Bojiště ve Francii | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rabasova galerie v Rakovníku Malá síň RG 6. března–24. dubna 1988 vernisáž 6. března 1988 v 10.00 h O. Nejedlý – Vouziers – cesta z města směrem k Chestres V. Beneš – Chatancourt – V pozadí Bois de Cumieres V. Beneš – Belloy en Santerre – jabloňová alej | Vystavený soubor obrazů z tvorby Vincence Beneše a Otakara Nejedlého je skromným výběrem z početného cyklu monumentálních pláten „Francouzská bojiště“ z majetku Vojenského muzea v Praze. Díla vznikla v roce 1919 na základě objednávky ministerstva národní obrany, jež chtělo pro nové budované muzeum tehdejšího Památníku osvobození shromáždit kolekci obrazů ze všech míst, kde bojovali čs. vojáci v období první světové války. Na jaře roku 1919 odjeli proto oba malíři společně do Francie, aby zde poprvé na vlastní oči uviděli krajinu, v níž se odehrávala krutá válečná střetnutí za použití nejnovější dobové vojenské techniky, včetně chemických zbraní. Pro oba malíře, nevojáky, bylo putování válkou zničenou Francií otřesným zážitkem. Své úvahy, názory a myšlenky o lidském konání v období války shrnul Otakar Nejedlý v drobné, poutavě vyprávěné knížce „Malířovy dojmy z francouzského bojiště“, vydané v roce 1921 nakladatelem Františkem Borovým. Ve vystaveném cyklu můžeme chronologicky sledovat jejich putování, vyjádřené obrazy vzniklými koncem května na bojištích u Prunay a Tahure. V červnu a červenci u Vouziersu, Belloy en Santerre, Arrasu a Souchesu. V srpnu jejich neveselá cesta skončila v Alsasku, kde zachytili ještě okolí bojů u Michelbachu. Prohlížíme-li vystavené práce obou malířů, jež pojilo dávno před odjezdem do Francie tvůrčí přátelství, vidíme že jsou si velmi podobni v přístupu k zobrazované skutečnosti. Oba se soustřeďují pouze na krajinu a zcela pomíjejí zničenou vojenskou techniku, která se v hojném počtu i s municí ještě povalovala jako nepotřebná na všech bojištích. Oba mají i shodný přístup ke kompozici výstavby obrazů, k barevnosti a k malířskému přednesu. Citlivě reagují na tísnivou náladu která vyvěrá z pohledů na válečnou zkázu, ze zákopů, ostnatých zátarasů, ohořelých a polámaných stromů a trosek domů, i křížů, roztroušených v nespočetném množství po všech bojištích. Stísněné pocity ještě umocňují efektem působení denního světla, zápasícího s mračny plujícími nad zpustošenou krajinou. Oba vyjadřují ponuré nálady pomocí různých odstínů hnědí, šedí a modří. Zatímco zelenou barvou symbolizují naději, že příroda přece jen brzy napře svou životodárnou sílu a zakryje důsledky válečné zkázy a napraví škody způsobené jí lidmi. Obrazy Vincence Beneše a Otakara Nejedlého z francouzských bojišť jsou založeny na bezprostřednosti smyslového a citového prožitku, na pronikavém vidění důsledků války pro člověka i přírodu a proto i dnes jsou varováním před rozpoutáním nového válečného konfliktu, který by znamenal při současné vyspělé válečné technice a ničivých jaderných zbraních konec života na celé zeměkouli. Dagmar Finková, CSc.
Výstavu uspořádala Rabasova gelérie v Rakovníku ve spolupráci s Vojenským muzeem v Praze. Katalog vydalo Okresní muzeum a galerie v Rakovníku. Autorka textu Dagmar Finková, CSc. Povoleno SKNV Praha pod. č. o 320000188. Náklad 200 kusů. Vytiskly Tiskařské závody n. p. Praha provoz 65 Beroun. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||