|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rabasova galerie v Rakovníku Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích Malá síň RG 26. ledna–počátek května 1986 (dvě části) vernisáž 26. ledna 1986 v 11.00 h na slavnostním zahájení promluví PhDr. Jiří Dolejš ![]() Václav Rabas – České středohoří, 1929 ![]() František Doležal – Pod Kamýkem, 1958 ![]() Václav Alois Šrůtek – Pod Řípem, 1970 ![]() Jan Kalous – Žižkův Kalich, 1971 | Jedinečná krása Českého středohoří, spočívající v nevyčerpatelné proměnlivosti krajinných panorámat, jednou dramaticky vzrušených, jindy zjemělých do melodických křivek krajiny máchovské, k sobě lákala malíře od samotných začátků probuzení romantického zájmu o krajinu a přírodu. Ve dvacátých letech 19. století maloval v krajině pod Milešovkou jeden z největších evropských romantiků Caspar David Friedrich, v krajině pod Hazmburkem získával nové podněty pro svou malbu Antonín Mánes, středohorské hrady Hazmburk, Kamýk, Střekov, Opárno, Skalku, Ostrý, Kalich a Vrabinec malovali němečtí i čeští malíři A. L. Richter, C. R. Croll, E. G. Doerell, Hugo Ullik, Alois Bubák, Josef Navrátil, středohorské motivy obdivovali J. W. Goethe, Richard Wagner, Alexander Humbolt atd. Do tváře krajiny, do 19. století utvářené především působením přírodních živlů, začal zvláště ve dvacátém století zasahovat člověk. V údolích a rovinách mezi vznosně vyklenutými kopci vznikly lány úrodných polí, sady, vinice. Malířské objevováni krajiny po osvobození a odsunu německé části obyvatelstva z pohraničního území začal Emil Filla (1882–1953) jenž na Středohoří a Říp vzpomínal jako na symboly milované vlasti v letech nejtěžšího strádání v nacistickém koncentračním táboře Buchenwaldu. Od roku 1947 do své smrti namaloval pozoruhodný cyklus středohorských obrazů, jimiž poměřujeme všechny následující pokusy o malířské ztvárnění středohorské krajiny. Z Fillových následovníků se usadil přímo v srdci Středohoří v Třebenicích, zasloužilý umělec František Hora (1913). Hora vytvořil ve svém díle skvělý doklad pro tvrzení, že skutečně tvůrčímu a přemýšlivému malíři nehrozí, jestliže žije mimo velká kulturní centra žádný provincialismus. Hora, poučený dokonale na světovém umění vytvořil vlastní malířský styl, s charakteristickou barevnou stupnicí i způsobem tvarového zjednodušování, v němž se projevuje někdejší zaujetí kubistickou zkratkou. Mezi nejcharakterističtější útvary Středohoří patří Říp. Po Josefu Mánesovi a Juliu Mařákovi jej malovali ve dvacátém století desítky umělců. Nejčastěji Antonín a Jan Kalousovi (1884–1960 a 1920–1975) oba usedlí v Roudnici. Antonín, jehož projev byl spíše kresebného typu, je řazen do krajinářské linie Vojtěcha Sedláčka, Jan, jehož díla se vyznačují přednesovou velkorysostí a expresivním rukopisem nezapíral své poučení u Jana Baucha. Po celý život se věnoval Středohoří jako jednomu ze svých ústředních témat zasloužilý umělec V. A. Šrůtek (1912). Maloval tuto krajinu podobně jako Václav Rabas, s vědomým soustředěním na činnost člověka, přetvářejícího krajinu k svému obrazu. Národní umělec Václav Rabas, malíř každodenní tváře dělné krajiny v trojúhelníku mezi Rakovníkem, Žatcem a Louny také považoval ztvárnění Středohoří za uměleckou výzvu pro svůj talent. Maloval je koncem dvacátých let, kdy v jeho dile doznívaly ohlasy sociálního období, ovlivněn představou krajiny máchovské a vrátil se do lounského Středohoří i v letech po osvobození, vždy věrný svému programu oslavení krajiny dělné a tvořivé práce. Novoromantický krajinářský entuziasmus se objevil v tvorbě celé skupiny malířů, kadaňského Huberta Kizsy, ústeckého Dana Richtra, mostecké Mileny Pilné (1923). Z této skupiny je s ohledem na omezené prostory výstavní síně do výstavního souboru zařazena jen Milena Pilná. Do rodné Roudnice a odtud do Středohoří přijížděl malovat i se svými žáky Otakar Nejedlý (1883–1957). Pro malbu Přemysla Straky (1926) je příznačná tónina reflexivní meditace, Miroslav Matouš (1920) s Bohumilou Horáčkovou (1905) malují Středohoří s pochopením pro sumární panoramatické pohledy, v nichž nejlépe vynikají charakteristické půvaby této krajiny. Vedle dalších severočeských malířů přicházeli do zdejší krajiny malovat i umělci z jiných krajů, nejčastěji z Prahy a západních Čech. Do výstavního souboru byla zařazena díla národního umělce Lva Šimáka (1896), zasloužilých umělců Aleny Čermákové (1926) a Václava Haise (1905) i dalších autorů Františka Doležala (1910), Jindřicha Helekala (1916) a Karla Zavadila (1946). V souboru jsou zastoupeni umělci různých generací, jejichž proměněný životní pocit i odlišná umělecká zkušenost se promítají do odlišných kompozičních řešení, barevné skladby, míry uměleckého zobecnění krajiny. Ve svém celku pak dokládaji různorodost tvůrčích přístupů, rozvíjených uvnitř základního realistického proudu současné krajinomalby. PhDr. Jiří Dolejš I. díl
II. díl
Výstavu uspořádala Rabasova galerie v Rakovníku ve spoluprácí se Severočeskou galerií výtvarného umění v Litoměřicích. Výstavu připravil a text katalogu napsal PhDr. Jiří Dolejš. Katalog vydalo Okresní muzeum a galerie v Rakovníku v nákladu 300 výtisků. Povolil SKNV v Praze pod čj. o 320016685. Vytiskly Tiskařské závody n. p. Praha, provoz 64, Rakovník – 8598 86 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |