Rabasova galerie v RakovnÃku Malá sÃò RG 5. listopadu–prosinec 1989 vernisáž 5. listopadu 1989 v 10.00 h
| Èteme-li podpis „Josef Liesler“ pod obrazem, kresbou, grafickým listem nebo v tiráži knihy, je to vždy záruka vysoké kvality. Abychom dnes tohle mohli o umìlci tak prostì øÃci nebo napsat, muselo ubìhnout témìø šedesát let pilné a poctivé práce v ateliéru a grafické dÃlnì. Od pøÃrody dostal talent a pak bylo tøeba, aby se tahle vloha udržela a rozvinula, aby v Kadani našel svoji pùdu s èasopisy, ze kterých se dalo obkreslovat. Kadaòský pošmistr musel pøemluvit jeho otce, aby ho poslal na studie do Karlových Varù. Na karlovarském gymnáziu musel uèit profesor Alois Boháè, aby mu dal základy kresby. Musel se setkat se spolužákem Janem Rabasem, synem krušovického malÃøe Václava Rabase, a u nich doma poznat, jak se maluje. To už byl natolik silný vzor, aby zkusil malovat také. Pak už jen musel vystudovat „profesùru“ kreslenà na pražské technice, ale hlavnì musel být vnÃmavý k prostøedÃ, ve kterém dozrával, a výtvarné kultuøe, do které se právì chystal vstoupit. To všechno se událo do roku 1939. Najednou byl vystudovaný profesor kreslenà bez mÃsta a také už bez domova. Kadaò pøipadla øÚi. Zaèala válka. Dvacátého øÃjna toho roku zahájili v Praze u Topièe výstavu skupiny „Sedm v øÃjnu“. Byli to malÃøi: V. Hejna, J. Liesler, A. PaderlÃk, Z. Seydl, skláø V. Plátek, sochaø J. R. Michálek, fotograf J. Lukas – za rok ho vymìnil malÃø F. Jiroudek – teoretikem byl P. Kropáèek. Nemìli pøesnì definovaný program, spojoval je zájem o èlovìka, lidskou postavu kterou interpretovali v expresivnà nadsázce v alegorických a symbolickvch dìjÃch. Za tøi roky, když se skupina rozpadia, byl už èlenem SVU Mánes. Vyrovnával se dál se svìtem a dobou kolem sebe obrazy, kresbami a stále vÃc i grafickými listy i pøesto, že dostal pøÃležitost k pedagogické práci. Zùstal už natrvalo svobodným umìlcem. Podnikavì využÃval každou pøÃležitost k vystavovánà a zÃskal si již urèité uznánÃ. Hned po osvobozenà reprezentoval mladé èeské umìnà ve Francii s ostatnÃmi úèastnÃky výstavy jede do PaøÞe. To byla ještì lekce svìtového umìnÃ, nebylo to však nekritické pøejÃmánà cizÃch vzorù vÃc utrzovánà na nastoupené vlastnà cestì. V padesátých letech hodnì cestoval po Èechách a slovenském venkovì – studuje, sbÃrá motivy a intenzivnì ilustruje knihu za knihou, vytváøà grafické listy, z prostøedà divadla. Na konci padesátých a zaèátkem šedesátých let namaloval cyklus „Navzdory tobì, mé stoletÓ, v nìm se pokoušà shrnout dosavadnà zkušenosti, vyjádøit svùj postoj ke svìtu tématickou malbou. Znovu vystoupil s nìkterými umìlci ze skupiny „Sedm v øÃjnu“ ve „Skupinì 58“, která však byla ještì širšim sdruženÃm. Cestuje a vystavuje po Evropì. Vedle grafické práce a znovuobjevené malby pøibývá i známková tvorba. Od šedesátých let stoupá osobitost jeho projevu, sázà zcela na osobnà vidìnÃ, charakteristické kaleidoskopické øazenà motivù do drùzovitých útvarù øadÃcÃch reálné i fantazijnà prvky do nových souvislostà a významù. To už je „Liesler“ – ve stovkách obrazù a tisÃcÃch kreseb, grafik a ilustracÃ. Udivuje preciznostà podánÃ, bohatou, nevyèerpatelnou fantaziÃ, bystrým pozorovatelským talentem i hloubkou zamyšlenà nad životem, který žije s námi, se svými diváky. K výstavì grafikyÂ… Josef Liesler se narodil jako grafik, grafika snad nejvÃc odpovÃdá jeho naturelu a grafickým jazykem – èernou a bÃlou, ale také hýøivì pestrými tóny, ovšem graficky jednoznaènì posazenými, se nejpøirozonìji vyjadøuje. Udìlat linoøez nebo litografii, vymyslet je barevnì, to nenà jen tak, pøesto tisk má jednu výhodu; unese neuzavøené, neucelené, prostì dÃlèà øešenÃ. Mùže být tak trochu skicovitý, naznaèený. VýtvarnÃk si v nìm mùže jen tak pøemýšlet a zkoušet (tedy tvoøit). A tenhle zpùsob práce si myslÃm Lieslerovi vyhovuje, jednou nadsadà obsahovou stránku, jindy si vyøešà formálnà problém, a vypadá-li list dobøe, je dobrý. Nenà tu ten tlak závaznosti, jako když se maluje obraz, grafik se cÃtà svobodnìji, i když ho tuze svazuje technika – ostatnì grafické techniky Liesler zvládá virtuoznì. Z toho, co jsem napsal, by mohlo vyplývat, že grafiky Josefa Leislera nejsou plnohodnotné a rovnocenné ostatnÃmu dÃlu, ale to by byl omyl. Chtìl jsem naopak zdùraznit, že jimi reaguje aktuálnìji na vnìjšà podnìty, že jsou vÃce z prvnà ruky, prvnÃho nápadu, jsou èerstvìjšà a snad èistìji zrcadlà myšlenà a pocity svého autora. Kdo se chce k dÃlu Josefa Lieslera pøiblÞit, mìl by zaèÃt právì odtud, od grafiky.
Václav Zoubek Hlavnà životopisné údaje 19. záøà 1912 se narodil ve VidolicÃch u Kadanì 1918–1926 prošel základnÃmi školami v Kadani 1926–1934 studoval na èeském gymnáziu v Karlových Varech 1934–1939 studoval obor kreslenà na Vysoké škole architektury a pozemnÃho stavitelstvà ÈVUT v Praze 1939 vystoupil se skupinou „Sedm v øÃjnu“ 1942 byl pøijat za èlena SVU Mánes 1943 uèil na výtvarné škole Mánesa 1945–1949 uèil na ÈVUT po prof. O. BlažÃèkovi 1946 zúèastnil se výstavy Mladé èeskoslovenské umìnà v PaøÞi 1958 stal se èlenem „skupiny 58“ 1969 byl jmenován zasloužilým umìlcem 1975 dostal prvnà cenu v soutìži o nejkrásnìjšà známku svìta ÂŽije a pracuje v Praze. Uspoøádal témìø sedmdesát samostatných výstav a zúèastnil se vÃc než stovky spoleèných a skupinových výstav doma i v zahranièÃ. Ilustroval vÃc než sto knih a bibliofiliÃ. O jeho životì a dÃle pojednává dosud nejobsáhlejšà monografie, kterou sestavila S. Hlošková a vydal Odeon v edici Umìlecké profily, svazek 33, roku 1988 v Praze.
1. | | Kde se to ikony touláte? | barevná litografie | | | 2. | | Mìla ráda dravce | barevná litografie | | | 3. | | Atomová noc | barevná litografie | | | 4. | | Charles Baudelaire a jeho osudová láska | barevná litografie | | | 5. | | PaøÞský necuda o jeho suita | barevná litografie | | | 6. | | Benátské ženy | barevná litografie | | | 7. | | Opuštìný paøÞský výklad | barevná litografie | | | 8. | | Ve znamenà scorpionu | barevná litografie | | | 9. | | Svatebnà košile | barevná litografie | | | 10. | | Mám Dürera v psacÃm stroji | barevná litografie | | | 11. | | Nikdy nic nevymysleja, ale vždycky byla u toho | barevná litografie | | | 12. | | Dali archandìl prvnà kategorie | barevná litografie | | | 13. | | Sen o rybách | barevná litografie | | | 14. | | Vendetta alias Salome | barevná litografie | | | 15. | | Oživlé židle | barevná litografie | | | 16. | | VzpomÃnka na jihoèeský rybnÃk | barevná litografie | | | 17. | | Dali a Gala odplouvajà tam, kam odplouvajà ryby | barevná litografie | | | 18. | | Šok v Louvru | barevná litografie | | | 19. | | Menhiry našich dnù | barevná litografie | | | 20. | | Tajemstvà odlétlo | barevná litografie | | | 21. | | To všecko dìlá èas | barevná litografie | | | 22. | | Pocta Dürerovi | barevná litografie | | | 23. | | Den a noc | barevná litografie | | | 24. | | Když pádà èas | barevná litografie | | | Všechna dÃla jsou zapùjèena z majetku autora. Katatog vydalo Okresnà muzeum a galérie v RakovnÃku v nákladu 200 výtiskù. Autor textu Václav Zoubek, fotografià Jaroslav KrejèÃ. Tisk: Polygrafický prùmysl Praha, s. p., Tiskaøské závody, sdružený podnik, provoz 64 – RakovnÃk. Povoleno OK SKVN pod è. o320012489 ISBN 80-85 081-01-6.
|