Bojitì ve Francii | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rabasova galerie v Rakovníku Malá síò RG 6. bøezna24. dubna 1988 vernisá 6. bøezna 1988 v 10.00 h O. Nejedlý Vouziers cesta z mìsta smìrem k Chestres V. Bene Chatancourt V pozadí Bois de Cumieres V. Bene Belloy en Santerre jabloòová alej | Vystavený soubor obrazù z tvorby Vincence Benee a Otakara Nejedlého je skromným výbìrem z poèetného cyklu monumentálních pláten Francouzská bojitì z majetku Vojenského muzea v Praze. Díla vznikla v roce 1919 na základì objednávky ministerstva národní obrany, je chtìlo pro nové budované muzeum tehdejího Památníku osvobození shromádit kolekci obrazù ze vech míst, kde bojovali ès. vojáci v období první svìtové války. Na jaøe roku 1919 odjeli proto oba malíøi spoleènì do Francie, aby zde poprvé na vlastní oèi uvidìli krajinu, v ní se odehrávala krutá váleèná støetnutí za pouití nejnovìjí dobové vojenské techniky, vèetnì chemických zbraní. Pro oba malíøe, nevojáky, bylo putování válkou znièenou Francií otøesným záitkem. Své úvahy, názory a mylenky o lidském konání v období války shrnul Otakar Nejedlý v drobné, poutavì vyprávìné kníce Malíøovy dojmy z francouzského bojitì, vydané v roce 1921 nakladatelem Frantikem Borovým. Ve vystaveném cyklu mùeme chronologicky sledovat jejich putování, vyjádøené obrazy vzniklými koncem kvìtna na bojitích u Prunay a Tahure. V èervnu a èervenci u Vouziersu, Belloy en Santerre, Arrasu a Souchesu. V srpnu jejich neveselá cesta skonèila v Alsasku, kde zachytili jetì okolí bojù u Michelbachu. Prohlííme-li vystavené práce obou malíøù, je pojilo dávno pøed odjezdem do Francie tvùrèí pøátelství, vidíme e jsou si velmi podobni v pøístupu k zobrazované skuteènosti. Oba se soustøeïují pouze na krajinu a zcela pomíjejí znièenou vojenskou techniku, která se v hojném poètu i s municí jetì povalovala jako nepotøebná na vech bojitích. Oba mají i shodný pøístup ke kompozici výstavby obrazù, k barevnosti a k malíøskému pøednesu. Citlivì reagují na tísnivou náladu která vyvìrá z pohledù na váleènou zkázu, ze zákopù, ostnatých zátarasù, ohoøelých a polámaných stromù a trosek domù, i køíù, roztrouených v nespoèetném mnoství po vech bojitích. Stísnìné pocity jetì umocòují efektem pùsobení denního svìtla, zápasícího s mraèny plujícími nad zpustoenou krajinou. Oba vyjadøují ponuré nálady pomocí rùzných odstínù hnìdí, edí a modøí. Zatímco zelenou barvou symbolizují nadìji, e pøíroda pøece jen brzy napøe svou ivotodárnou sílu a zakryje dùsledky váleèné zkázy a napraví kody zpùsobené jí lidmi. Obrazy Vincence Benee a Otakara Nejedlého z francouzských boji jsou zaloeny na bezprostøednosti smyslového a citového proitku, na pronikavém vidìní dùsledkù války pro èlovìka i pøírodu a proto i dnes jsou varováním pøed rozpoutáním nového váleèného konfliktu, který by znamenal pøi souèasné vyspìlé váleèné technice a nièivých jaderných zbraních konec ivota na celé zemìkouli. Dagmar Finková, CSc.
Výstavu uspoøádala Rabasova gelérie v Rakovníku ve spolupráci s Vojenským muzeem v Praze. Katalog vydalo Okresní muzeum a galerie v Rakovníku. Autorka textu Dagmar Finková, CSc. Povoleno SKNV Praha pod. è. o 320000188. Náklad 200 kusù. Vytiskly Tiskaøské závody n. p. Praha provoz 65 Beroun. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||