Rabasova galerie RakovnÃk Výstavnà sÃnì RG 16. února–30. dubna 2006 vernisáž 16. února 2006 v 16.00 h
Poznej to, co je pøed tvýma oèima, a co je skryto, to ti bude odhaleno. Tomášovo evangelium Krize spoèÃvajà právì ve skuteènosti, že staré umÃrá a nové se nemùže narodit. V tomto mezidobà se objevujà morbidnà symptomy v nejrozmanitìjšà škále. Antonio Gramsci Základem malÃøova postupu byla objektivnost, jež nechtìla reprodukovat vidìné, nýbrž evokovat vidìné prostøednictvÃm jeho poetického úèinu. Pøedpokladem takového pojetà malÃøské tvorby jsou rozsáhlé zkušenosti, jež se opÃrajà nejen o to, co je umìlec schopen udìlat sám, nýbrž i o to, co vytvoøili døÃvìjšà malÃøi, kteøà probudili v adeptu tohoto umìnà nejhlubšà obdivný ohlas. Manet si to brzy uvìdomil a pøimìlo ho to, aby dìlal kopie v muzeÃch. Hledal pøi tomto kopÃrovánà prvky, jež by byly sto utváøet a obohacovat jeho vlastnà styl. Antonin Proust
| MalÃø Miroslav Hanák - letošnà šedesátnÃk, již vytvoøil pomìrnì rozsáhlé dÃlo, které se pøes rùzné vývojové peripetie vyznaèuje podivuhodnou stejnorodostÃ. Asi je to dáno jeho osobnÃm založenÃm, vyrovnanostÃ, stálostà a dostateèným sebevìdomÃm. ÂŽije ve skuteèném svìtì, ve skuteèném èase, ale umà i snÃt a o svých zážitcÃch vyprávìt. Pro tvorbu potøebuje smyslové podnìty. Nebojà se je po svém interpretovat. Poznal jsem ho v dobì, kdy opouštìl Souèkùv ateliér na pražské akademii, to ještì maloval pod jeho silným vlivem. Teï je zøejmé, že ale už byl hotovým malÃøem se svým okruhem témat, metodou tvorby a vyhranìným názorem. Koneènì bylo mu nìco po tøicÃtce a už mìl nìco za sebou. Souèkovo vedenà rozvinulo jeho koloristický talent. Školou požadovaná úhrnná forma mu však byla cizÃ, našel si analytiètìjšà postup jak odpozorované a svébytnì stylizované útržky reality komponovat do celkù, aby pùsobily pravdìpodobnì a pøesto byly jeho poetickou vizÃ. Bral si témata ze svého okolÃ, z rodinného života, maloval své pøátele, vìci z domácnosti, krajinu na severozápadnÃm okraji Prahy kolem Horomìøic, kam se už poèátkem sedmdesátých let nastìhoval. VypovÃdal o spoleèenských událostech, koncertech, kavárnách, hospùdkách. Z tìch obrazù vyzaøovalo hluboké zaujetà a cosi dùvìrného. V dalšÃm vývoji se dostal až do poloh, kdy podnìty z vidìné skuteènosti nahradil o prvky èerpané z vlastnà obrazotvornosti. V opouštìnà smyslových vstupù byl však nedùsledný, konverze se nepodaøila a to považuji za dobré. S rozšÃøenými výrazovými prostøedky se dnes vracà k projevu pro nìho pøÃznaènému a odpovÃdajÃcÃmu jeho umìleckému typu. Hanákova tvorba je osobitá a jaksi vnitønì pravdivá. TÃm pøikládá svùj kamÃnek výrazného odstÃnu do pøepestré mozaiky souèasné vizuálnà kultury. V. Zoubek Miroslav Hanák Biografie Narodil se v KrasÃkovì na Moravì 1. 5. 1946. Studoval v letech 1964 - 1968 na Pedagogické fakultì Palackého univerzity v Olomouci a v letech 1973 - 1978 na Akademii výtvarných umìnà v Praze, absolvoval v ateliéru prof. Karla Souèka. Bìhem studia vytváøel imaginativnà pastely a grafiky (v Olomouci) a v Praze cyklus lesnÃch interiérù. Roku 1981 realizoval dekorativnà výplò okna v KulturnÃm domì na DobøÚi (pÃskované sklo), roku 1983 se zúèastnil mezinárodnÃho plenéru v Postupimi (NDR) a stal se èlenem Svazu èeských výtvarných umìlcù. Od roku 1985 do r. 1988 pracoval jako øeditel Støedoèeské galerie v Praze. Roku 1987 realizoval cyklus panoramatických obrazù do spoøitelny (SBÈS) v Mladé Boleslavi. V letech 1988 a 1989 se zúèastnil mezinárodnÃho veletrhu v Basileji. Realizoval výzdobu poboèek Komerènà banky na Pohoøelci a na Mùstku v Praze (1995). Od roku 1996 je èlenem Sdruženà pražských malÃøù. V letech 2002 a 2003 zdobil interiér vily v Bedfordshire v Anglii a r. 2005 evangelického kostela ve ZlÃnì.
Samostatné výstavy: 1979 Pøerov, Galerie ÈFVU 1981 Praha, Galerie Letná 1983 MìlnÃk, Galerie ve vìži 1984 RakovnÃk, Okresnà muzeum a galerie 1986 Praha, Galerie Platýz 1990 Bratislava, Galerie ÈFVU 1990 Ratingen (D), Haarmann Galeriey 1990 Slušovice, Výstavnà sÃò DAK 1995 Praha, Galerie Platýz 1996 Praha, Galerie Øásnovka 1997 Praha, poboèka Komerènà banky SmÃchov 1998 Praha, Èeská televize 1998 Praha, Galerie Øásnovka 1999 Praha, Questenberský palác 2005 Praha, výstavnà sÃò Støedoèeské energetiky Kolektivnà výstavy 1978 Praha, Galerie u Øeèických 1979 Praha, Mánes, Výtvarnà umìlci dìtem 1983 Postupim 1983 Varšava, Ès. kulturnà støedisko 1984 Praha, Støedoèeská galerie 1984 RakovnÃk, Pøátelé 1984 Beroun 1984 PøÃbram 1984 Praha, Galerie V. Špály 1985 Litomìøice, Severoèeská galerie 1986 RakovnÃk 1988 Frankfurt nad Mohanem 1991 Basilej 1996 Isetan, Jokohama, Okajama 2000 Litomìøice, Salon 2002 Litomìøice, Salon 2004 RakovnÃk, Pøátelé 2005 Praha, Nová sÃò, výstava JVU Recenze a èlánky v periodikách Svoboda, 13. 3. 1979, MalÃøovy prosté motivy, Pavel Štìpánek Tvorba, 28. 10. 1981, - , J. M. Boháè Signál, è. 2, 1986, O zamalovaném jablku, Jiøà Tibitanzl Výtvarná kultura, è. 3, 1987, MalÃø Miroslav Hanák, Vìra Soukupová Katalogy Neuveden, Kunst aus Freundesland, Potsdam, 1983 B. Jiráèková, Mladà støedoèeštà výtvarnÃci, Praha, 1984 V. Soukupová, B. Jiráèková, Miroslav Hanák obrazy, Josef Vajce sochy, Praha, 1987 Pavel Štìpánek, Èeský portrét 1877 - 1987, Støedoèeská galerie Praha, 1987 D. Sedláèek, Elžbieta Grosseová keramika, Miroslav Hanák obrazy, Slušovice, 1990 V. Soukupová, Miroslav Hanák Bilder, Ratingen, 1990
|