| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výstavní síně RG 4. března–11. dubna 2004 vernisáž 4. března 2004 v 16.00 h Vzpomínka na Jadran II. Bílá lodička II. Cypřiše Benátky Otec Červený dům Na pláži Paridův soud | Otakar Čemus Malířské a ilustrátorské dílo Otakara Čemuse má víc poloh a není to jen dlouhým vývojem, kterým v těch padesáti letech prošlo. Schopnost vidět objektivně a viděné popsat se u něho střídá a prolíná snovými poetickými vizemi celkem organicky a přirozeně. Je tak ustrojený. Základní kreslířskou a malířskou drezuru mu poskytla škola Vlastimila Rady na pražské Akademii, která spojovala tradiční akademickou figurální a krajinářskou výuku s povědomím o výdobytcích české meziválečné avantgardy. Čemusovi to dávalo vždy jistý základ a řada jeho krajin, kytic či figurálních kompozic na této tradici stojí. Pokud se jako ilustrátor vyrovnává s prozaickým či poetickým textem, jeho pojetí se mění. Opouští logiku perspektivního zobrazování, reálné prvky se překrývají, zhušťují a nabývají symbolickou hodnotu. Z podobného uvažování se rodí Čemusovy monochromní (nebo velmi chudě barevné) reliefní obrazy. Sama technika ho nutí k hledání zkratky, k jasné definici tvaru a prostoru. Výraz těch maleb je měkký, tichý, poetický. A zvláštní kapitolou jsou důsledně plošně řešené 'komiksy dětských leporel'. Vyzdvihnout jen některý aspekt nemohu, vždy bych Čemusův umělecký profil ochudil. Malování je pro něho záminkou pro prožívání svátečních událostí, jeho témata jsou vždy tak nějak mimo běžný život, ať to jsou 'reportáže' z cest, nebo vzpomínky na přímořské jižní kraje, vyprávění či snění o ženách, nostalgické ztvárňování příběhů z rodinné historie, nebo sny, nevím jak jinak nazvat ty obrazy tajemných dějů v neskutečných prostorách a neurčitém čase. Otakar Čemus pracuje v tichu svého Kozomínského atelieru, pokud vím, nikdy zvlášť neusiloval o veřejné pocty - jeho dílo je dílem pokorného dělníka umění. Václav Zoubek Otakar Čemus narozen 25. února 1928 v Praze 1942 - 1945 učeň malířem pokojů 1949 - 1951 vojenská základní služba 1951 - 1952 jednoroční kurs pro přípravu pracujících na vysoké školy 1952 - 1959 Akademie výtvarných umění Praha (včetně čestného roku) 1958 - 1968 Pionýrské noviny - výtvarník (ext.), Praha 1968 Kulturní tvorba - výtvarník, Praha 1968 - 1969 Svět práce - výtvarník, Praha 1969 - 1989 Květy - vedoucí výtvarník, Praha Spolupráce s nakladatelstvími - ilustrace knih Čs. spisovatel, Práce, Olympia, Středočeské nakladatelství, Naše vojsko, Melantrich Samostatné výstavy 1963 Motivy z výstavby n. p. Kaučuk, vstupní hala, Kralupy nad Vltavou 1964 Výstavní síň Městské osvětové besedy, Kralupy nad Vltavou 1971 Výstavní síň Vltava, Kralupy nad Vltavou 1978 Výstavní síň Vltava, Kralupy nad Vltavou 1984 Malá galerie Čs. spisovatele, Praha 1984 Výstavní síň Vltava, Kralupy nad Vltavou 1990 Galerie Bratří Čapků, Praha 1998 Městské muzeum, Kralupy nad Vltavou 1997 Kulturní dům Vltava, Kralupy nad Vltavou 1999 Kulturní dům Vltava, Kralupy nad Vltavou 1999 Galerie L. Kuby, Poděbrady 2001 Kulturní dům Vltava, Kralupy nad Vltavou 2001 Galerie L. Kuby, Poděbrady 2002 Klub Siesta, Praha 2003 Galerie L. Kuby, Poděbrady Seznam obrazů Otakara Čemuse vystavených ve Výstavních síních Rabasovy galerie Rakovník roku 2004
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||