Nová síò pod Vysokou bránou 23. kvìtna 7. èervence 2019 vernisá 23. kvìtna 2019 v 16.00 h
| Jsem ambiciózní idealista a ostýchavý exhibicionista. Tìlesnost se mi montuje takøka do kadé mé aktivity intenzivnì a obsedantnì. Potøeba seberealizace mì dovedla k fotografii a prostøedí na FAMU mì inspirovalo k monosti øeit otázku tìlesnosti v akceptovatelné rovinì. Prací s detaily dvou tìl (muského a enského) v lyricky brutálních kompozicích v cyklu Kontakty, baroknì dramatickými kompozicemi a poèítaèovými montáemi figur v cyklu Znamení moci jsem si doøeil potøebu svoji práci maximálnì pøiblíit grafické tvorbì. Následující cyklus Autoportrétù se ukázal být ideálním prostøedkem sebereflexe, vymezování místa ve spoleèenství lidí blízkých a naopak provokativní konfrontace s odlinými názory. Relativizací muského, enského i erotického tvarosloví se pokouím naruovat stereotypy v konvenèním vnímání tìlesnosti, sexuality a estetických hodnot. Èasto pracuji intuitivnì bez monosti pøímé kontroly snímaného zábìru v hledáèku kamery, faktor náhody je souèástí mé tvorby. Prostøednictvím instalací sebeironizujích figur do reálných prostorù si naplòuji stále intenzivnìjí potøebu bavit sebe i diváka. V posledním projektu vyuívám pro obrazové zkoumání vlastního tìla i záznamy z endoskopického, MR a RTG vyetøení. Práce na vìtinì mých fotografií je vysoce privátní záleitostí, do jisté míry hranièící a se sebetrýznìním. Výsledná fotografie je nìco, co je tøeba si zaslouit. Zdenìk Lhoták, duben 2019 Zdenìk Lhoták (1949) èeský fotograf a organizátor výtvarných projektù, od roku 1983 pracuje jako volný fotograf a pedagog. Studoval Fakultu tìlesné výchovy a sportu UK (1974) a obor umìlecká fotografie na Fakultì filmové a televizní FAMU (1985). Jeho zájem o sportovní fotografii vyvrcholil získáním 2. ceny v soutìi World Press Photo 1986 za seriál fotografií Spartakiáda. V oblasti dokumentární fotografie se zamìøuje na sociologické problémy vrcholového sportu cyklus Sparta (1978 1988) a Spartakiáda (1985) a problematiku unikátní tibetské kultury devastované èínskou okupací (1989 1994). Fragmenty figur kráèejících dívek v cyklu Mìsto 1 1982 a Mìsto 2 2019 jsou jakýmsi èasovým náèrtem, kresbou, jejím prostøednictvím je prezentován mìstský prostor v ornamentální formì. Subjektivní dokument UNITED COLORS OF NEPAL Zdeòka Lhotáka z asijských cest (1994 2008) se lií od klasického dokumentu. Divoce barevné velkoformátové kompozice expresivních detailù hinduistických a budhistických oltáøù pùsobí svou èistou symbolikou jako vìrohodný odraz exotické kultury. Ve výtvarné fotografii se Zdenìk Lhoták zamìøuje na lidské tìlo. Ve svém neuzavøeném cyklu Autoportrétù se od roku 1989 ve stále jednoduí formì zabývá detaily vlastního tìla, které se od roku 2000 posunuly z èernobílé do barevné kály. V rámci tohoto cyklu v poslední dobì instaluje do reálných interiérù fotografie figur v ivotní velikosti adjustované na plechu. Ve spolupráci s výtvarníkem Jiøím Sozanským vznikl v roce 2002 soubor dramatických figurálních kompozic poèítaèovì upravených montáí Znamení moci. Pro spoleènou výstavu MALOSTRANSKÝ DETAIL vytvoøil v roce 2005 soubor DETAILY MALÉ STRANY aneb to, co pravá dáma nikdy neuvidí dokumentující pisoáry malostranských restaurací formou minimalistických výtvarných kompozic. V roce 2006 pro výstavu v galerii G4 v Chebu pøipravil kolekci barevných snímkù Maso relativizujích pojmy tragika, uiteènost a krása mrtvého tìla. V roce 2009 v nakladatelství Kant ve spolupráci s Markem Pokorným, autorem textu a koncepce, vydal publikaci Zdenìk Lhoták/dis-torza, která dokumentuje mnohaletý zájem Zdeòka Lhotáka o tìlesnost promítající se do vech jeho zdánlivì odliných cyklù. Kniha vydaná v nakladatelství Kant 2009 byla v roce 2010 v rámci Mìsíce fotografie v Bratislavì ocenìna jako 2. nejlepí fotografická publikace ve støední a východní Evropì za roky 2009 2010. Od roku 1982 do roku 2019 Zdenìk Lhoták realizoval více ne 45 samostatných výstav v ÈR i v zahranièí a nespoèet spoleèných výstav v rámci prezentace èeské fotografie pøedevím v zahranièí.
|