Rabasova galerie Rakovník Výstavní síně RG 16. února–30. dubna 2006 vernisáž 16. února 2006 v 16.00 h
Poznej to, co je před tvýma očima, a co je skryto, to ti bude odhaleno. Tomášovo evangelium Krize spočívají právě ve skutečnosti, že staré umírá a nové se nemůže narodit. V tomto mezidobí se objevují morbidní symptomy v nejrozmanitější škále. Antonio Gramsci Základem malířova postupu byla objektivnost, jež nechtěla reprodukovat viděné, nýbrž evokovat viděné prostřednictvím jeho poetického účinu. Předpokladem takového pojetí malířské tvorby jsou rozsáhlé zkušenosti, jež se opírají nejen o to, co je umělec schopen udělat sám, nýbrž i o to, co vytvořili dřívější malíři, kteří probudili v adeptu tohoto umění nejhlubší obdivný ohlas. Manet si to brzy uvědomil a přimělo ho to, aby dělal kopie v muzeích. Hledal při tomto kopírování prvky, jež by byly sto utvářet a obohacovat jeho vlastní styl. Antonin Proust
| Malíř Miroslav Hanák - letošní šedesátník, již vytvořil poměrně rozsáhlé dílo, které se přes různé vývojové peripetie vyznačuje podivuhodnou stejnorodostí. Asi je to dáno jeho osobním založením, vyrovnaností, stálostí a dostatečným sebevědomím. Žije ve skutečném světě, ve skutečném čase, ale umí i snít a o svých zážitcích vyprávět. Pro tvorbu potřebuje smyslové podněty. Nebojí se je po svém interpretovat. Poznal jsem ho v době, kdy opouštěl Součkův ateliér na pražské akademii, to ještě maloval pod jeho silným vlivem. Teď je zřejmé, že ale už byl hotovým malířem se svým okruhem témat, metodou tvorby a vyhraněným názorem. Konečně bylo mu něco po třicítce a už měl něco za sebou. Součkovo vedení rozvinulo jeho koloristický talent. Školou požadovaná úhrnná forma mu však byla cizí, našel si analytičtější postup jak odpozorované a svébytně stylizované útržky reality komponovat do celků, aby působily pravděpodobně a přesto byly jeho poetickou vizí. Bral si témata ze svého okolí, z rodinného života, maloval své přátele, věci z domácnosti, krajinu na severozápadním okraji Prahy kolem Horoměřic, kam se už počátkem sedmdesátých let nastěhoval. Vypovídal o společenských událostech, koncertech, kavárnách, hospůdkách. Z těch obrazů vyzařovalo hluboké zaujetí a cosi důvěrného. V dalším vývoji se dostal až do poloh, kdy podněty z viděné skutečnosti nahradil o prvky čerpané z vlastní obrazotvornosti. V opouštění smyslových vstupů byl však nedůsledný, konverze se nepodařila a to považuji za dobré. S rozšířenými výrazovými prostředky se dnes vrací k projevu pro něho příznačnému a odpovídajícímu jeho uměleckému typu. Hanákova tvorba je osobitá a jaksi vnitřně pravdivá. Tím přikládá svůj kamínek výrazného odstínu do přepestré mozaiky současné vizuální kultury. V. Zoubek Miroslav Hanák Biografie Narodil se v Krasíkově na Moravě 1. 5. 1946. Studoval v letech 1964 - 1968 na Pedagogické fakultě Palackého univerzity v Olomouci a v letech 1973 - 1978 na Akademii výtvarných umění v Praze, absolvoval v ateliéru prof. Karla Součka. Během studia vytvářel imaginativní pastely a grafiky (v Olomouci) a v Praze cyklus lesních interiérů. Roku 1981 realizoval dekorativní výplň okna v Kulturním domě na Dobříši (pískované sklo), roku 1983 se zúčastnil mezinárodního plenéru v Postupimi (NDR) a stal se členem Svazu českých výtvarných umělců. Od roku 1985 do r. 1988 pracoval jako ředitel Středočeské galerie v Praze. Roku 1987 realizoval cyklus panoramatických obrazů do spořitelny (SBČS) v Mladé Boleslavi. V letech 1988 a 1989 se zúčastnil mezinárodního veletrhu v Basileji. Realizoval výzdobu poboček Komerční banky na Pohořelci a na Můstku v Praze (1995). Od roku 1996 je členem Sdružení pražských malířů. V letech 2002 a 2003 zdobil interiér vily v Bedfordshire v Anglii a r. 2005 evangelického kostela ve Zlíně.
Samostatné výstavy: 1979 Přerov, Galerie ČFVU 1981 Praha, Galerie Letná 1983 Mělník, Galerie ve věži 1984 Rakovník, Okresní muzeum a galerie 1986 Praha, Galerie Platýz 1990 Bratislava, Galerie ČFVU 1990 Ratingen (D), Haarmann Galeriey 1990 Slušovice, Výstavní síň DAK 1995 Praha, Galerie Platýz 1996 Praha, Galerie Řásnovka 1997 Praha, pobočka Komerční banky Smíchov 1998 Praha, Česká televize 1998 Praha, Galerie Řásnovka 1999 Praha, Questenberský palác 2005 Praha, výstavní síň Středočeské energetiky Kolektivní výstavy 1978 Praha, Galerie u Řečických 1979 Praha, Mánes, Výtvarní umělci dětem 1983 Postupim 1983 Varšava, Čs. kulturní středisko 1984 Praha, Středočeská galerie 1984 Rakovník, Přátelé 1984 Beroun 1984 Příbram 1984 Praha, Galerie V. Špály 1985 Litoměřice, Severočeská galerie 1986 Rakovník 1988 Frankfurt nad Mohanem 1991 Basilej 1996 Isetan, Jokohama, Okajama 2000 Litoměřice, Salon 2002 Litoměřice, Salon 2004 Rakovník, Přátelé 2005 Praha, Nová síň, výstava JVU Recenze a články v periodikách Svoboda, 13. 3. 1979, Malířovy prosté motivy, Pavel Štěpánek Tvorba, 28. 10. 1981, - , J. M. Boháč Signál, č. 2, 1986, O zamalovaném jablku, Jiří Tibitanzl Výtvarná kultura, č. 3, 1987, Malíř Miroslav Hanák, Věra Soukupová Katalogy Neuveden, Kunst aus Freundesland, Potsdam, 1983 B. Jiráčková, Mladí středočeští výtvarníci, Praha, 1984 V. Soukupová, B. Jiráčková, Miroslav Hanák obrazy, Josef Vajce sochy, Praha, 1987 Pavel Štěpánek, Český portrét 1877 - 1987, Středočeská galerie Praha, 1987 D. Sedláček, Elžbieta Grosseová keramika, Miroslav Hanák obrazy, Slušovice, 1990 V. Soukupová, Miroslav Hanák Bilder, Ratingen, 1990
|