Rabasova galerie Rakovník Výstavní síně RG 6. března–13. dubna 2003 vernisáž 6. března 2003 v 16.00 h
Krajina, suchá jehla, 95 × 150, 1913–14, G-484
Karel Boháček, mezzotinta, 173 × 132, 1911, G-483
Portrét manželů Hlaváčových, mezzotinta, 238 × 187, /1917/, G-501
Sochař Vojtěch Sapík, mezzotinta, 180 × 130, 1913, G-498
Babička s vnoučkem, suchá jehla, 180 × 149, /1911/, G-497
Ex libris (Z knih Rabasových), dřevoryt, 104 × 87, 1913–15, G-499
Ex libris Václav Rudl, suchá jehla, 110 × 73, 1918, G-17
Rozsévačka, suchá jehla, 158 × 120, 1914, G-500
Rozsévačka (I. stadium), suchá jehla, 248 × 168, 1918, G-502
Děvče, dřevoryt, 132 × 92, /1920/, G-504
Pomlázka (I. stav), linoryt, 120 × 81, 1921–22, G-506
Pomlázka (II. stav), linoryt, 112 × 70, 1921–22, G-519
Krajina s oráčem, suchá jehla, 133 × 181, 1913, G-505
Madona, dřevoryt, 71 × 57, 1922, G-508
Veselé Vánoce, dřevoryt, 92 × 139, 1924, G-509
Nürburgring 15. 7. 1928, litografie, 100 × 189, 1928, G-511
Viněta Čs. spolku sběratelů a přátel ex libris, barevný linoleoryt, 190 × 140, 1919, G-507
Ex libris Dr.K. Kučery, dřevoryt, 81 × 61, 1929, G-510
Vlastní karikatura, litografie, 112 × 195, 1935, G-512
Topoly na hrádku, litografie, 183 × 130, 1936, G-520
Polní cesta s ovocnými stromy, suchá jehla, 158 × 248, 1941, G-513
Podvečer, mezzotinta, 90 × 138, 1943, G-518
Jesličky, suchá jehla, 159 × 248, 1941, G-514
Vůz v poli, suchá jehla, 56 × 141, 1946, G-515
Bratři Čapkové, světlotisk, 270 × 190, 1947, G-299
Ženský akt, suchá jehla, 140 × 76, 1947, G-485
František Kropáč: Bláznivý měsíc, dřevoryt, 170 × 117, 1927, G-516
Selma Lagerlöfová: Löwensköldův prsten, linoryt, 170 × 117, 1927, G-517
| Dvě stovky grafických listů rozhodně nehrají v celku díla Václava Rabase dominantní úlohu. S výjimkou nejrannějšího období, kdy vedle štětců bral často do ruky sochařskou špachtli, dláto, nebo jehlu či rydlo a více respektoval zvláštností jednotlivých oborů, v grafice většinou jen zaznamenával úspěšné malířské realizace. Byly to v pravém slova smyslu příležitostné tisky pro přátele či k osobní reprezentaci. Přesto v historii české grafiky je nelze přehlédnout pro jejich svérázné moderní pojetí. Rabas si technické základy osvojil v grafické speciálce Maxe Švabinského, kde si vletech 1911–12 formálně ukončoval studia na pražské akademii. Naučil se užívat základní hlubotiskové techniky (suchou jehlu, lept, akvatintu i malebnou mezzozintu), dřevoryt, linoryt, a v litografii vedle klasické křídové kresby na kámen i polygrafické přenosové techniky. Ještě ve škole a v prvních letech samostatné práce se představil serií portrétů a krajinek, technicky vybroušených, ale nikterak osobitých. V následující periodě souběžně řešil v malbě, grafice i plastice několik symbolických figurálních kompozic. Teprve na začátku dvacátých let sáhl po lapidárním dřevorytu (resp. linorytu) a ve figurálních žánrových scénách dosáhl vrcholu své grafické tvorby. Žně, Řezání vrb, Pomlázka, cykly Matce a České hlavy patří k nejvýraznějším v kontextu soudobé české grafiky a jsou i nejlepšími Rabasovými díly v tomto oboru. Ve třicátých letech pozorujeme, že malířský živel v Rabasově díle definitivně převládl a grafika i když kvalitativně neupadá, kvantitativně ustupuje a již nikdy se významněji neuplatňuje. Kompletaci sbírky se Rabasova galerie věnuje soustavně od získání prvního významného konvolutu darovaného Hermínou Rabasovou r. 1960, většina listů však vycházela v omezených nákladech, proto přírůstky nebyly velké až do loňské akvizice od Jitky Burešové-Rabasové po předcházejícím zisku tiskových forem od Dr. Jana Rabase. Dnes galerii schází necelých dvacet grafik, aby vlastnila úplný soubor grafického díla Václava Rabase.
V. Zoubek únor 2003
1. | | Krajina se stromy | lept | 135 × 175 mm | 1911, G-52 | 2. | | Karel Boháček | mezzotinta | 173 × 132 mm | 1911, G-483 | 3. | | Autoportrét | mezzotinta | 78 × 58 mm | 1911, G-3 | 4. | | Malíř Josef Vokálek | mezzotinta | 77 × 56 mm | 1911, G-53 | 5. | | Měsíční noc | akvatinta | 183 × 244 mm | 1911, G-4 a, b | 6. | | Babička s vnoučkem | suchá jehla | 180 × 149 mm | /1911/, G-497 | 7. | | Sochař Vojtěch Sapík | mezzotinta | 180 × 130 mm | 1913, G-498 | 8. | | Ex libris (Z knih Rabasových) | dřevoryt | 104 × 87 mm | 1913–15, G-499 | 9. | | Krajina | suchá jehla | 95 × 150 mm | 1913–14, G-484 | 10. | | Rozsévačka | suchá jehla | 158 × 120 mm | 1914, G-500 | 11. | | Portrét manželů Hlaváčových | mezzotinta | 238 × 187 mm | /1917/, G-501 | 12. | | Rozsévačka (I. stadium) | suchá jehla | 248 × 168 mm | 1918, G-502 | 13. | | Rozsévačka (II. stadium) | suchá jehla | 243 × 170 mm | 1918, G-51 | 14. | | Žně | suchá jehla | 167 × 185 mm | 1918, G-9 | 15. | | Ex libris Václav Rudl | litografie | 111 × 92 mm | 1918, G-503 | 16. | | Ex libris Václav Rudl | suchá jehla | 110 × 73 mm | 1918, G-17 | 17. | | Ex libris BP | mezzotinta | 140 × 92 mm | kolem 1918, G-63 | 18. | | Prapor | lept | 174 × 127 mm | 1918, G-293 | 19. | | Mládí | suchá jehla | 76 × 57 mm | 1918, G-18 | 20. | | Viněta Čs. spolku sběratelů a přátel ex libris | barevný linoleoryt | 190 × 140 mm | 1919, G-507 | 21. | | Polní cesta | lept | 123 × 172 mm | kolem 1920, G-8 | 22. | | Žně I | dřevoryt | 175 × 135 mm | 1920, G-35 a, b | 23. | | Žně II | dřevoryt | 160 × 120 mm | 1920, G-25 | 24. | | Letní podvečer | mezzotinta | 198 × 317 mm | 1920, G-13 | 25. | | Děvče | dřevoryt | 132 × 92 mm | /1920/, G-504 | 26. | | Vázání snopů | dřevoryt | 117 × 142 mm | 1920, G-24 a, b | 27. | | Sena | suchá jehla | 169 × 190 mm | 1920, G-11 | 28. | | Svačina | suchá jehla | 186 × 156 mm | 1920, G-21 | 29. | | Slovenská idyla | lept | 238 × 313 mm | 1921, G-26 | 30. | | Děvče v šátku | dřevoryt | 313 × 228 mm | 1921, G-1 | 31. | | Krajina s oráčem | suchá jehla | 133 × 181 mm | 1913, G-505 | 32. | | Ilustrace k pořekadlu „Nikomu tak dobře není“ | dřevoryt | 216 × 183 mm | 1921, G-28 | 33. | | Pomlázka (I. stav) | linoryt | 120 × 81 mm | 1921–22, G-506 | 34. | | Pomlázka (II. stav) | linoryt | 112 × 70 mm | 1921–22, G-519 | 35. | | Řezání vrb | dřevoryt | 140 × 92 mm | 1922, G-56 | 36. | | Žně | dřevoryt | 184 × 210 mm | 1922, G-30 a, b, c | 37. | | Ex libris, Spolek sběratelů a přátel Ex libris | kolorovaný linoryt | 205 × 143 mm | 1922, G-16 a, b | 38. | | Madona | dřevoryt | 71 × 57 mm | 1922, G-508 | 39. | | Rozsévačka, z cyklu „Matce“ | dřevoryt | 380 × 300 mm | 1922, G-33 | 40. | | Ve svém království, z cyklu „Matce“ | dřevoryt | 300 × 380 mm | 1922, G-27 | 41. | | Na sklonku dní, z cyklu „Matce“ | dřevoryt | 380 × 300 mm | 1923, G-31 a, b | 42. | | Dvojí břímě, z cyklu „Matce“ | dřevoryt | 300 × 377 mm | 1923, G-32 | 43. | | Božena Němcová, z cyklu „České hlavy“ | dřevoryt | 380 × 300 mm | 1923, G-45 a, b | 44. | | Bedřich Smetana, z cyklu „České hlavy“ | dřevoryt | 380 × 300 mm | 1923, G-42 a, b | 45. | | T. G. Masaryk, z cyklu „České hlavy“ | dřevoryt | 380 × 300 mm | 1923, G-43 | 46. | | Bedřich Smetana, z cyklu „České hlavy“ | dřevoryt | 108 × 85 mm | 1923, G-29 | 47. | | Šastný Nový rok 1824–1924 | dřevoryt | 97 × 70 mm | 1923, G-40 | 48. | | Veselé Vánoce | dřevoryt | 92 × 139 mm | 1924, G-509 | 49. | | Cikánka | dřevoryt | 139 × 200 mm | 1925, G-57 | 50. | | Zahradník | linoleoryt | 165 × 135 mm | 1927, G-39 | 51. | | Babička | dřevoryt | 195 × 130 mm | 1929, G-62 | 52. | | Nürburgring 15. 7. 1928 | litografie | 100 × 189 mm | 1928, G-511 | 53. | | Ateliér | litografie | 210 × 263 mm | 1929, G-19 a, b | 54. | | Ex libris Dr. K. Kučery | dřevoryt | 81 × 61 mm | 1929, G-510 | 55. | | Nový občánek | litografie | 180 × 84 mm | 1930, G-7 a, b | 56. | | Jitka | litografie | 177 × 112 mm | 1931, G-36 | 57. | | Pokoj lidem dobré vůle | litografie | 120 × 192 mm | 1932, G-61 | 58. | | Republice mír! | litografie, dvojlist | 185 × 123 mm | 1933, G-2 | 59. | | Vlastní karikatura | litografie | 112 × 195 mm | 1935, G-512 | 60. | | Topoly na hrádku | litografie | 183 × 130 mm | 1936, G-520 | 61. | | Turgeněvův motiv | suchá jehla | 160 × 248 mm | 1941, G-14 a, b | 62. | | Západočeská krajina | mezzotinta | 143 × 200 mm | 1941, G-12 a, b | 63. | | Polní cesta s ovocnými stromy | suchá jehla | 158 × 248 mm | 1941, G-513 | 64. | | Jesličky | suchá jehla | 159 × 248 mm | 1941, G-514 | 65. | | Dvojí břímě I | suchá jehla | 178 × 243 mm | 1941, G-47 | 66. | | Dvojí břímě II | suchá jehla | 176 × 247 mm | 1941, G-37 a, b | 67. | | Ves v zimě | suchá jehla | 73 × 78 mm | 1942, G-15 | 68. | | Návrat | suchá jehla | 88 × 127 mm | 1943, G-10 a, b | 69. | | Podvečer | mezzotinta | 90 × 138 mm | 1943, G-518 | 70. | | Ořechy v krajině | suchá jehla | 175 × 247 mm | 1944, G-22 a, b | 71. | | Dva ořechy | suchá jehla | 51 × 74 mm | 1944, G-59 | 72. | | Hrušně na starém sadě | litografie | 178 × 222 mm | 1944, G-46 | 73. | | Napuštěná luka | litografie | 126 × 225 mm | 1944, G-48 | 74. | | Krajina mé duše | litografie | 125 × 222 mm | 1944, G-20 | 75. | | Za humny | litografie | 140 × 255 mm | 1944, G-50 | 76. | | Alegorie Vlasti | suchá jehla | 158 × 118 mm | 1944, G-5 | 77. | | Alegorie Vlasti | litografie | 200 × 136 mm | 1944, G-38 | 78. | | Zahrady | litografie | 310 × 470 mm | 1945, G-6 | 79. | | Velikonoční krajina | suchá jehla | 65 × 100 mm | 1945, G-58 | 80. | | Vlastní podobizna | litografie | 355 × 500 mm | 1945, G-44 | 81. | | Rozsévačka | suchá jehla | 143 × 58 mm | 1946, G-23 | 82. | | Vůz v poli | suchá jehla | 56 × 141 mm | 1946, G-515 | 83. | | Bratři Čapkové | světlotisk | 270 × 190 mm | 1947, G-299 | 84. | | Ženský akt | suchá jehla | 140 × 76 mm | 1947, G-485 | 85. | | Píseň žní | dřevoryt | 115 × 212 mm | 1947, G-49 | 86. | | Strom v poli | suchá jehla | 110 × 180 mm | 1945–50, G-60 | 87. | | František Kropáč: Bláznivý měsíc | dřevoryt | 170 × 117 mm | 1927, G-516 | 88. | | Jana Knob, Smršť, obálka knihy | linoryt | 192 × 140 mm | 1927, G-41 | 89. | | Jana Knob, Smršť, ilustrace I | dřevořez | 127 × 92 mm | 1927, G-54 | 90. | | Jana Knob, Smršť, ilustrace II | dřevořez | 126 × 93 mm | 1927, G-55 | 91. | | Selma Lagerlöfová: Löwensköldův prsten | linoryt | 170 × 117 mm | 1927, G-517 |
|