Nová síò pod Vysokou bránou 22. bøezna 6. kvìtna 2018 vernisá 22. bøezna 2018 v 16.00 h
| V rámci svého bytostného zaloení v umìní jako radikální expresionista, dospìl Petr maha k originální verzi nastupující vlny èeské figurální malby v sedmdesátých letech minulého století. Figurace se vedle abstrakce zaèíná u nás výraznì uplatòovat ji koncem padesátých let, aby se pak stala cenným proudem i èeského polooficiálního umìní doby tak zvané normalizace. Nedlouho po absolutoriu praské Akademie (1968) se pravidelnì na èeské výtvarné scénì uplatòuje i Petr maha: obsahovým zámìrem svých obrazù i jejich provokativním stylem. Vdy dílem, které svobodnì volí zpùsoby své angaovanosti v dìjinách malby, v kulturních dìjinách dramatického dneka i èlovìka obecnì. Stává se výraznou osobností èeského expresionismu. Dnení mahova výstava navazuje na zdejí pøehlídku jeho kreseb v roce 2014. Zahrnuje v podstatì vechny tematické okruhy jeho malby za poslední desetiletí. Jejich spoleèným rysem je záznam události. Je to pøedevím událost malíøská, vlastní drama svrchované malby. Ta je ovem vdy nìjak motivována záitkem, urèovaným osobním i kolektivním osudem, projevujícím se shlukem pøíhod, ústících nakonec do symbolického smyslu díla. Ve mahovì obrazu jsme vyzýváni k úèasti na dìní formy, to je k proitku dìní svìta v imaginárním prostøedí obrazu, zaloeného na konkrétním prostupu umìlcova ivota a kolektivního osudu èlovìka. maha dovoluje svìtu, aby se v obraze projevoval do znaèné míry spontánnì a v dialogu s malíøem reagoval na umìlcovu výzvu k dramatické konfrontaci nejrozmanitìjích prvkù. Zmocnit se svìta formou dynamiky vnitøních støetù pøedmìtù i forem, to je smyslem nakonec víceménì objektivního dramatu kadé mahovy malíøské události. Nalezneme zde námìty diktované konkrétními pøíbìhy doma, jako je Èeské soudnictví kauza Mánes (2007) a Národ sobì (2017). Obraz otevírá dveøe adresnému kriticismu, jaký není v èeské malbì samozøejmostí. Technická civilizace i úasy vesmíru se mohou jevit jako neodvratitelná hrozba: Výlevka (2007), Zkrat (2009), Èerná díra (2009), Mechanismy (2009). Technika je vidìna pod zorným úhlem skeptických meditací nad chaosem dneních vrakovi. Vednosti nabývají v obraze hlubího, existenciálního smyslu: Rozbité brýle (2015). Uzel (2006), Dveøe (2017). Jindy je mylenka obecné psychologie patrna ji z názvu obrazu: Kadý sám (2010), Za sebou (2012). Malíø vak umí zhodnotit i své vlastní momentální proitky: Nemocnice Motol (2016), Karanténa (2016), opìt s pøesahem do oblasti univerzální lidské zkuenosti. Výteèný portrétista Petr maha s úspìchem dovede vykreslit satirický kleb iracionálního dìsu a zmaru. Grotesknì zalomené pøedmìty, figury, tváøe i celé scény, jakoby v obraze vypovídaly samy proti sobì. Petr maha se ve svých obrazech míní odvánì a s velkým rizikem promalovat do zadních plánù aktuálnì ité doby. V ohnisku jeho bizarních malíøských her výhrunì stojí nejednou krutá pravda svìta. Nabízí nám jednu z moností, jak si ozøejmit cosi, co nìkdy nazýváme paradigmatem doby, jejím skrytým, ale naléhavým, bohuel nìkdy zlovìstnì svéhlavým smyslem. Adresnou angaovaností svých obrazù se Petr maha dovede vyhranit v proudu èeské grotesky, s ní provokativním anarchismem formy ovem co nejtìsnìji souvisí. Je doma ve svìtových programových projektech narativní, nové a volné figurace. V proudu evropského expresionismu, jak ho napøíklad v Nìmecku pøedstavují stále aktuální Noví Divocí, patøí Petru mahovi více ne èestné místo. Jan Køí Petr maha * 12. 5. 1945 ve Slatinì u Brna 1947 dvakrát portrétován malíøem Rudolfem Kunderou, to spoleènì s vlivem maminky, talentované malíøky, do budoucna otevøelo cestu k zájmu o výtvarné umìní 1951 1959 Základní osmiletá kola v Ostravì 1956 první váné výtvarné pokusy technikou olejomalby, soukromé konzultace s malíøi Vladimírem Terem a Janem Obilem, návtìvy pøednáek v ostravském Domì umìní 1959 1962 kola umìleckých øemesel v Brnì, studium kresby u malíøù Emanuela Ranného a Dalibora Chatrného, konzultace u malíøe Otakara Zeminy 1962 1968 Akademie výtvarných umìní v Praze, prof. Frantiek Jiroudek, asistent Václav Sedláèek, prof. Ladislav Èepelák, doc. Jiøí John 1964 seznámení s malíøi Josefem Jírou, Frantikem Ronovským, Bohdanem Kopeckým a skupinou M57 - Makarská èervenec 1968 èervenec 1969 na vojnì v Suici 80. léta seznámení s malíøem Janem Bauchem a s malíøem Endre Nemesem 90. léta seznámení s malíøem Jaroslavem Kláptìm a Jitkou Válovou 2013 seznámení s malíøem Jiøím Anderlem Èlenství v 80. letech Svaz èeských výtvarných umìlcù v 90. letech Kontrast, Lipany, Nové sdruení 1999 2013 Spolek výtvarných umìlcù Mánes, z S.V.U. Mánes vystoupil na protest proti vylouèení pìti kolegù ze spolku Od roku 2013 Volné sdruení M Ceny 1966, 1968 ateliérová cena AVU 1983 cena J. Dimitrova, Sofie 2002 cena Festivalu grafiky a fotografie Máchovy Litomìøice Zastoupen ve sbírkách Národní galerie, Praha, Dùm umìní Ostrava, SGVU Litomìøice, Národní památník Terezín, Národní galerie Sofia Soukromé sbírky Itálie, Èeská republika, Slovensko, Nìmecko, Bulharsko, Øecko, Francie, USA, Dánsko, výcarsko
|