Rabasova galerie v Rakovníku Středočeská galerie v Praze Malá síň RG 3. května–konec června 1984 vernisáž 3. května 1984 v 16.30 h
| Moderní umění se od počátku dvacátého století vyvíjelo s výjimkou sociálního umění dvacátých let uzavřeně jakoby vzdáleno realitě a době, jen ve střídání, překonávávání a nahrazování přežilých forem. Názor na jeho společenskou funkci se proměnil teprve v událostech předcházejících vznik druhé světové války. Tehdy sílilo vědomí ohrožení základních lidských hodnot a dozrávaly myšlenky o aktivním přístupu umění k prožívané skutečnosti. Bylo nutné přehodnocovat základní zásady, kterými se dosud řídila umělecká tvorba a nahradit zaujetí pro dílčí výzkumy a výboje shrnujícím pohledem. Nebyla to snaha o popření minulého, naopak snaha ze zisků práce předešlých avantgard vybudovat novou řeč promlouvající k současnému divákovi o současném světě. Mladí výtvarní umělci nastupující na přelomu třicátých a čtyřicátých let se sdružili do několika programově odlišných skupin, neboť záměry, dát modernímu umění nový smysl a vrátit mu společenskou platnost zdaleka přesahovaly možnosti jednotlivců. Ve Skupině 42 se na spolkové základně Výtvarného odboru Umělecké besedy sešli umělci různých oborů; malíři, sochař a fotograf s básníky a teoretiky umění. Lišili se mírou zkušeností, školením i osobním založením. Nebyli ani stejnorodou skupinou vrstevníků, nejmladšího dělilo více jak deset let od nejstarších. Nevystoupili s přesně formulovaným programem, ten teprve vyrůstal dodatečně, dá-li se o něm vůbec hovořit, až z jejich úzké spolupráce. Přesto anebo právě proto v odkazu současnosti skupina shrnuje snahy a cíle i osudy celé své generace. Tvorba umělců skupiny se načas sbližovala aby se prostupovala a násobila v kolektivním usilování o všestrannou, pravdivou a poetickou výpověď o typických jevech soudobého světa. Za obecný příměr moderní doby brali obraz města, byl jim víc než dokument nebo pouhá studie prostředí, nejen určitý projev, ale sama forma moderního života – soužití člověka, staveb a strojů v harmonii složitého organismu. Inspirováni městskými krajinami Františka Grosse z konce třicátých let se vydávali za poznáváním struktur městských okrajů, moderní zástavby s monumenty průmyslových a inženýrských objektů, polointeriérů ulic a pasáží s tříští reflexů skla a leštěných kovů a konečně intimních prostorů lidských příbytků a dílen naplněných stroji a přístroji, aby prakticky ověřovali výsledky společných úvah o zdrojích nové poezie. Tak objevili pro umění (nejen naše) a to celou dosud opomíjenou tématickou oblast a zahájili dodnes neukončený proces v němž do umění vstupuje naše doba.
1. | Karel Souček (1915–1982) | Kadeřnice | olej, plátno | 104 ´ 90 cm | 1944 | 2. | Karel Souček (1915–1982) | U kadeřníka | barevný linořez, papír | 330 ´ 567 mm | 1943 | 3. | Karel Souček (1915–1982) | Automat | barevný lept, papír | 156 ´ 249 mm | 1943 | 4. | Karel Souček (1915–1982) | Ulice v dešti | lept s akvatintou, papír | 240 ´ 340 mm | 1943 | 5. | Kamil Lhoták (1912) | Planina se stroji | olej, plátno | 50,5 ´ 65 cm | | 6. | Kamil Lhoták (1912) | Balony | kresba tuší, papír | 165 ´ 290 mm | 1940 | 7. | Kamil Lhoták (1912) | Krajina s lahví | kolorovaná kresba tuší, papír | 210 ´ 325 mm | 1944 | 8. | Jan Smetana (1918) | U mostu na Štvanici | olej, sololit | 49,5 ´ 65 cm | (1942 ulice) | 9. | Jan Smetana (1918) | Městský motiv | akvarel, papír | 210 ´ 270 mm | 1945 | 10. | Jan Smetana (1918) | Nábřeží | kresba tuší, akvarel, papír | 222 ´ 297 mm | 1944 | 11. | František Gross (1909) | Libeň | akvarel, karton | 231 ´ 335 mm | 1942 | 12. | František Gross (1909) | Skleníky | kvaš, papír | 140 ´ 220 mm | 1943 | 13. | František Gross (1909) | Městský motiv | kolorovaná kresba tužkou, papír | 219 ´ 228 mm | 1944 | 14. | František Hudeček (1909) | Závory | kresba tužkou, papír | 255 ´ 366 mm | 1942 | 15. | František Hudeček (1909) | Ulice v noci | kresba tužkou, papír | 210 ´ 297 mm | 1944 | 16. | František Hudeček (1909) | Ulice s benzinovou pumpou | akvarel, lepenka | 205 ´ 335 mm | 1943 | 17. | František Hudeček (1909) | Noční chodec II | komb. technika, lepenka | 360 ´ 265 mm | 1943 | 18. | František Hudeček (1909) | Noční chodec X | dřevoryt, papír | 204 ´ 150 mm | 1945 | 19. | František Hudeček (1909) | Postava | lept, papír | 298 ´ 230 mm | 1945 | 20. | František Hudeček (1909) | Město | lept, papír | 24 ´ 173 mm | 1947 | Všechny exponáty jsou zapůjčeny ze sbírky Středočeské galerie v Praze. Výstavu uspořádala Rabasova galerie Okresního muzea a galerie v Rakovníku ve spolupráci se Středočeskou galerií v Praze. Výstavu a text katalogu připravil Václav Zoubek. Katalog vydalo Okresní muzeum a galerie v Rakovníku v nákladu 300 výtisků. Povolil OK StčKNV v Praze pod č. j. kult. 949/84 dne 31. 3. 1984. Vytiskly Tiskařské závody n. p., Praha provoz 64 Rakovník.
|