Rabasova galerie v Rakovníku Vojenské muzeum Vojensko historického ústavu v Praze Malá síò RG 14. èervencepoèátek záøí 1985 vernisá 14. èervence 1985 v 10.00 h
|
zemì, v ní bylo dáno slovanství se uchovat v krystalické èistotì, e bylo moné z nìho po celý vìk i nám Èechùm nabírat jako z pohádkové køiálové schránky ivé vody a osvìovat jí vlastní okoralou výspu nejzápadnìjích Slovanù, omývanou a bièovanou ze tøí stran vlnami cizího moøe, kde nae zem, jazyk ná a nae mravy déle ne tisíciletí odolávaly a kde nemohly získávat v tìch nárazech, záplavách a v tom míení na pùvabu ani na èistotì. Co by se bylo stalo, kdyby Josef Mánes nás nebyl v historické chvíli naeho probuzení poslovanil svým objevem støíbrného pramene lidové due slovenské a nevnukl svému áku Mikolái Ali a nám vem pøedstavu naí dávné minulosti. Jak by se byl dál utváøel ná charakter, kdyby z logiky vìcí muova vlasteneckého postoje se nebyla octla Boena Nìmcová na Slovensku, aby tu v chýích pod horami nala ráj vlastního srdce a neroubovala a nelechtila jej v íø i dál v úhor noviny naeho ivota, neprobouzela v naem vìdomí a podvìdomí v pøíbuzenství citù ony nejèistí a nejsladí odstíny vlastností, je národ ná èinily druhdy slavným, zpìvným, bojovným, spravedlivým národem slovanským a je platnì urèily nae historické místo v srdci Evropy. Zatím co Alois Jirásek hledá na Slovensku zbytky Tábora, stává se prvním malíøem slovenské zemì a v øadì nezapomenutelných postav tvùrcem a spolu s Alem spolutvùrcem slovenského dìjinného typu. Je to Jirásek a s ním Ale a po nich Jiránek, kteøí tu z vrozeného malíøského smyslu objevitelsky naráí na látky obìma kmenùm dávno spoleèné, dochované na Slovensku v nedotèené pøírodnosti ve ví své svìesti, jadrnosti a poctivosti hmotných výtvorù i duchovních projevù prostøedí. Jsou to látky domova, kadodenního podivuhodnì oduevnìlého ivota rolnického a pasteveckého lidu, je vytváøely a urèovaly po dlouhá staletí formy jeho národního bytí, sám nejvlastnìjí pojem domova, v nìm ve, co k ivotu bylo tøeba, chléb, odìv, náèiní, zdroj, dùm, strop nad hlavou, hlinìný støep, obuv i postroj na jízdné èi tané zvíøe, vecko se rodilo s písní domova, pohádkou, bájí èi baladou a bylo opracováno a formováno vlastníma rukama, vlastním nadáním a tvoøivým taktem k vlastní podobì kulturního, zpìvného, stateèného a zároveò spravedlivého, pohostinného lidu i k podobì zemì, z ní vecko vyrùstalo.
1. | | Pohøeb | tempera, lepenka | 65 84 cm | | 2. | | Oèová na Slovensku | tempera, olej, pøeklika | 68 98 cm | | 3. | | Slovenská krajina | olej, tempera, plátno | 78 104 cm | | 4. | | Píla | tempera, plátno | 75 95,5 cm | | 5. | | Tisovec | tempera, lepenka | 74 93 cm | | 6. | | Údolí Rimavy | tempera, lepenka | 51,5 73,5 cm | | 7. | | Nízké Tatry od Hronu | olej, tempera, plátno | 54,5 82 cm | | 8. | | Pohled od Lopej k Tatrám | tempera, lepenka | 75 101 cm | | 9. | | Muráò | tempera, lepenka | 47,5 61 cm | | 10. | | Náves v Ponikách | tempera, lepenka | 65 92 cm | | 11. | | Hamr v Tisovci | tempera, lepenka | 46,5 62,5 cm | | 12. | | Údolí horské dráhy PolchováTisovec | akvarel, papír | 24 31,5 cm | | 13. | | Tisovec | akvarel, papír | 28 39 cm | | 14. | | Oèová v zimì | tempera, lepenka | 78 99 cm | | 15. | | Ponická krajina | tempera, lepenka | 73 98 cm | | 16. | | Pohled od Lopej k Tatrám | olej, tempera, lepenka | 74 93 cm | | 17. | | Tisovec od jihu | tempera, papír | 70 98 cm | | 18. | | Poniky | tempera, olej, lepenka | 71 100 cm | | 19. | | Studie krajiny | tempera, papír | 49 71 cm | | 20. | | Predajná | akvarel, papír | 39 28 cm | | Vechna díla vznikla v roce 1919 Vechny exponáty jsou zapùjèeny z majetku Vojenského muzea v Praze Výstavu uspoøádala Rabasova galerie v Rakovníku ve spolupráci s Vojenským muzeem v Praze. Katalog vydalo Okresní muzeum a galerie v Rakovníku v nákladu 300 výtiskù. V katalogu byl pouit výòatek ze stati Václava Rabase Chvála svìta Martina Benky poprvé uveøejnìné v èas. Nový ivot, Praha 1954, è. 3, str. 269270. Povolil SKNV v Praze pod è. o320009185 Vytiskly Tiskaøské závody, n. p. Praha, provoz 64 Rakovník
|