 cm | | 21. | | Žena | reliéf, pískovec | 17 ´ 21 ´ 5 cm | | 22. | | Torzo barokní | reliéf, pískovec | 34 ´ 15 ´ 6 cm | | 23. | | Figura s draperií | reliéf, pískovec | 13 ´ 16 ´ 6 cm | | 24. | | Touha | reliéf, pískovec | 16 ´ 14 ´ 6 cm | | 25. | | Medailon | reliéf, pískovec | 10 ´ 9 ´ 5 cm | | 26. | | Souznění | reliéf, pískovec | 18 ´ 15 ´ 4 cm | | 27. | | Torzo | reliéf, pískovec | 18 ´ 10 ´ 6 cm | | 28. | | Dekorativní torzo | reliéf, pískovec | 16 ´ 11 ´ 4 cm | | 29. | | Adam a Eva | kresba | 43 ´ 60 cm | | 30. | | Asociace I | kresba | 43 ´ 60 cm | | 31. | | Asociace II | kresba | 42 ´ 60 cm | | 32. | | Fragment z apokalypsy | kresba | 31 ´ 42 cm | | 33. | | Touha | kresba | 33 ´ 24 cm | | 34. | | Ikaros | kresba | 24 ´ 33 cm | | 35. | | Bytosti | kombinovaná technika | 30 ´ 22 cm | | 36. | | Ráj | kombinovaná technika | 24 ´ 33 cm | | 37. | | Vesmírné bytosti | kombinovaná technika | 33 ´ 24 cm | | 38. | | Snění | kresba | 24 ´ 33 cm | | 39. | | Snové květy | kresba | 30 ´ 20 cm | | 40. | | Milenci | kresba | 42 ´ 29 cm | | 41. | | Snění II | kresba | 19 ´ 17 cm | | 42. | | Svítání II | kombinovaná technika | 18 ´ 20 cm | | 43. | | Prolínání | kombinovaná technika | 30 ´ 21 cm | | 44. | | Cesta | kombinovaná technika | 20 ´ 12 cm | | 45. | | Sny | kombinovaná technika | 20 ´ 25 cm | | 46. | | Akt | kombinovaná technika | 28 ´ 20 cm | | 47. | | Fantazie | kombinovaná technika | 26 ´ 20 cm | |
|