| ||||||
Výstavnà sÃò na radnici 7. záøÖ10. øÃjna 2006 vernisáž 7. záøà 2006 v 16.00 h Pavel Nejman: Milenci na pláži Petr Nejman: Zimnà noc Petr Nejman: Bohouš Petr Nejman: Bohouš Pavel Nejman: Kus ledu Pavel Nejman: Rampouchy Petr Nejman: ZpÃvá Josef Fousek Petr Nejman: ZpÃvá Josef Fousek Pavel Nejman: Zimnà cesta Pavel Nejman: Nákup Pavel Nejman: Karlùv most Petr Nejman: Na výstavì | Petr a Pavel Nejmanovi (1941) jsou dvojèata. Petr je sice o pìt minut staršÃ, ale Pavel s dobrým kilem navÃc prý zase tlaèil brášku na svìt vehementnì a tvrdì pøed sebou. Záhy se však všechny prvotnà rozdÃly rozplynuly a snad jen maminka poznala, který je který. Rozumìli si a rozumìjÃ. Spolu šli do školy a o nìjaký rok poté do hudebky (klavÃr pozdìji oba vymìnili za elektronické varhánky a ještì pozdìji varhany), spolu absolvovali uèenà v Ústà nad Labem a po nìm jako provoznà chemici zùstali až do dùchodu vìrni jediné firmì – Rakonì neboli souèasné Procter and Gamble, Rakona. Také manželky si oba našli v Krupé. Nenà tedy nic zvláštnÃho a pozoruhodného, že oba na konci osmiletky zjistili, že majà dalšÃho spoleèného konÃèka, z kterého se èasem vyklubal kùò na celý život – fotografovánÃ. Nejprve se dìlili o støedoformátovou Altissu, pozdìji si pùjèujà Flexaretu IV. Chtìjà se ovšem o fotografovánà dozvìdìt co nejvÃc, žádné tuctové domácà maèkánà spouštì. A tak - kdo koho objevil jako prvnÃ, dnes už nenà dùležité – dojde k setkánà s fenomenálnÃm Karlem Koubkem, Panem fotografem, ochotným podìlit se o všechny zÃskané fotografické finesy i o tajemno kolem mÃchánà té jedinì správné Koblicovy vývojky a následné èarovánà v temné komoøe. A protože bratøi Nejmanovi nebyli se svým konÃèkem v RakovnÃku náhle sami, záhy spoleènì s Karlem Koubkem a dalšÃmi zájemci o dobrou fotografii zakládajà fotoklub amatérských fotografù Rakovnicka neboli Amforu.Už tomu bude vÃc jak ètyøicet let. Petr a Pavel. I ve fotografii jsou si oba blÃzcÃ, ale ne totožnÃ. Petr použÃvá kinofilmovou zrcadlovku Pentax a ultrazum Panasonik Lumix. Pavel pøešel rovnìž na kinofilm, jenomže pracuje s Prakticou B 100 a Nikonem F 65. „Nikdy jsem si nechtìl zaèÃt s digitálnà fotografiÃ. Ale doba je taková, že jsem musel udìlat ústupek. Nemám fotokomoru, pøesto mì láká èernobÃlá fotografie. Digitálnà minilaby a dnešnà monochromatické filmy mi nabÃzejà øešenÃ, které i na této výstavì pøedkládám,“ svìøuje se Petr. „Já fotografuji pøevážnì barevnì a digitálnà fotografie pochopitelnì neminula ani mì. PoužÃvám aparát Konica Minolta Z2. Dostávám se tak i bez temné komory znovu do situace, kdy si mohu v poèÃtaèi snÃmky upravit dle svých pøedstav a pak je teprve svìøit fotolabu,“ øÃká Pavel. Pokrok prostì nezastavÚ, a tak oba bráškové jsou dnes tak trochu proti své vùli (stále tvrdà unisono: Film je film!) považováni v Amfoøe za prùkopnÃky digitálnà fotografie. Pavel ve fotografii upøednostòuje vÃc zahraniènà exotiku, vodu, moøe a dìnà kolem nìj, humor. Dokáže vidìt a zachytit, co jiný pøehlÃdne, napøÃklad pøeznaèkovanou ulici, skuteènou „Pastvu pro oèi“. A podle Petra je bráška i velký koumes pøes poèÃtaè. Ani Petrovi nenà humor cizÃ, bavà jej kouzlenà s barvou, tvary, ale pøedevšÃm inklinuje k rodnému RakovnÃku, který je mu trvalým zdrojem objevovánà a celoživotnà inspiracÃ, úspìšnì se vìnuje reportážnÃmu portrétu (Karel Fousek) èi kompoziènÃmu detailu. Oba pak èarovánÃm u poèÃtaèe sledujà jediné - umocnìnà toho, co chtìjà snÃmkem sdìlit. Tedy žádné deformovánà reality, k nìmuž poèÃtaè tolik láká a svádÃ. „Vystavené fotky jsou z poslednÃho pìtiletÃ. Netrváme na tom, aby se všechno lÃbilo všem. Budeme spokojenìjšÃ, když se nìkterá fotka lÃbit nebude vùbec, než aby kolem nà prošli lidi lhostejnì. Snažili jsme se vybÃrat tak, aby si každý návštìvnÃk našel aspoò jednu, která by ho oslovila,“ pøejà si oba letošnà pìtašedesátnÃci shodnì. Rozhodnì jich bude vÃc! Ivo Mièka | |||||