Rabasova galerie v Rakovníku Støedoèeská galerie v Praze Malá síò RG 3. kvìtnakonec èervna 1984 vernisá 3. kvìtna 1984 v 16.30 h
| Moderní umìní se od poèátku dvacátého století vyvíjelo s výjimkou sociálního umìní dvacátých let uzavøenì jakoby vzdáleno realitì a dobì, jen ve støídání, pøekonávávání a nahrazování pøeilých forem. Názor na jeho spoleèenskou funkci se promìnil teprve v událostech pøedcházejících vznik druhé svìtové války. Tehdy sílilo vìdomí ohroení základních lidských hodnot a dozrávaly mylenky o aktivním pøístupu umìní k proívané skuteènosti. Bylo nutné pøehodnocovat základní zásady, kterými se dosud øídila umìlecká tvorba a nahradit zaujetí pro dílèí výzkumy a výboje shrnujícím pohledem. Nebyla to snaha o popøení minulého, naopak snaha ze ziskù práce pøedelých avantgard vybudovat novou øeè promlouvající k souèasnému divákovi o souèasném svìtì. Mladí výtvarní umìlci nastupující na pøelomu tøicátých a ètyøicátých let se sdruili do nìkolika programovì odliných skupin, nebo zámìry, dát modernímu umìní nový smysl a vrátit mu spoleèenskou platnost zdaleka pøesahovaly monosti jednotlivcù. Ve Skupinì 42 se na spolkové základnì Výtvarného odboru Umìlecké besedy seli umìlci rùzných oborù; malíøi, sochaø a fotograf s básníky a teoretiky umìní. Liili se mírou zkueností, kolením i osobním zaloením. Nebyli ani stejnorodou skupinou vrstevníkù, nejmladího dìlilo více jak deset let od nejstarích. Nevystoupili s pøesnì formulovaným programem, ten teprve vyrùstal dodateènì, dá-li se o nìm vùbec hovoøit, a z jejich úzké spolupráce. Pøesto anebo právì proto v odkazu souèasnosti skupina shrnuje snahy a cíle i osudy celé své generace. Tvorba umìlcù skupiny se naèas sbliovala aby se prostupovala a násobila v kolektivním usilování o vestrannou, pravdivou a poetickou výpovìï o typických jevech soudobého svìta. Za obecný pøímìr moderní doby brali obraz mìsta, byl jim víc ne dokument nebo pouhá studie prostøedí, nejen urèitý projev, ale sama forma moderního ivota souití èlovìka, staveb a strojù v harmonii sloitého organismu. Inspirováni mìstskými krajinami Frantika Grosse z konce tøicátých let se vydávali za poznáváním struktur mìstských okrajù, moderní zástavby s monumenty prùmyslových a inenýrských objektù, polointeriérù ulic a pasáí s tøítí reflexù skla a letìných kovù a koneènì intimních prostorù lidských pøíbytkù a dílen naplnìných stroji a pøístroji, aby prakticky ovìøovali výsledky spoleèných úvah o zdrojích nové poezie. Tak objevili pro umìní (nejen nae) a to celou dosud opomíjenou tématickou oblast a zahájili dodnes neukonèený proces v nìm do umìní vstupuje nae doba.
1. | Karel Souèek (19151982) | Kadeønice | olej, plátno | 104 90 cm | 1944 | 2. | Karel Souèek (19151982) | U kadeøníka | barevný linoøez, papír | 330 567 mm | 1943 | 3. | Karel Souèek (19151982) | Automat | barevný lept, papír | 156 249 mm | 1943 | 4. | Karel Souèek (19151982) | Ulice v deti | lept s akvatintou, papír | 240 340 mm | 1943 | 5. | Kamil Lhoták (1912) | Planina se stroji | olej, plátno | 50,5 65 cm | | 6. | Kamil Lhoták (1912) | Balony | kresba tuí, papír | 165 290 mm | 1940 | 7. | Kamil Lhoták (1912) | Krajina s lahví | kolorovaná kresba tuí, papír | 210 325 mm | 1944 | 8. | Jan Smetana (1918) | U mostu na tvanici | olej, sololit | 49,5 65 cm | (1942 ulice) | 9. | Jan Smetana (1918) | Mìstský motiv | akvarel, papír | 210 270 mm | 1945 | 10. | Jan Smetana (1918) | Nábøeí | kresba tuí, akvarel, papír | 222 297 mm | 1944 | 11. | Frantiek Gross (1909) | Libeò | akvarel, karton | 231 335 mm | 1942 | 12. | Frantiek Gross (1909) | Skleníky | kva, papír | 140 220 mm | 1943 | 13. | Frantiek Gross (1909) | Mìstský motiv | kolorovaná kresba tukou, papír | 219 228 mm | 1944 | 14. | Frantiek Hudeèek (1909) | Závory | kresba tukou, papír | 255 366 mm | 1942 | 15. | Frantiek Hudeèek (1909) | Ulice v noci | kresba tukou, papír | 210 297 mm | 1944 | 16. | Frantiek Hudeèek (1909) | Ulice s benzinovou pumpou | akvarel, lepenka | 205 335 mm | 1943 | 17. | Frantiek Hudeèek (1909) | Noèní chodec II | komb. technika, lepenka | 360 265 mm | 1943 | 18. | Frantiek Hudeèek (1909) | Noèní chodec X | døevoryt, papír | 204 150 mm | 1945 | 19. | Frantiek Hudeèek (1909) | Postava | lept, papír | 298 230 mm | 1945 | 20. | Frantiek Hudeèek (1909) | Mìsto | lept, papír | 24 173 mm | 1947 | Vechny exponáty jsou zapùjèeny ze sbírky Støedoèeské galerie v Praze. Výstavu uspoøádala Rabasova galerie Okresního muzea a galerie v Rakovníku ve spolupráci se Støedoèeskou galerií v Praze. Výstavu a text katalogu pøipravil Václav Zoubek. Katalog vydalo Okresní muzeum a galerie v Rakovníku v nákladu 300 výtiskù. Povolil OK StèKNV v Praze pod è. j. kult. 949/84 dne 31. 3. 1984. Vytiskly Tiskaøské závody n. p., Praha provoz 64 Rakovník.
|