Rabasova galerie v RakovnÃku Národnà galerie v Praze Malá sÃò RG 19. kvìtna–konec èervna 1985 vernisáž 19. kvìtna 1985 v 10.00 h
| V profilu výtvarného dÃla Josefa Èapka se v urèitém èasovém obdobà výraznì prosuzuje i grafika. Zprvu jako volný grafický list, záhy i jako grafickou technikou provedená knižnà obálka a ilustrace, provázà Èapkovu malbu pøibližnì v létech 1913–1926. Prvnà Èapkovy grafické listy, nepoèÃtáme-li ojedinìlé tisky èasnìjšÃ, vycházejÃcà z názorové orientace Skupiny výtvarných umìlcù. Navazujà napøÃklad Bracquova a Picassova kubismu, chápaný však jen jako východisko osobitì utváøeného projevu. Èapkova malba a grafika spìje ve váleèných létech k úhrnnému zjednodušenà a expresivnÃmu vyhranìnà formy, naplnìné smyslem pro poesii všednÃho života a zároveò citlivostà k sociálnÃm problémùm doby a zvláštnà atmosféøe domácÃho prostøedÃ. Èapek tak pøedjÃmá nástup èeského umìnà po roce 1918, které øešilo tyto otázky v rùzných programových seskupenÃch, jako byla sociálnà skupina Umìlecké besedy a Devìtsil, nebo mladá generace grafikù ze Švabinského školy. Èapkovy grafiky, kromì nìkolika leptù a nevelkého poètu litografiÃ, jsou provedeny linoøezem. V nìm našel Èapek techniku, která svojà jednoduchostà a výraznostà nejlépe odpovÃdala jeho výtvarnému cÃtìnà a byla blÃzká otázkám obrazové výstavby, zejména vztahu objemu a svìtla. Linoryt v knižnà grafice pak splòoval i požadavky modernà funkènosti. Èapkova grafická tvorba narùstala ve váleèných letech poètem i významem. Vznikala paralelnì s malbou, jejÃmi námìty a komposiènÃmi øešenÃmi, ilustracemi se dotýkala umìlecky blÃzkých projevù literárnÃch. Pozornost jà vìnoval zejména S. K. Neumann. který už v r. 1910 zaøadil dva Èapkovy linoryty do svých Sešitù erotických a v r. 1915 umÃstil Èapkovu litografii jako frontispic své sbÃrky básnà Bohynì, svìtice, ženy. V létech 1918–19 pak poskytl ve svém èasopise Èerven mÃsto pro publikovánà grafik a kreseb nejen Èapkovi, ale i jeho druhùm ze skupiny TvrdošÃjnà – Špálovi, Hofmanovi e Zrzavému. V Èervnu uveøejòuje Èapek i své prvnà grafické ilustrace, doprovod k Apollinairovu Pásmu v pøekladu svého bratra Karla. Èapkovu grafickou tvorbu váleèných let, k nÞ patøà i øada Koupánà a varianty námìtu NámoønÃk s výrazným zjednodušenÃm a geometrizacà formy, dovršuje v r. 1918 vydánà Alba deseti grafických listù. Šest linoøezù a ètyøi litografie tu postihujà tehdejšà Èapkùv námìtový repertoár, sahajÃcà od expresÃvnÃho, sociálnì chápaného motivu ÂŽebráka a ÂŽebravých dìtà až k tiché intimitì Toilety a Chlapce se svÃtilnou. Nìkolik listù z následujÃcÃch let (Piják, ProsebnÃk a d.) poukazuje zesÃIenÃm sociáInì kritické noty na dobovou situaci. Po r. 1920 se Èapkova grafika soustøeïuje témìø jen na knihu. Poslednà grafickou ilustracà jsou linoryty k Apollinairovu KacÃøi a spol. z r. 1926. Èapek však dál navrhuje knižnà obálky, hlavnì pro nakladatelstvà Aventinum, a pokraèuje v ilustraci kreslené. Dvì barevné litografie dìtských her z r. 1935 jsou už jen ojedinìlou pracÃ, bližšà malbì a kresbì než grafice. Josef Èapek byl jako grafik samoukem. Nevytváøel technicky perfektnà sbìratelské listy ve smyslu ustálené pøedstavy. Grafika pro nìho byla experimentem, èasovì podmÃneným prostøedkem umìlecké výpovìdi, který se uzavøel jakmile pøestal být aktuálnÃ. Dokladem tvùrèà svobody, ale i pocitu obèanské sounáležitosti, s nÞ volil své výrazové prostøedky, je karikaturnà kresba druhé poloviny tøicátých let. V dobì fašistického ohroženà se Èapek vzdaluje námìtovým okruhu dìtských motivù a publikuje cyklus burcujÃcÃch karikatur Diktátorské boty. Jeho dÃlo se uzavÃrá poèetným souborem kreseb a obrazù – cyklusy Oheò a Touha, umìlecky silným gestem protestu proti váleènému násilÃ.
Jana Wittlichová Literatura (o grafice – výbìr): Èapek K., Úvod Alba desti grafických listù Josefa Èapka (Praha, Veraikon 1918) KotalÃk J., Knižnà obálky Josefa Èapka. V knize Josef Èapek a kniha (NSÈVU, 1959) SlavÃk J., Grafika Josefa Èapka (èas. Umìnà 1977/1) Katalog výstavy „Josef Èapek“, Národnà galerie 1979 (J. KotalÃk, J. SlavÃk, J. OpelÃk) ÂŽivotopisná data: 23. 3. 1887 narozen v Malých SvatoòovicÃch; 1901–03 odborná škola tkalcovská ve VrchlabÃ; 1904–10 Umìleckoprùmyslová škola v Praze; 1910–11 pobyt v PaøÞi a krátce ve Španìlsku; prvnà závažnìjšà malby; 1911–12 èlen Skupiny výtvarných umìlcù, redaktor jejÃho èasopisu Umìlecký mìsÃènÃk; 1912–14 èlen SVU Mánes; 1916 prvnà kniha bratøà Èapkù Záøivé hlubiny a jiné prózy; 1917–39 novináø a kreslÃø v NárodnÃch listech (do 1921) a Lidových novinách; 1917 prvnà samostatná kniha Lelio; 1918–21 èlen skupiny TvrdošÃjnÃ; 1920–21 prvnà jevištnà návrhy (R. U. R.); 1923–27 obdobà pøevážnì sociálnà malby; od 1929 èlen Umìlecké besedy, pøispÃvá do jejÃho èasopisu ÂŽivot; 1928–32 obdobà námìtù z èeského venkova; 1934 úèast na Mezinárodnà výstavì karikatur v Praze; 1937–39 obdobà politické karikatury a cyklù Oheò a Touha; 1939–1945 internace v koncentraènÃch táborech; zemøel v dubnu 1945 v Bergen–Belsenu; 1945 v èervenci výstava in memoriam v Umìlecké besedì v Praze
1. | | DÃvèà torzo | linoøez | 120 ´ 69 mm | 1916 | 2. | | NámoønÃk | linoøez | 161 ´ 77 mm | 1916 | 3. | | Koupánà | linoøez | 95 ´ 100 mm | 1916–17 | 4. | | Prodavaè kohoutkù | linoøez | 212 ´ 142 mm | 1917 | 5. | | Dìti pod lampou | linoøez | 166 ´ 144 mm | | 6. | | Podoba z biografu | linoøez | 254 ´ 165 mm | | 7. | | ÂŽebravé dìti | linoøez | 246 ´ 165 mm | | 8. | | ÂŽebrák | linoøez | 227 ´ 180 mm | | 9. | | Toileta | litografie | 245 ´ 190 mm | | 10. | | Pøed zrcadlem | litografie | 245 ´ 179 mm | | 11. | | Chlapec se svÃtilnou | litografie | 250 ´ 177 mm | | 12. | | Chudá žena | litografie | 242 ´ 187 mm | | 13. | | ProsebnÃk | linoøez | 280 ´ 132 mm | 1919 | 14. | | ÂŽebraèka | linoøez | 280 ´ 105 mm | 1918 | 15. | | Ilustrace: G. Apollinaire, Pásmo | linoøez | 110 ´ 60 mm | 1917 | 16. | | Ilustrace: G. Apollinaire, Pásmo | linoøez | 110 ´ 60 mm | 1919 | 17. | | Ilustrace: G. Apollinaire, Pásmo | linoøez | 110 ´ 60 mm | 1919 | 18. | | ÂŽebrák | linoøez | 244 ´ 132 mm | 1919 | 19. | | Harmonikáø | linoøez | 172 ´ 100 mm | 1919 | 20. | | Ilustrace: F. Jammes, Román zajÃcùv | linoøez | 90 ´ 70 mm | 1920 | 21. | | Ilustrace: F. Jammes, Román zajÃcùv | linoøez | 90 ´ 70 mm | 1920 | 22. | | Frontispis: S. K. Neumann „Sen o zástupu zoufajÃcÃch“ | linoøez | 164 ´ 145 mm | 1921 | 23. | | Ilustrace: B. Reynek, Rybà šupiny | linoøez | 140 ´ 100 mm | 1922 | 24. | | Ilustrace: B. Reynek, Rybà šupiny | linoøez | 140 ´ 100 mm | 1922 | 25. | | Piják | linoøez | 210 ´ 172 mm | 1924 | è. 5–12 z Alba deseti grafických listù, Praha, Veraikon 1918 Všechny exponáty zapùjèila Národnà galerie v Praze. Výstavu uspoøádala Rabasova galerie v RakovnÃku ve spolupráci s Národnà galerià v Praze. Katalog vydalo Okresnà muzeum a galerie v RakovnÃku v nákladu 300 výtiskù. Text katalogu napsala Jana Wittlichová. – Povolil SKNV v Praze pod è. j. kult. 911/85 0320004585 – Vytiskly Tiskaøské závody n. p. Praha, provoz 64, RakovnÃk – 7400 85
|