Nová sÃò pod Vysokou bránou 14. února – 31. bøezna 2019 vernisáž 14. února 2019 v 16.00 h
| Vojtìch Horálek, narozen 14. 6. 1983 v Praze 2010 – absolutorium AVU Praha, obor malba v ateliéru prof. Michaela Rittsteina
Sluneènà láznì Vojtìcha Horálka Výstava s názvem Sluneènà láznì pøedstavuje nejnovìjšà tvorbu Vojtìcha Horálka, kterou spojuje téma slunce a vody. „Drobné obrazy s tématem koupajÃcÃch se a slunÃcÃch se naháèù vzbuzujà zdánlivý pocit naprosté pohody a jistoty, že je vše v nejlepšÃm poøádku. To bohužel neplatà ve všech svìtlovrstvách.“ Protikladem jsou scénické obrazy spojené s fascinacà vesmÃrem a tajuplnými vìdeckými objevy, jež se nacházejà v jiném èasoprostoru. To, proè se za letnÃmi odpoèinkovými èinnostmi, jako jsou hry, zahradnièenÃ, opalovánà se a bezduché lelkovánà odehrává zdìšenà a nejistota nad tÃm, co pøijde v zápìtÃ, si uvìdomÃme pozdìji, jsou ukryté v dalšà významové vrstvì dÃla. Ony monumentálnà mnohdy polonahá tìla a rozkreslené detaily strojù nebo zvÃøat pùsobà svou stylizacà strojenì a bezvládnì èi bezstarostnì naivnì. Vizualita dÃla i jeho formálnà zpracovánà nás sebevìdomì dráždà a stavà na odiv všudypøÃtomnou hrozbu. Toto formulovánà myšlenek dìjových dìl o postapokalyptické budoucnosti nenà v pøÃpadì Vojtìcha Horálka jakýmsi náhlým uvìdomìnÃm si katastrofickém vlivu èlovìka a technologie na pøÃrodu souvisejÃcà s aktuálnÃmi trendy v èeském i zahraniènÃm souèasném umìnÃ, ale dlouhodobým zájmem vyjádøeným velmi osobitým výtvarným umìleckým projevem. Dlouhodobì se zajÃmá spÚe o vedlejšà proudy nebo subkultury souèasné èeské a støedoevropské spoleènosti a citlivì vnÃmá stereotypy a rozdÃly ve spoleènostech (evropská, euroatlantická, euroasijská). NacházÃme zde mnohovýznamové dÃlo naplnìné tajemstvÃm, dobrodružstvÃm a exotiènostà jiných i mimolidských konèin. Vojtìch Horálek se k tématu putovánà do vzdálených mÃst, mimolidské civilizace a imaginárnÃho cestovánà se dostává pøes fascinaci èeskou pøÃrodou èi volnou krajinou, kterou procestoval po vzoru romantických umìlcù s malÃøským náèinÃm na zádech a absolvovánÃm mytického „zasvìcenà do øemesla malÃøského“. Jeho život se stává tvorbou a naopak, ovšem za na prvnà pohled naivnÃmi formálnÃmi projevy lze spatøit promyšlenou reflexi èeského kutilstvÃ, trampingu v kombinaci s ikonickými výjevy ze souèasné globálnà popkultury (filmy, klipy aj.). Vytváøà tzv. všednà exotiku, námi kontrolované dobrodružstvà prožÃvané v bezpeèà našeho domova a dÃky rozvinutým mytologickým pøÃbìhùm nám dává zakusit fantazijnà svìt ovšem s pøÃchutà všednà trapnosti, necitlivosti a nebo pokrytectvÃ. Jeho dÃlo se tedy musà interpretovat pomocà složité, mnohdy až staromilské ikonografie a znalostà bájÃ. Nutno však mÃt na pamìti, že Vojtìchova tvorba, vždy plná nejrùznìjšÃch inspiraènÃch zdrojù a autorovy imaginace, která je obratnì vytvoøena z vrstev rùzných kulturnÃch fenoménù, je také naplnìna humorem, parodià až ironià bìžného života. Horálek ve své tvorbì zkoumá také ikonografii zvÃøat, poloèlovìk a jeho metamorfóza, rysy èlovìèenstvÃ, stereotypy v euroatlantické spoleènosti v pøijÃmánà ras a nakonec i mezilidské vztahy v obecné rovinì i v konkrétnÃch „krizových“ situacÃch. ZaznÃvá zde subtéma rovnoprávnosti, voyerstvÃ, hrozby ideologià a ztráty hodnot. Vojtìchovým umìleckým vyjadøovacÃm jazykem je médium malby s výraznými kresebnými tendencemi, jež uplatòuje zvláštì ve velkoformátových obrazech. Ovšem nevystaèà si s klasickými formáty a plošnou malbou, ale vystupuje do prostoru a jeho malby jsou spÚe svébytnými objekty, avšak vždy s èásteènou utilitárnà funkcÃ. DospÃvá k rùznorodým netradiènÃm formátùm, 3D prostorùm, textilnÃm šitým obrazùm, vzornÃkùm a svìtelným scenériÃm ze døeva, skla, plexiskla, PVC a žárovek. Kombinuje nalezené a levné materiály a tak se recyklace materiálù pro Vojtìcha stává natolik pøirozeným východiskem pro tvorbu, že si ani neuvìdomÃme onen ironický podtext a odkaz na èeskou vizuálnà kulturu doby normalizace. Vojtìch Horálek absolvoval v malÃøském ateliéru Michaela Rittsteina na pražské AVU, nicménì vliv na definovánà jeho svébytného rukopisu má i pøÃležitostná spolupráce s osobnostà Josefa Daòka a jeho myšlenková základna neulititárnà pedagogiky a podivného kutilstvÃ, vyjadøujÃcà rozvìtvený systém vztahù a zpùsobu vyjádøenà problematiky ve své celistvosti. Autor navÃc dlouhodobì pùsobà jako odborný asistent na pražské DAMU na Katedøe alternativnÃho a loutkového divadla a nenà tedy s podivem, že pracuje pøirozenì i se scénou, narativitou i performance. Obrazy-objekty vznikajà èasto v cyklech nebo z nich vytváøà prostøednictvÃm prostorových vztahù dalšà kompozice. Nechává do sebe pronikat jak rùznorodé myšlenkové protipóly, tak i formy a rùznorodé materiály a využÃvá koláž a asambláž.
|