sto let keramické výroby pro architekturu v Rakovníku | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rabasova galerie v Rakovníku Malá síň RG 29. září–konec listopadu 1983 vernisáž 29. září 1983 v 16.00 h výstavu uvede Dr. Miroslav Vlk 19. Poezie (detail) 9. Jaro 8. Léto 6. Podzim 5. Zima 14. Zahradní váza 1. Lov 2. Rybolov 4. Jaro 3. Podzim | Lidé většinou spojují Rakovník s pojmem keramického průmyslu. Po celé jedno století vycházejí z dnešních Rakovnických keramických závodů dlaždice a obkládačky, které mají dodnes ve světě dobrý zvuk pro své řemeslné a estetické kvality. Povšimněme si však jejich minulosti. Emil Sommerschuh, který byl ředitelem tehdejších rakovnických keramických závodů, přenesl definitivně po roce 1897 pražský závod – po asanaci staré továrny v domech na bývalém Mariánském náměstí (v místech dnešní Městské lidové knihovny) do Rakovníka. Prosperující, na tehdejší dobu moderní podnik, mu zanechal jeho otec Václav Jan Sommerschuh, jenž se výrazně zasloužil o rozvoj domácího uměleckého průmyslu. Václav Jan Sommerschuh (1825–1892) pocházel ze starobylé pražské kamnářské rodiny. Na rozdíl od svých předků, jejichž práci svazovaly zastaralé cechovní předpisy a život plný měšťanských přežitků, využil ve svůj prospěch první vlny průmyslové revoluce a společenského vzestupu buržoazie, která se stala po roce 1848 vládnoucí třídou se všemi politickými ambicemi a kulturními nároky. V hospodářské oblasti nepromeškal zavádění nového paliva – uhlí do šlechtických paláců i měšťanských domácností, odkud jeho kamna vytlačovala zastaralá topná tělesa. Ve společenské a politické sféře zastával mnoho významných funkcí (zejména jako člen rady města Prahy a ředitel Paroplavební společnosti). Docházel do mnoha vlasteneckých i kulturních spolků, jež buď zachovávaly staré měšťanské dekórum, nebo přispívaly ke kulturnímu rozvoji národa (např. Měšťanská beseda nebo Sbor pro zřízení Národního divadla). K tomu lze přičíst i přátelské styky s Josefem Navrátilem, Juliem Zeyerem, Vojtou Náprstkem a jinými osobnostmi tehdejšího kulturního a společenského života. Většinu produkce jeho moderního keramického závodu tvořila kamna, jež nahrazovala historické kusy v pražských palácích a zámeckých sídlech. Snad proto, že vzala za své většina kamnářských děl baroka, rokoka a empíru, pohlíželo se na Sommerschuhovu činnost dlouho s despektem. Připomeňme však, že je nestavěl brzo sám, ale nalezl kontakty s výtvarníky: malířem Josefem Navrátilem, s nímž patrně spolupracoval při realizaci jeho návrhů vybavení císařských zámků i měšťanských domů ve slohu druhého rokoka nebo později se sochařem Celdou Kloučkem. Celá tato málo známá sféra jeho činnosti si zaslouží samostatnou badatelskou pozornost. Umělecky nejhodnotnější a nejznámější byly Sommerschuhovy zahradní plastiky. I v této oblasti spolupracoval s umělci: např. koncem 60. let pro něho modeloval Josef Václav Myslbek. „Věčný i časový původ pozoruhodné zahradní dekorace je dnes i v kruzích památkových a uměleckých zapomenut,“ napsali J. Patera a J. Blažková v jediné monografii věnované Sommerschuhovi. Jejich slova hovoří dnes snad ještě naléhavěji. Oni znali plastiky z předměstských vil, které věnoval Václav Jan Sommerschuh přátelům na výzdobu zahrad letních sídel v průběhu 70. let. Za čtyřicet roků od napsání této knížky díky nezájmu soukromých vlastníků a neodolnému materiálu památkový fond značně prořídl. Několik plastik z různých pražských staveb je v Uměleckoprůmyslovém muzeu a Muzeu hlavního města Prahy. Nejvíce je třeba litovat rozptýlení a částečného zániku největšího souboru plastické výzdoby vily Václava Jana Sommerschuha, kterou si postavil kolem roku 1876 na Křivoklátě. Dodnes se tu však zachovaly keramické reliéfy a malované obkládačky na fasádě domu, na nichž najdeme květinová zátiší, pražské a karlovarské veduty i lovecké scény. Odpovídají repertoáru dekorace současného skla a porcelánu. Jejich autorem je nepochybně Sommerschuhův spolupracovník, malíř skla Jindřich Pazdera. Jestliže v Praze až na několik příkladů soubor keramických plastik ze Sommerschuhovy dílny nenávratně zmizel, podařilo se na Rakovnicku a v širším okolí objevit ještě řadu děl, což je příslibem dalšího poznání produkce podniku Václava Jana Sommerschuha, ale i jeho pokračovatelky, rakovnické továrny Kasalovský–Sommerschuh, která patrně až do roku 1907 užívala starých forem z přestěhovaneho pražského závodu. Naše výstava u příležitosti 100. výročí rakovnické šamotky by měla připomenout význam jejích umělecky nejúspěšnějších počátků. Plastika Václava Jana Sommerschuha, vyrůstající z tradic pražské keramické výroby, se rozvinula v době poklesu významu pražské keramiky. Nepodlehla tlaku komerčních zájmů krize uměleckého průmyslu a udržela si výtvarné kvality. Navázala na nejlepší tradice barokní terakotové plastiky, kterou představovala zejména výzdoba zahrady zámku v Tróji. Využila zkušeností a tematické zásobnice porcelánové plastiky rokoka, klasicismu a empíru. Ikonograficky následovala oblíbené dětské rokokové a antikizující mytologické alegorie a obohatila je novými motivy své doby. Kvalitativní rejstřík závisel na výběru spolupracovníků a poznamenal úroveň jednotlivých děl. Nakonec lze říci, že i zlomek pozůstalých produktů dodnes svědčí o významném úsilí po zachování uměLecké a řemeslné kvality při využití nových metod moderní průmyslové výroby. Václav Jan Sommerschuh patřil k těm významným osobnostem české uměleckoprůmyslové tvorby 2. poloviny 19. století, které se vyrovnaly s protikladem obrodných snah po obnově rukodělné umělecké výroby a průmyslového vývoje, jejichž symbióza vyzněla v úspěšném rozmachu secesního umění. Umělecká spolupráce při použití dlaždic na fasádě, předznamenaná už na křivoklátské Sommerschuhově vile, přispěla i v našem století k jejich uplatnění jako významného estetického prvku moderní architektury.
č. 10.–22. Dokumentace keramické uýzdoby vily V. J. Sommerschuha a sousedního domu Sommerschuhovy dcery Jany v Křivoklátě vzniklé po roce 1876. Všechny exponáty jsou u soukromém majetku. Výstavu uspořádala Rabasova galerie v Rakovníku. Katalog vydalo Okresní muzeum a galerie v Rakovníku. Autor textu Miloslav Vlk, autor seznamu exponátů a grafické úpravy Václav Zoubek. Povoleno OK ONV Rakovník 26. 7. 1983 pod č. 79/83. Náklad 400 výtisků. Vytiskly Tiskařské závody n. p. Praha, provoz 64 Rakovník. – 4536 83 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||