Rabasova galerie v Rakovníku Malá síò RG 19. èervence20. záøí 1987
pøipraveno z fondù Západoèeské galerie v Plzni, Galerie Benedikta Rejta v Lounech a sbírky grafiky Rabasovy galerie
| Kdybyste navtívil krajinu u Rakovníka a zael do údolí, kde ije svùj tichý ivot ves Kruovice, jistì by se Vám zalíbilo na tom kousku zemì, na tìch tøech ètvereèních kilometrech, ohranièených na jedné stranì podbánskými vrky s velikými ovocnými zahradami a sousedící na stranì druhé s okrajem velikých lesù køivoklátských. Uprostøed polí a luk klidnì oddychuje ves, opodál øada olí a topolù shlíí se v malém rybníèku a to by bylo tak vecko. Kdyby sem zavítal malíø, jen krásu a rozmanitost hledá v malebných motivech, byl by s touto krajinou po tøech, ètyøech obrázcích hotov. A to je krajina, ve které VÁCLAV RABAS pracuje ji desátý rok na svém díle. Je to krajina, kterou zná od narození a které zùstane vìrný a do smrti. Nebo malovati mùeme jen to, co dobøe známe. Ji desátý rok (po svém návratu z praských studií) vyposlouchává Václav Rabas pokojný rytmus svého rodného kraje a dává mu zaznívati ve svých plátnech. Vizte tu øadu malých akvarelù, kreseb a skic, to jsou první kroky malíøovy; první kroky k tomu, aby se malíøsky zmocnil svého kraje. Dvacetkrát pøepisuje tu neb onu linii obzoru, kopce, stromu, stokrát nasazuje barvu, která má vyznaèovati ornici, trávu èi støechy. Mùe se øici, e zná svùj kraj ji z pamìti, ale on znovu usazuje se a tentokráte s vìtími plátny pøed tìmi kopci, chalupami, rybníèkem i v tìpném sadì; ale pøináí si ji svoji pøedstavu krajiny s sebou; mono øíci, e tváøí v tváø pøed motivem zaznamenává na plátno výsledek svých starých studií a pozorování; on dobøe ví, e pøedjaøí je èas zoraných polí, a v kvìtnu, kdy kvetou, a po sv. Václavì, kdy vydávají plody, jsou tìpy ve svém nejsliènìjím hávu. Ve má svùj èas, aby se jevilo takovým, jakým jest. Kruovický kraj jest nejvíce svùj v tichém podveèeru, a to jest doba návratu z práce, chvíle nastávajícího klidu a tichého rozjímání. A jako tiché rozjímání pùsobí na nás obrazy Rabasovy, tolik jest v nich podstaty kraje, jej zobrazují; jako rozjímání, do nìho zaznívá zpìv dívek, vracejících se z pole; zpìv, jen nám pøipamatovává pøítomnost lidských duí, je touí a je touhu vzbuzují. Èlovìk, kruovický èlovìk, vrostlý do domácí pùdy jako ty tìpy, souèást kraje, jeho spolutvùrce, hospodáø a koruna jeho tvorstva, zalidnil posléze Rabasovy krajiny. Vidíte ho, jak pracuje na poli, jak se koupá a jak odpoèivá. Vidíte, jak v mírnou pohodu kvetoucího jara zapadá modø dvou vytáhlých holèic; jak tatá modø v malíøské obmìnì vyjadøuje jeden z tónù dumného akordu veèera; posléze pozorujete, e lidské radosti a alosti nalézají dojímavého ohlasu v jasném èi truchlivém vzhledu krajiny. Pohleïte na tuto dívku v pøedjarní krajinì; jest to mládí se vím smutkem nejistoty svých pøedtuch; a tu opìt jiná dívka, pøedelé tak podobná a pøece tak nepodobná, nebo jest ranní, jásavou písní díkù za to, e bùh nám dal mládí a tíhlý vzrùst. V tìchto obrazech je èlovìk hlavním a jediným obsahem, jedinou náplní, hlavní melodií; krajina jest tu jen doprovodem. ivot jest neustálé umírání a neustálé rození. Jako Duch ivota stále se obrozujícího, jako zosobnìná vìèná nadìje kráèí Rabasova Rozsévaèka krajinou. Zde stanul malíø nejvýe; dopracoval se Symbolu; symbolu, jen vykroèil za hranice domácí pùdy, za hranice hmoty, aby il v oblastech vyích, v oblastech duchových.
Vlastimil Rada Z katalogu výstavy Václava Rabase, kterou uspoøádal studentský spolek Rokycan s VO Umìlecké besedy v gymnazijní kapli v Rokycanech ve dnech od 7. do 21. srpna 1921
Výstava je instalována jako vstupní èást stálé expozice galerie
1. | | Ovocný sad | ol., lep. | 74 100 cm | 1913, GBR | 2. | | Kruovice v zimì | temp., pap. | 38,5 50 cm | 1917, GBR | 3. | | Kruovická kopanina | temp., pl. | 105 120 cm | 1918, ZG | 4. | | Lesní tùò | olej, plátno | 103 125 cm | 1919, GBR | 5. | | Polní práce | temp., lep. | 72 96 cm | 1921, ZG | 6. | | Vrch Chejnov | ol., pl. | 70 82 cm | (1921), GBR | 7. | | Tøetí tøídou z Kladna | ol., pl. | 99,5 79,5 cm | 1923, ZG | 8. | | Podbánsko | ol., pl. | 143 107 cm | 1925, ZG | 9. | | Veèerní motiv | ol., pl. | 45 51 cm | 1925, ZG | 10. | | Krajina | akvatinta | 135 175 mm | 1911 | 11. | | Mìsíèní noc | akvatinta | 155 244 mm | 1911 | 12. | | Malíø Josef Vokálek | mezitinta | 77 56 mm | (1911) | 13. | | Rozsévaèka, II. stádium | suchá jehla | 250 170 mm | 1918 | 14. | | nì I. | døevoryt | 175 137 mm | 1920 | 15. | | Dìvèe v átku | døevoryt | 310 230 mm | (1921) | 16. | | Øezání vrb | døevoryt | 140 92 mm | (1922) | 17. | | nì | døevoryt | 185 210 mm | 1922 | 18. | | Rozsévaèka (cyklus Matce) | døevoryt | 380 298 mm | 1922 | 19. | | Ve svém království (cyklus Matce) | døevoryt | 300 380 mm | 1922 | 20. | | Dvojí bøímì (cyklus Matce) | døevoryt | 300 377 mm | 1923 | 21. | | Na sklonku dní (cyklus Matce) | døevoryt | 380 300 mm | 1923 | 22. | | Boena Nìmcová (cyklus Èeské hlavy) | døevoryt | 380 300 mm | 1923 | 23. | | Bedøich Smetana (cyklus Èeské hlavy) | døevoryt | 380 300 mm | 1923 | 24. | | Cikánka (cyklus Èeské hlavy) | døevoryt | 139 200 mm | (1925) | GBR Galerie Benedikta Rejta u Lounech ZG Západoèeská galerie v Plzni Katalog vydalo Okresní muzeum a galérie v Rakovníku v nákladu 200 výtiskù Autor textu Vlastimil Rada. Povoleno SKNV Praha o320009288 Tisk Tiskaøské závody n. p., provoz 64 Rakovník TZ 64 11168 87
|